botsplinters

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

botsplinters

Berichtdoor Barfplaats

dorinekok

botsplinters

Berichtdoor dorinekok » Vr 19 Okt 2007, 10:09

Hoe is het toch zo gekomen dat men denkt dat rauwe botten gaan splinteren en gekookte (gebakken/begraden) botten niet? Heeft dat te maken met het mens-denken. We eten zelf toch ook geen botten? (nou ja sommige mensen schijnen het wel lekker te vinden)
me and my boys
5-sterren

Re: botsplinters

Berichtdoor me and my boys » Vr 19 Okt 2007, 10:44

tja, wat er eenmaal inzit(in 'thoofd) komt er niet makkelijk uit schijnbaar.
Krijg complimentjes dat de honden er zo goed uitzien en als ik dan zeg dat komt door de voeding en ga het uitleggen, dan zie je heel veel verbaasde gezichten; je moet dat toch allemaal eerst koken, levengevaarlijk rauwe kip/vlees en botten kan al helemaal niet.
En als je dan zegt dat er in het wild ook geen wolven zijn die eerst een kampvuurtje maken en dan een hert erop leggen om te garen, kijken ze me aan of dat ik van een andere planeet komt!
Meestal stel ik voor  dat ze kippenekken op de markt moeten halen, platslaan en geven. Maar zelfs dat klinkt voor sommige mensen russisch!
ellen
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Vr 19 Okt 2007, 10:46

dorinekok schreef:Hoe is het toch zo gekomen dat men denkt dat rauwe botten gaan splinteren en gekookte (gebakken/begraden) botten niet? Heeft dat te maken met het mens-denken. We eten zelf toch ook geen botten? (nou ja sommige mensen schijnen het wel lekker te vinden)

Ik denk dat dat uit hetzelfde brein onsproten is die ons verteld:

* dat een wolf zich het ongans eet aan maag/darminhoud die dan volgens zeggen vol zit met gras en granen

* dat een hond door de domesticatie tot granenhapper is geevalueeerd (en dat in slechts 20 jaar)

* dat honden om dezelfde bovenstaande reden geen rauw vlees meer kunnen verteren

* dat je minimaal raketgeleerde moet zijn om je hond te kunnen voeden.

enz.

inderdaad mens-denken dus......als het maar vaak genoeg gezegt wordt door je dierenarts, de boeken en de engerds in de tv-reclame dan neemt men het vanzelf wel aan en worden dit soort hersenspinsels vanzelf de ultieme waarheid.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Vr 19 Okt 2007, 22:26

Angelique schreef:
inderdaad mens-denken dus......als het maar vaak genoeg gezegt wordt door je dierenarts, de boeken en de engerds in de tv-reclame dan neemt men het vanzelf wel aan en worden dit soort hersenspinsels vanzelf de ultieme waarheid.

Mooi gezegd en helaas de waarheid.  :-\
dorinekok

Berichtdoor dorinekok » Vr 19 Okt 2007, 23:20

hmmmmmmmmmmmmm... ongelofelijk he!?
anneke62
4-sterren

Berichtdoor anneke62 » Za 20 Okt 2007, 09:14

vanaalst schreef:tja, wat er eenmaal inzit(in 'thoofd) komt er niet makkelijk uit schijnbaar.
Krijg complimentjes dat de honden er zo goed uitzien en als ik dan zeg dat komt door de voeding en ga het uitleggen, dan zie je heel veel verbaasde gezichten; je moet dat toch allemaal eerst koken, levengevaarlijk rauwe kip/vlees en botten kan al helemaal niet.
En als je dan zegt dat er in het wild ook geen wolven zijn die eerst een kampvuurtje maken en dan een hert erop leggen om te garen, kijken ze me aan of dat ik van een andere planeet komt!
Meestal stel ik voor  dat ze kippenekken op de markt moeten halen, platslaan en geven. Maar zelfs dat klinkt voor sommige mensen russisch!
ellen

Wat is dat dan, een kippenek, vragen ze dan ;D ;D. Alsof het geen nederlands is!!!
dorinekok

Berichtdoor dorinekok » Za 20 Okt 2007, 15:46

Ja, dat is in Nederland nog weer veel erger dan hier in Frankrijk waar ze alles van een dier zelf eten. Hier liggen de varkens hersens gewoon als in het vleesvak van de supermarkt bv. Kippen worden in zijn geheel verkocht met kop en alles er op en er aan. Maar dan nog is men hogelijk verbaasd als ik zeg dat ik mijn honden lever, pens en kippennekken geef.
judith1967
5-sterren

Berichtdoor judith1967 » Za 20 Okt 2007, 17:59

Ik zeg ook gewoon wat mijn honden te eten krijgen,alles rauw!
En dan zeg ik vaak de wolf in de natuur eet het toch ook rauw die eet toch ook geen gekookte/gebraden  kip ofzo.Dan krijg ik als commentaar;ja maar je hond is toch  geen wolf! En dan antwoord ik weer nee qua uiterlijk mss niet,maar qua vertering wel!!
Taro
1-ster

Berichtdoor Taro » Zo 21 Okt 2007, 09:27

Hihi, raar eigenlijk...eerder dacht ik zelf ook zo.  :-[
Ik begrijp het ook wel: het is onwetendheid, alleen als mensen het dan duidelijk uitgelegd krijgen valt het kwartje nog niet en dat vind ik dus wel raar. Ik dacht gelijk toen men tegen mij zei: heb je ooit een wolf een potje zien koken gelijk, verrek dat klopt en ben me erin gaan verdiepen.
Ik was als de dood voor botten, maar heb Taro dan ook (toen ik nog geen NRV gaf) dan ook een mergpijp gegeven die hij in zijn geheel had ingeslikt endmv een operatie verwijderd moest worden.
Hoe dom kun je zijn hé?  :-[
Het heeft toen ook een half jaar geduurd eer ik weer aan NRV durfde te denken, maar oww wat ben ik blij voor mijn ventje dat ik overgestapt ben!  ;)
vandunes
1-ster

Berichtdoor vandunes » Zo 21 Okt 2007, 15:32

vanaalst schreef:tja, wat er eenmaal inzit(in 'thoofd) komt er niet makkelijk uit schijnbaar.
ellen

Ja dit soort mensen kunnen eigenlijk niet meer logisch nadenken. Toch wel erg eigenlijk?! Deze mensen denken zeker ook dat de roofdieren in de dierentuin brinta krijgen ofzo.....
Happy Tail
5-sterren

Berichtdoor Happy Tail » Ma 22 Okt 2007, 17:39

vandunes schreef:Ja dit soort mensen kunnen eigenlijk niet meer logisch nadenken. Toch wel erg eigenlijk?! Deze mensen denken zeker ook dat de roofdieren in de dierentuin brinta krijgen ofzo.....

tja als de hond dan van de wolf afstamt en zodanig anders zou zijn, dan zouden ze de wolven in de dierentuin toch ook gewoon RC kunnen geven, mischien maken ze dan ook wel een speciale wolvenversie ;D
oh en die katachtigen kunnen dan ook gewoon lekker makkelijk aan de brokken. dan zijn ze mischien ook ineens niet meer zo gevaarlijk. nee dat rauw vlees geven is gewoon erg gevaarlijk.

ik leg mensen al niet al te veel meer uit als ze vragen hebben over voeding. als ik merk dat mensen echt geinteresseerd zijn en over willen dan wil ik ze daar best mee op weg helpen. Maar voor veel mensen is het niet alleen dat botten eng zijn, het is ook nog eens veel werk en ach....mijn hond doet het goed op die en die brok.
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Ma 22 Okt 2007, 19:29

Je zou eens mensen moeten vragen of zij zelf ook aan de brok gaan als er een brok voor mensen zou zijn. Lekker makkelijk toch? Ik denk dat mensen om de begrijpelijke redenen liever zelf hun maaltijd klaarmaken. Waarom dan niet voor de hond? Simpeler kun je het niet maken toch.
dorinekok

Berichtdoor dorinekok » Ma 22 Okt 2007, 20:04

o ja! dat is een hele mooie vergelijking. Die werkt vast.
Drijver
5-sterren

Berichtdoor Drijver » Ma 22 Okt 2007, 23:05

De meest gestelde opmerking is, naast het splinteren van ongekookte botten, nog altijd: "Van rauw vlees worden honden vals!!"
Mieke L.
5-sterren

Berichtdoor Mieke L. » Ma 22 Okt 2007, 23:07

Drijver schreef:De meest gestelde opmerking is, naast het splinteren van ongekookte botten, nog altijd: "Van rauw vlees worden honden vals!!"

Ja, die heb ik ook 1 keer gehoord ::)
(nou voordat die 2 mietjes van mij vals worden ::))
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”