Dieet bij leverproblemen, update oogprobleem.

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

*Gabriëlle*
3-sterren

Berichtdoor *Gabriëlle* » Di 02 Okt 2007, 21:44

?Bij mijn voorstel berichtje heb ik al wat gemeld over Pinto, onze dame van ruim 15 jaar oud.
Hoewel ze altijd ijzersterk is geweest, begint de tijd haar nu toch wat in te halen.
Al een tijdje heeft ze af en toe wat vage dingen, die wij eigenlijk weg schreven als ouderdom, maar sinds een paar weken, begon ze regelmatig te spugen vooral na haar eten en had regelmatig diarree, de geur van beide wekte bij mij nog de meeste zorgen op, waardoor we bij Any Animal maar wat bloed en urine hebben laten testen, waar dus uitkwam dat haar leverwaarden behoorlijk sterk verhoogd zijn, en een leverecho en eventueel biopt te laten doen erg verstandig is. Dus hebben we voor vrijdag een afspraak staan bij Dr. Mandigers.

Maar in de tussentijd (en daarna, zeer waarschijnlijk) zal ze dus aan een lever dieet moeten, en daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken, want speciale brokken.... tja liever alleen als het écht niet anders kan.
Dat de percentages nu erg nauw luisteren hadden we helaas vanmiddag al gemerkt, mijn moeder had s‘ochtends de honden eten gegeven, en ik was vergeten wat klaar te zetten voor Pinto, en heeft ze haar Hüttenkäse en ei gegeven maar geen granen of groente, s‘middags begon Pinto opeens vreemd met haar achterpoot te trekken, snel wat havervlokken gegeven en nu is dat gelukkig weer normaal en heeft ze tijdens ons eten weer lekker gebedeld. Maar dit voorkom ik liever want hoewel het vrij snel over was na de granen, is het natuurlijk niet goed voor haar.

Mariadistel zag ik ook al als advies staan, dat hebben we besteld en kunnen we morgen hopelijk ophalen.

Als vragen om te beginnen; heb als leidraad het stuk over barf bij leverziekten uit de bib.

Moet de havermout gekookt zijn of kan ik het zo erdoor doen?

Kan ik alle groenten gebruiken of bepaalde soorten niet? En mag ze nog wel fruit hebben?

Welke witte vis is er nog meer, behalve kabeljauw en wijting, die ze mag hebben? Hele sardientjes kan ik dat nog geven?

Kip, kalkoen, mag ze daar ook de botten van of alleen het vlees? En wat voor vlees mag ze nog meer?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, alvast heel erg bedankt namens mij en Pinto.
Laatst gewijzigd door *Gabriëlle* op Ma 26 Nov 2007, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Re: Dieet bij leverproblemen.

Berichtdoor Lizzy » Wo 03 Okt 2007, 08:55

Havermout moet je eerst koken of heel goed laten weken, anders is het niet verteerbaar. Ik zet zelf de havermout 's avonds in de week om 's morgens te geven (dus ik laat het 12 uur weken). Voor de leverpatient zou ik zelf de havermout koken.

Je kunt alle groentes geven behalve prei en ui en ik zou zelf heel voorzichtig zijn met koolsoorten. En van de koolsoorten is broccoli in mijn ogen wel de gezondste (die kun je dan ook wat vaker geven). Je mag zelfs aardappel en zoete aardappel geven.

Ik zie niet in waarom je geen fruit zou mogen geven. De volgende fruitsoorten zijn juist erg goed voor honden met leverziekte: watermeloen, lychee, vijgen, kiwi, cherry, papaya. Ananas en peer zijn overigens niet zulke goede vruchten voor honden met leverproblemen. Die zou ik niet geven.

Kalkoenbot is erg hard en scherp. Als jouw Pinto geen vleesbot gewend is, dan zou ik daar sowieso ver van uit de buurt blijven. Of malen. Kippenbot en parelhoenbot zou ik wel geven. Of konijn. Of kwartel. Eigenlijk zou ik alleen vleesbot nemen van kleine dieren en niet te vet. Ik denk dat 30% vleesbot wel maximaal is. Ik zou geen eend nemen. Te vet. Je hoeft overigens geen vleesbot te geven. Ik weet niet of je hond het gewend is? Zo niet: dan zou ik voorlopig even geen vleesbot gebruiken maar gemalen eierschaal. En dan over een paar weken, als je hond gewend is aan de voeding, wat gemalen vleesbot toe te voegen. 

Wat voor vlees je nog meer kunt tegen: ik denk dat je alle vleessoorten kunt geven die niet al te vet zijn. Dus kip, kalkoen, konijn. Ik zou zelf geit, lam, gans en eend laten voor wat het is. Te vet.

Qua vis zou ik geven: kabeljauw, wijting, koolvis, schol (en andere platvissen) en alle andere vissoorten die niet zo vet zijn. Sardien, makreel en zalm is erg vet. Ik zou dit niet geven. Je hoeft niet vet-vrij te voeren hoor, helemaal niet, maar te vet is geen goed idee. Je mag overigens wel visolie geven. Voor de omega 3 vetzuren.

Ik zou zelf overleggen met Paul Mandigers of je vitamine K moet supplementeren of niet. Maria-distel is wel heel verstandig om te geven. Altijd, bij leverproblemen. En ik zou met Any Animal bespreken of je dit moet geven (citaat Atjo Westerhuis, homeopathisch werkend DA):

Ik citeer Atjo Westerhuis: "Flor de Piedra is een belangrijke behandelingsmogelijkheid voor een leverbeschadiging ten gevolge van giftige stoffen of infecties. Flor de Piedra D4, 3 keer daags 1 dosis, gedurende 3 tot 6 weken".
Laatst gewijzigd door Lizzy op Wo 03 Okt 2007, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Wo 03 Okt 2007, 09:20

Volgens mij bevat het leverdieet uit de bieb alleen vis en geen vlees.
Je moet met leverpatiënten heel erg oppassen met eiwitten. Dat is wel een beetje afhankelijk van wat er precies aan de hand is, dus ik zou even het advies (diagnose) van Paul Mandigers afwachten.
madelonverschoor
3-sterren

Berichtdoor madelonverschoor » Wo 03 Okt 2007, 17:11

Ik heb mijn reu, Jay al een half jaar op het leverdieet van B naturals staan, daarbij geef ik hem supplementen ook weer van B naturals. Toen zijn leverwaardes veeeeeeeeeeel te hoog waren ben ik naast het dieet begonnen met the liverpack, zijn waardes waren binnen 3 weken normaal. Het adres is www.b-naturals.com
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 03 Okt 2007, 17:27

Hitam schreef:Volgens mij bevat het leverdieet uit de bieb alleen vis en geen vlees.
Je moet met leverpatiënten heel erg oppassen met eiwitten. Dat is wel een beetje afhankelijk van wat er precies aan de hand is, dus ik zou even het advies (diagnose) van Paul Mandigers afwachten.

Het bevat kip en kalkoen en wit vlees.

Dit is overigens de directe link naar het lever dieet van B naturals: http://b-naturals.com/Apr2004.php
*Gabriëlle*
3-sterren

Berichtdoor *Gabriëlle* » Wo 03 Okt 2007, 22:54

Lizzy schreef:Havermout moet je eerst koken of heel goed laten weken, anders is het niet verteerbaar. Ik zet zelf de havermout 's avonds in de week om 's morgens te geven (dus ik laat het 12 uur weken). Voor de leverpatient zou ik zelf de havermout koken.

Je kunt alle groentes geven behalve prei en ui en ik zou zelf heel voorzichtig zijn met koolsoorten. En van de koolsoorten is broccoli in mijn ogen wel de gezondste (die kun je dan ook wat vaker geven). Je mag zelfs aardappel en zoete aardappel geven.

Ik zie niet in waarom je geen fruit zou mogen geven. De volgende fruitsoorten zijn juist erg goed voor honden met leverziekte: watermeloen, lychee, vijgen, kiwi, cherry, papaya. Ananas en peer zijn overigens niet zulke goede vruchten voor honden met leverproblemen. Die zou ik niet geven.

Kalkoenbot is erg hard en scherp. Als jouw Pinto geen vleesbot gewend is, dan zou ik daar sowieso ver van uit de buurt blijven. Of malen. Kippenbot en parelhoenbot zou ik wel geven. Of konijn. Of kwartel. Eigenlijk zou ik alleen vleesbot nemen van kleine dieren en niet te vet. Ik denk dat 30% vleesbot wel maximaal is. Ik zou geen eend nemen. Te vet. Je hoeft overigens geen vleesbot te geven. Ik weet niet of je hond het gewend is? Zo niet: dan zou ik voorlopig even geen vleesbot gebruiken maar gemalen eierschaal. En dan over een paar weken, als je hond gewend is aan de voeding, wat gemalen vleesbot toe te voegen. 

Wat voor vlees je nog meer kunt tegen: ik denk dat je alle vleessoorten kunt geven die niet al te vet zijn. Dus kip, kalkoen, konijn. Ik zou zelf geit, lam, gans en eend laten voor wat het is. Te vet.

Qua vis zou ik geven: kabeljauw, wijting, koolvis, schol (en andere platvissen) en alle andere vissoorten die niet zo vet zijn. Sardien, makreel en zalm is erg vet. Ik zou dit niet geven. Je hoeft niet vet-vrij te voeren hoor, helemaal niet, maar te vet is geen goed idee. Je mag overigens wel visolie geven. Voor de omega 3 vetzuren.

Ik zou zelf overleggen met Paul Mandigers of je vitamine K moet supplementeren of niet. Maria-distel is wel heel verstandig om te geven. Altijd, bij leverproblemen. En ik zou met Any Animal bespreken of je dit moet geven (citaat Atjo Westerhuis, homeopathisch werkend DA):

Ik citeer Atjo Westerhuis: "Flor de Piedra is een belangrijke behandelingsmogelijkheid voor een leverbeschadiging ten gevolge van giftige stoffen of infecties. Flor de Piedra D4, 3 keer daags 1 dosis, gedurende 3 tot 6 weken".

Heel erg bedankt voor de adviezen! Hier hebben Pinto en ik echt wat aan.

Ik had de havermout alleen kort geweekt, dus maar even koken dan, maar dan kan ik Brinta volgens mij ook af en toe geven, dat is al gekookt.

Pinto was vleesbot gewend, maar al een tijdje merk ik dat ze de botjes (en ze krijgt altijd al de zachtste botjes) niet meer goed verteerd, ik maal het wel voor haar. Maar voornamelijk dus de lichte soorten vlees en vis kan ik haar geven.

Gelukkig is Pinto een niet al te kieskeurige dame, ze vind alles wat ze voorgeschoteld krijgt heerlijk.
Ze heeft ook nog steeds een behoorlijke eetlust, we geven haar 4x per dag eten nu en ze krijgt ongeveer 100 gram per keer (normaal kreeg ze ongeveer 100 gram Energique per dag), ze was al nooit echt dik, en eigenlijk heb ik liever wat extra gewicht op haar want ze heeft vrij veel taille, dus ik hoop dat nu ze meer krijgt er wat bij gaat komen.

Ik zal aan Paul Mandigers vragen of vitamine K supplementeren goed voor Pinto is, zal er waarschijnlijk ook aan liggen wat de precieze oorzaak is van Pinto's hoge leverwaarden.

Ik hoop maar dat alles vrijdag een beetje gaat lukken, Pinto is nou niet echt de makkelijkste van karakter....
*Gabriëlle*
3-sterren

Berichtdoor *Gabriëlle* » Wo 03 Okt 2007, 23:00

Lizzy schreef:Het bevat kip en kalkoen en wit vlees.

Dit is overigens de directe link naar het lever dieet van B naturals: http://b-naturals.com/Apr2004.php

Zal van het weekend er eens voor gaan zitten om dit stuk goed te lezen, mijn Engels is niet zo goed dat ik daar na 1x lezen op durf te vertrouwen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 04 Okt 2007, 09:13

*Gabriëlle* schreef:Ik had de havermout alleen kort geweekt, dus maar even koken dan, maar dan kan ik Brinta volgens mij ook af en toe geven, dat is al gekookt.

Nee, Brinta is gemaakt van tarwe. En havermout is haver. Haver is beter dan tarwe. Ik zou dus echt kiezen voor havermout. Als je persee de havermoutvlokken niet wilt koken: dan raad ik je aan de havermout van De Halm (reformwinke) te nemen. Als je deze 12 uur laat weken: is het net gekookte havermout!

Pinto was vleesbot gewend, maar al een tijdje merk ik dat ze de botjes (en ze krijgt altijd al de zachtste botjes) niet meer goed verteerd, ik maal het wel voor haar. Maar voornamelijk dus de lichte soorten vlees en vis kan ik haar geven.

Ja, malen is dan een goed plan. Je kunt dus ook zonder vleesbot voeren, maar dan zul je gemalen eierschaalpoeder moeten maken en gebruiken. Je gebruikt dan 1 theelepel op 500 gram vlees. Eierschaalpoeder heeft wel het voordeel dat het zich aan fosfor bindt, las ik op b-naturals. Inderdaad moet je de lichte vlees en vissoorten gebruiken omdat deze minder ammoniak aanmaken. Ik denk dat je zelfs vis en vlees moet beperken en ook vooral ei en zuivel moet voeren. Deze vorm van eiwitten produceren nog veel minder ammoniak dan lichte vis en vleessoorten.

Gelukkig is Pinto een niet al te kieskeurige dame, ze vind alles wat ze voorgeschoteld krijgt heerlijk.
Ze heeft ook nog steeds een behoorlijke eetlust, we geven haar 4x per dag eten nu en ze krijgt ongeveer 100 gram per keer (normaal kreeg ze ongeveer 100 gram Energique per dag), ze was al nooit echt dik, en eigenlijk heb ik liever wat extra gewicht op haar want ze heeft vrij veel taille, dus ik hoop dat nu ze meer krijgt er wat bij gaat komen.

Qua gewicht zal ze het nu vooral van de havermout, zoete aardappelen, pompoen moeten hebben... Omdat je toch met eiwit (vlees en vis) wat beperkt bent en met vet wat beperkt bent. En eieren en zuivel bevatten wel eiwit, maar da's toch lichter verteerbaar en bevat volgens mij ook veel minder kcal dan vlees. Hier zul je een goede mix moeten vinden. Dat is op zich best nog lastig. Een vriendin van mij, die d'r hond, werd inderdaad erg mager op dit zelf samengestelde dieet. En zij had geen eetlust, dus dat was wel problematisch. Gelukkig heeft Pinto wel eetlust, dan kun je haar wat meer voeren, over 4 of 6 maaltijden.

Ik zal aan Paul Mandigers vragen of vitamine K supplementeren goed voor Pinto is, zal er waarschijnlijk ook aan liggen wat de precieze oorzaak is van Pinto's hoge leverwaarden.

Ja. Ik weet niet of je Paul kent? Ik vind het een fijne arts.

Ik hoop maar dat alles vrijdag een beetje gaat lukken, Pinto is nou niet echt de makkelijkste van karakter....

We gaan duimen voor je! Ze zijn echt heel lief bij de Wagenrenk! Hele lieve assistentes en aardige artsen. Succes!
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 04 Okt 2007, 13:59

Ei bevat 140 kcal/100 gr, kip rond de 100, dus dat valt nog mee met de calorieen.
Rund zit op ong 155/100 gr dus wel iets hoger maar niet dramatisch.
Volle joghurt zit rond de 100/100 gr, volle kwark op 160/100.

Wel verschillen maar met ei en zuivel kom je qua calorieen toch best een eind.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 04 Okt 2007, 14:32

Kruimel schreef:Ei bevat 140 kcal/100 gr, kip rond de 100, dus dat valt nog mee met de calorieen.
Rund zit op ong 155/100 gr dus wel iets hoger maar niet dramatisch.
Volle joghurt zit rond de 100/100 gr, volle kwark op 160/100.

Wel verschillen maar met ei en zuivel kom je qua calorieen toch best een eind.

OK, nou, dat valt zeker mee. Toch gek, dat de hond van mijn vriendin zo afviel op dit leverdieet... Ze hield het daardoor echt niet vol.... Heb jij daar een verklaring voor?
madelonverschoor
3-sterren

Berichtdoor madelonverschoor » Do 04 Okt 2007, 15:16

Jay is gedurende dat half jaar geen grammetje afgevallen. Vreemd dat de hond van je vriendin zo afviel, heeft ze zich exact aan de hoeveelheden gehouden en heeft ze er supplementen bijgegeven? Jay krijgt de volgende supplementen
Ochtend: vitamine E-100;Berte's Naturals Zyme;Berte's naturals EPA 180-120 Fish oil (1000 mg); maagcompositum (groene Os); Berte's naturals Immune Blend

Avond: maagcompositum; Berte's naturals daily blend; Ultra Probiotic

Alles behalve de maagcompositum bestel ik bij B naturals
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Do 04 Okt 2007, 15:20

Lizzy schreef:OK, nou, dat valt zeker mee. Toch gek, dat de hond van mijn vriendin zo afviel op dit leverdieet... Ze hield het daardoor echt niet vol.... Heb jij daar een verklaring voor?

Nee, niet echt, tenzij de hond erg weinig at.
Is afvallen ook een symptoom van de leverziekte van die hond? Bij sommige ziektes verbruikt het lichaam zoveel dat er niet tegenop te eten valt.
madelonverschoor
3-sterren

Berichtdoor madelonverschoor » Do 04 Okt 2007, 16:45

Oeps ben nog wat vergeten, i.v.m. zijn darmprobleem krijgt hij er ook nog Smecta bij, maakt de ontlasting wat vaster. (is een soort klei)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 04 Okt 2007, 16:47

Kruimel schreef:Nee, niet echt, tenzij de hond erg weinig at.
Is afvallen ook een symptoom van de leverziekte van die hond? Bij sommige ziektes verbruikt het lichaam zoveel dat er niet tegenop te eten valt.

Nee. De hond kwam ook onmiddellijk aan toen ze op speciale leverbrokken werd gezet :-X
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Do 04 Okt 2007, 16:55

huttekaas/cottage cheese is ook heel goed voor extra eiwitten.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”