Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wenche
#813015
Ik ga dus 4 dagen KVV geven en 3 dagen barf of 5 hele dagen, 1 halve dag Kvv en 1,5 dag barf... Nu vroeg ik mij af of ik als erbij (dus naast de KVV) een lekker maaltje kan maken met:

lamsvlees, pens, spiervleessnippers, kippennekken, kippenhartjes, runderhart, eendennekken en konijnenlevertjes...

Let op, dit is puur voor erbij, als soort van lekkernij en wennen voor beide partijen (dus niet gaan letten nog op procenten van het een en procenten van het ander...)

Gaat me puur om of deze dingen combineren met KVV en of het goed is voor een beginnend barfer (die doorheeft dat je moet kauwen op kippennekjes)

En kan ik eventueel lamsvlees met bot geven of is dat nog even te hoog gegrepen? en vanaf wanneer geef je echt bot (dus na hoeveel weken wennen)
#813070
Ik geef zelf geen orgaanvlees naast de KVV, dat zit in KVV namelijk al genoeg. Hoewel wat konijn(organen) ter afwisseling denk ik niet zo slecht is.
De dagen dat ik zelf samenstel doe ik dat zoveel mogelijk met ingrediënten die niet in de KVV zitten. Dus bijv. eendenekken, kwartels, konijn, vis, lamsrib en spiervlees van andere diersoorten dan kip of rund.
Ik help mijn honden wel met kauwen op botten omdat het enorme schrokkers zijn die alles het liefste in een keer naar binnen werken.

Volgens mij kun je al heel snel (na enkele  dagen) beginnen met wat zachte botjes zoals kippennekjes en vleugels. Als je hond daar geen problemen mee heeft, kun je wat hardere botten zoals kipkarkas of lamsribben gaan proberen. Als je voldoende spiervlees hierbij geeft (ligt er ook aan of de botten heel kaal zijn of niet) zal je hond ws. ook minder last hebben van te harde ontlasting.
Door ulla
#813117
wenche schreef: Ik ga dus 4 dagen KVV geven en 3 dagen barf of 5 hele dagen, 1 halve dag Kvv en 1,5 dag barf... Nu vroeg ik mij af of ik als erbij (dus naast de KVV) een lekker maaltje kan maken met:

lamsvlees, pens, spiervleessnippers, kippennekken, kippenhartjes, runderhart, eendennekken en konijnenlevertjes...

Let op, dit is puur voor erbij, als soort van lekkernij en wennen voor beide partijen (dus niet gaan letten nog op procenten van het een en procenten van het ander...)

Gaat me puur om of deze dingen combineren met KVV en of het goed is voor een beginnend barfer (die doorheeft dat je moet kauwen op kippennekjes)

En kan ik eventueel lamsvlees met bot geven of is dat nog even te hoog gegrepen? en vanaf wanneer geef je echt bot (dus na hoeveel weken wennen)
m.i.geen pens,dat zit genoeg in kvv.
Lamsvlees is oke als je geen kvv met lam voert.
ipv kippennekken zou ik lekker eendennekken geven , kip zit meestal ook in kvv,zeker als ze er gemalen bot als calciumbron gebruiken.
Spiervleessnippers ook oke, als het geen rund is.
Lever van konijn zou ik niet geven,het wordt dan een beetje veel orgaan.

Vleesbot met lam zou ik even mee wachten.

Eigenlijk met hele zachte botten beginnen van gevogelte zoals eend,kwartel,parelhoen,eventueel konijn,endat steeds uitbreiden.

Verder vis is ook een leuk idee,en wat rauwe eieren, met schaal.

pff, ik begin praatjes te krijgen.

Als een correctie op zijn plaats is,dan graag, daar leer ik van. ;)
Door tieneke
#813355
Als je hond nog niet aan botten gewend is zou ik persoonlijk een week of 3 op het gemakje je hond goed laten wennen voor je met lamsribben/kalfsribben/geitenribben begint,kijk wel uit dat deze niet te hard zijn.
Als je twijfelt met een snoeischaar een stukje rib doorknippen,lukt dit niet makkelijk dan zijn ze te hard.
Een ervaren hond zal hier meestal niet zo'n last van hebben.
Konijnenlever zou ik zeker geven als extra bron of je moet konijn/bot toevoegen.

Omdat je toch haast 50% kvv en 50% barf gaat voeren zou ik zeker de percentages in de gaten houden  ;)
Laatst gewijzigd door tieneke op wo 22 aug 2007, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door