analyse Haaks

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

analyse Haaks

Berichtdoor Barfplaats

Decibels

analyse Haaks

Berichtdoor Decibels » Di 14 Aug 2007, 09:27

Ik had om de analyse van Haaks gevraagd, maar kreeg een mailtje terug dat die nog gemaakt moeten worden bij TNO. Vreemd...als je een product op de markt brengt is dat toch al gedaan...?

Ik begreep van anderen dat er ook geen sticker op zit met wat er in een rol zit. Vraag me toch af of dat wettelijk wel mag...?
Cindy de Wolf
5-sterren

Re: analyse Haaks

Berichtdoor Cindy de Wolf » Di 14 Aug 2007, 10:08

Op de rolletjes staat idd niets maar op de doos staat bijvoorbeeld voor visvariant 85% zalm, 14%groentemix en 1%kruiden.

Mss moet het bij TNO uitgespecificeerd worden wat er precies inzit aan hoeveelheden :-\ Ik heb geen idee of dat van tevoren gedaan moet worden.
Decibels

Berichtdoor Decibels » Di 14 Aug 2007, 10:45

ik ben toch even gaan zoeken op internet en heb onderstaande gevonen.

Traceerbaarheid (artikel 18)
In artikel 18 van de Algemene Levensmiddelen Verordening staan de regels die de traceerbaarheid van producten en ingrediënten moeten vergroten:

Levensmiddelen, diervoeders, voedselproducerende dieren en alle andere stoffen die bestemd zijn om in een levensmiddel of diervoeder te worden verwerkt of waarvan kan worden verwacht dat zij daarin wordt verwerkt, zijn in alle stadia van de productie, verwerking en distributie traceerbaar.
De exploitanten van levensmiddelenbedrijven en diervoederbedrijven moeten kunnen nagaan wie hun levensmiddelen, diervoeders, voedselproducerende dieren of andere stoffen die bestemd zijn om in levensmiddelen of diervoeders te worden verwerkt of waarvan kan worden verwacht dat zij daarin worden verwerkt, heeft geleverd.
De exploitanten van levensmiddelenbedrijven en diervoederbedrijven moeten beschikken over systemen en procedures waarmee kan worden vastgesteld aan welke bedrijven zij hun producten hebben geleverd. Deze informatie wordt op verzoek aan de bevoegde autoriteiten verstrekt.
Levensmiddelen of diervoeders die in de Gemeenschap op de markt worden of vermoedelijk zullen worden gebracht, worden met het oog op hun traceerbaarheid adequaat geëtiketteerd of gekenmerkt door middel van relevante documentatie of informatie overeenkomstig de desbetreffende voorschriften van meer specifieke bepalingen.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 14 Aug 2007, 10:50

Wat dierenvoeding betreft is een boel toegestaan qua etikettering. Het is natuurlijk op z'n minst vreemd dat je een product op de markt brengt waarvan je als maker dus nog niet eens weet hoe het er echt uitziet (dus er geen analyse van hebt) maar het wel als complete maaltijd verkoopt. Maar goed, dat is mijn probleem gelukkig niet.
Er zijn wel verplichtingen ten aanzien van de maximale toegestane bacteriën omdat het product veilig in de koelkast naast jouw stukje kaas moet kunnen liggen en ook die hoeveelhied ken je niet als er geen analyse gemaakt is.
Ook verplicht is dat er globaal opstaat wat erin zit (gespecificeerd naar hoeveelheden en exacte soorten hoeft niet), dit alleen al zodat je het als consument moet kunnen onderscheiden van je eigen voedsel.
Al met al deugd de etikettering dus waarschijnlijk voor geen meter, maar ook hierop is de controle nihil, dus ach.
Decibels

Berichtdoor Decibels » Di 14 Aug 2007, 10:55

[quote="Angelique"]
Wat dierenvoeding betreft is een boel toegestaan qua etikettering. Het is natuurlijk op z'n minst vreemd dat je een product op de markt brengt waarvan je als maker dus nog niet eens weet hoe het er echt uitziet (dus er geen analyse van hebt) maar het wel als complete maaltijd verkoopt.
[/quote]

dát vond ik dus ook vreemd...zie mijn vraag in eerste instantie.
K@rin
5-sterren

Berichtdoor K@rin » Di 14 Aug 2007, 12:28

Nou, ik denk dat er wel degelijk controle op de etikettering is !!
Hans Aartsen van Smuldier heeft me verteld, dat toen Smuldier de nieuwe verpakking wilde invoeren, dat niet zo makkelijk ging.
Zij mochten deze pas gaan gebruiken worden, NADAT de controle dienst van waren, die regelmatig steekproeven bij hen komt nemen, de produkten "Dubbel & Dwars" gecontroleerd hadden op hetgeen er op de etiketten stond.
Ik vraag me dus af of er überhaupt een kontrole is op HaaksBarf  ::)
Dit weerhoudt mij er trouwens niet van, dat ik de ZALM-versie hiervan wel eens wil uitproberen.  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 14 Aug 2007, 12:30

Controle op hondenvoeding? Dat gaat sowieso drie keer nergens over:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 436.0.html.

Dus ik zou zeggen: staar je daar vooral niet op blind!
K@rin
5-sterren

Berichtdoor K@rin » Di 14 Aug 2007, 14:40

ik zal het nog eens navragen ..............
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 14 Aug 2007, 15:46

[quote="K@rin"]
Nou, ik denk dat er wel degelijk controle op de etikettering is !!
Hans Aartsen van Smuldier heeft me verteld, dat toen Smuldier de nieuwe verpakking wilde invoeren, dat niet zo makkelijk ging.
Zij mochten deze pas gaan gebruiken worden, NADAT de controle dienst van waren, die regelmatig steekproeven bij hen komt nemen, de produkten "Dubbel & Dwars" gecontroleerd hadden op hetgeen er op de etiketten stond.
Ik vraag me dus af of er überhaupt een kontrole is op HaaksBarf  ::)
Dit weerhoudt mij er trouwens niet van, dat ik de ZALM-versie hiervan wel eens wil uitproberen.  ;)
[/quote]

Het zal bij hun zeker verschil maken dat hun voer in supermarkten ligt want dan moet het gewoon 100% oké zijn want anders heeft de supermarkt een probleem met de VWA.
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Di 14 Aug 2007, 15:48

[quote="Decibels"]
dát vond ik dus ook vreemd...zie mijn vraag in eerste instantie.

[/quote]

Tja, mij lijkt het ook logischer om eerst een analyse te maken van waar je naartoe wilt werken, dan draai je het product in elkaar met de zakjapanner op links en om te zien of het gelukt is laat je het door een lab analyseren.
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Wo 15 Aug 2007, 21:46

Afgezien van of de analyse en etikettering in orde is: ik heb ooit eens verschillende emailwisselingen met de heer Stefan Haak gehad en daaruit bleek dat hij geen enkel idee had wat een hond aan voeding nodig. Dit was overigens wel een jaar of anderhalf geleden dus hij zal wel veel bijgeleerd hebben in de tussentijd maar helemaal vertrouwen doe ik het toch niet..... ???
Bullmastiff gek
4-sterren

Berichtdoor Bullmastiff gek » Di 21 Aug 2007, 12:23

Ik blijf het ook raar vinden, hoe kun je uberhaubt een produkt verkopen, waar nog geen eens een etiket met ingedieenten op staat,, en inderdaad dan hebben we het nog niet eens over de Analyse van Tno. Zulke dingen moet je op orde hebben, voor je een produkt aan de man gaat brengen.!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”