Tips voor hardwerkende politiehond?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Ellen Els en Nina
3-sterren

Berichtdoor Ellen Els en Nina » Di 31 Jul 2007, 22:30

Hallo. Mijn broer is politie-agent en werkt samen met zijn hond, een Mechelaar van 5 jaar. De hond is in prima conditie! Mager, maar ijzersterk en goed gespierd.
Er is maar 1 probleem (of eigenlijk 2...) de hond heeft bijna altijd diarree. Hij eet brokken. Je snapt hoe dat gaat, alle instructeurs weten het beter, dát merk brokken moet je nemen etc.

Nou ziet mijn broer hoe Nina geniet van d'r eten (verschillende kvv's en parttime barf) en hoe haar ontlasting is. Dus hij wil best wel kvv gaan proberen.

Maar hoe pakt ie dit het beste aan? Ineens cold-turkey overstappen, of toch maar voorzichtig in verband met z'n gevoelige darmen? De hond is al erg mager dus we moeten voorkomen dat hij nog meer afvalt of nog meer diarree krijgt. Bovendien moet ie gewoon kunnen blijven presteren op zijn werk.

Ik heb onvoldoende ervaring om hierin te adviseren, daarom mijn vraag hier.
Wat adviseren jullie?
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Tips voor hardwerkende politiehond?

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 31 Jul 2007, 22:46

Een hond met zieke darmen zou ik voorzichtig overwennen op vers. Beginnen met een klein beetje en overgieten met heet water en kijken hoe het gaat. Probiotica erbij, eventueel als hij gaat ontgiften een groene leem- of chlorella-kuur.
Ellen Els en Nina
3-sterren

Berichtdoor Ellen Els en Nina » Di 31 Jul 2007, 22:51

Bedankt,

Probiotica heb ik. Maar waar haal ik groene leem en/of chlorella?
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Di 31 Jul 2007, 22:52

Ik haal het bij de natuurvoedingswinkel in het dorp, maar De Tuinen hebben het zeker ook. En via internet kun je er ook heel goed aan komen.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Wo 01 Aug 2007, 10:32

Totdat de hond het rauwe eten écht goed gaat verteren kan het zijn dat er meer gevoerd moet worden dan "normaal". Bij Didot duurde het ruim 3 maanden voordat hij goed omgeschakeld was van koolhydraat naar eiwitten/vetten verteren. Hij heeft ind die periode bij 1/3 extra moeten eten om niet giga mager te worden! Bij deze hond kan het misschien nog wel wat langer duren.
Boefke

Berichtdoor Boefke » Do 02 Aug 2007, 19:22

Heel eerlijk vraag ik me af in hoeverre een hond in prima conditie kan zijn als hij altijd diarree heeft en misschien is het tijdelijk wel verstandig om iets minder prestaties van de hond te vragen ??? Maar ok, dat is je vraag niet...

Ik zou hem idd voorzichtig overzetten, misschien eerst alleen savonds kvv en smorgens brokken en kvv overgieten met heet water. Dan langzaam opbouwen tot helemaal overgoten kvv, dan langzaam het hete water afbouwen, dus eerst alles van de kvv overgieten, dan drie kwart en 1 kwart rauw erbij enz. Wat pallas schrijft is trouwens ook mijn ervaring, Boef werd in het begin erg snel mager op kvv/barf en ik heb hem ruim 8 maanden ruim het dubbele van de normale hoeveelheid moeten voeren. Niet schrikken dus als de hond toch nog sneller magerder wordt en niet door laten ontmoedigen! Bij Boef sloeg het plotseling aan en practisch van de een op de andere dag kon ik de helft minderen met zijn hoeveelheid.
Vena
3-sterren

Berichtdoor Vena » Vr 03 Aug 2007, 19:04

Ik zou het ook rustig aan doen. Mijn hond krijgt sinds kort ook kvv oa op advies van de da. De da adviseerde ook om rustig over te stappen, want mijn hond is ook best gevoelig. Dus 's morgens gewoon brokken en 's avonds kvv. En de hoeveelheid brokken langzaam afbouwen en en kvv opbouwen. En aangezien mijn hond ook best mager is geef ik haar nu ook meer dan de advies hoeveelheid. Eigenlijk gaat dit overstappen bij haar probleemloos.
Maar als een hond altijd diaree heeft, dan zou ik hem eerst door een goede dierenarts laten nakijken.
Succes ermee.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”