Eerste menu voor Binky.

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Eerste menu voor Binky.

Berichtdoor Barfplaats

Hetty
1-ster

Eerste menu voor Binky.

Berichtdoor Hetty » Di 19 Jun 2007, 21:59

Ik kon het niet laten en ben toch even aan het rekenen gegaan.
Voor Binky ben ik uitgegaan van 2,5 % alleen heb ik met het rekenen het totaal iets hoger gemaakt (het is een hond van 22-23 kg) Was makkelijker met rekenen.

Maandag: 500 vleesbot + 100 gr orgaan
Dinsdag: 300 gr spiervlees + 200 groente
Woensdag: 500 gr vleesbot + 200 gr orgaanvlees
Donderdag: 300 gr spiervlees + 200 gr groente
Vrijdag: 500 gr vleesbot + 100 gr overig
Zaterdag: 300 gr pens  + 200 gr groente
Zondag: 500 gr vleesbot + 100 gr overig

Ik wil alles bij Herby bestellen dus dat zal genoeg variatie zijn.
Hun zijn namelijk goedkoper dan Canis Naturalis. Eventueel ga ik een gedeelte vleesbot vervangen door zalmkop.
En overig zal bestaan uit tafelrestjes, biogarde, zaden, noten, fruit.

Hoe verdelen jullie de maaltijd over een dag. Ik geef nu 2 x per dag. Maar moet ik dan het vleesbot verdelen over 2 maaltijden?

Ben erg benieuwd naar julllie commentaar!

groetjes Hetty
Mevroi Kruim
5-sterren

Re: Eerste menu voor Binky.

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 20 Jun 2007, 16:03

Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit. Wat voor orgaan voer je en hoeveel van wat? Het is verstandig om de helft van het orgaan uit pens te laten bestaan en van de andere helft het grootste deel lever, zo kom je in de buurt van de natuurlijke verhoudingen.
Je kunt het verdelen zoals je zelf wilt, heb je kaal bot dan zou ik dat combineren met orgaan, goed bevleesd vleesbot kun je ook solo geven, en de maaltijden hoeven zeker niet allemaal even groot te zijn, een kleine maaltijd afgewisseld met een grote kan ook prima. En de maaltijden hoeven ook beslist niet allemaal alles te bevatten.
Hetty
1-ster

Berichtdoor Hetty » Wo 20 Jun 2007, 16:57

Ik zit zelf aan de volgende lijst te denken qua vlees:

Vleesbot:

Kippennekken
Eendennekken
Lamsribben met vlees
Konijnvoorbenen   
Parelhoenkarkas

Spiervlees:

Spiervlees snippers (rund)
Struisvogelvlees fijn gesneden
Hert/Ree vleesblokjes

Orgaan:

Pens (rund)
Kippenhart
Konijnen levertjes
Nier (rund)

Dan krijgt hij 300 gr pens en 300 gr overig orgaan. Overig bestaat dus uit wat er in de lijst staat.
Parelhoen karkas kan je dat al aan een beginner geven?
En ik zie bij Herby ook grote dingen staan zoals runder ribben, schapen long. Is dit vlees/bot waarop ze goed moeten kauwen? En wanneer kun je dit gaan geven?
Geitenvlees met bot/ribben, waar moet je dit onder verdelen. Spiervlees of bot?
Dan nog een vraag, 500 gr vleesbot is dat alles bij elkaar. Dus b.v 500 gr eendennekken of moet je nog gaan rekenen hoeveel vlees eraan zit ongeveer?

groetjes Hetty
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 20 Jun 2007, 18:32

Herby zeker  ;D ;D

Lams en geitenribben zijn geen beginnersbotten, parelhoenkarkassen zijn vergelijkbaar met kip maar vaak wat harder.
Runderbotten niet voeren tenzij met flink vlees eraan en dan weghalen zodra het vlees eraf is. Die botten krijgt geen hond weg maar ze geven wel het risico dat er tanden of kiezen op sneuvelen.
Schapenlong is niet groot hoor, je kunt het voeren als orgaan, voedingswaarde is niet geweldig maar het hoort er ook bij. Gedroogd vinden veel honden het trouwens erg lekker.
Geitenvlees met bot is vleesbot, ribben zijn goed te eten voor ervasren barfhonden, botten van de poten niet dus daar geldt hetzelfde als runderbotten.
Nee, vleesbotten bevatten gemiddeld 50% vlees en 50% bot, zal best wel verschil zitten tussen het ene karkas of het andere, de ene vleugel of de andere, maar het gaat hier over gemiddeld en dat is wat telt. Je hoeft er dus echt niet nog apart aan te gaan rekenen, zo nauw komt het ook niet.
Barf voeren doe je op het oog, heb je een relatief kaal stuk bot dan geef je spiervlees of orgaan vooraf, heb je iets dik bevleesds dan kun je met minder spiervlees volstaan. In het begin meet en weeg je je een ongeluk maar als je er oog voor krijgt wordt dat stukken minder. Voor jezelf doe je dat ook meestal niet tenslotte, je weet het op een gegeven moment wel. Het steekt niet op een grammetje hier of daar en de maaltijden kunnen gerust verschillend zijn van inhoud en grootte, als het over een langere termijn, een week of 2, maar klopt qua verhoudingen.
Hetty
1-ster

Berichtdoor Hetty » Wo 20 Jun 2007, 22:01

Ok dankjewel.
Hier kan ik weer even mee vooruit. Ik bestel binnenkort gewoon een voorraad en ik ga rustig bekijken hoe het allemaal gaat.
Dat geitenvlees is dus af en toe wel handig om als vleesbot te geven. Ik heb s'morgens niet altijd de tijd om hem eten te geven. Met botten wil ik wel erbij blijven. Dus dan kan ik die vleesmix af en toe geven als afwisseling.

Het is inderdaad wat je zegt nu reken je rot maar dat wordt vast minder. Eigenlijk net als met jezelf als je etenspatroon moet veranderen. In het begin ben je als een gek aan het zoeken in de supermarkt maar dat wordt vanzelf minder als je gewend bent!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”