Vervelend bij honger

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Vervelend bij honger

Berichtdoor Barfplaats

Syran
1-ster

Vervelend bij honger

Berichtdoor Syran » Zo 03 Jun 2007, 08:15

Onze pup Syran, een heidewachtel van 13 weken, is heel vervelend als hij honger heeft.
We geven nu 3 á 4 x per dag te eten. Totaal ongeveer 420 gram Carnibest en daarbij nog alle beloninkjes. Hij weegt nu 8,5 kilo en is wel aan de magere kant maar de hoeveelheid voer is inmiddels verhoogd.
's Morgens is hij altijd heel vervelend vanaf het moment van opstaan tot het moment dat hij gegeten heeft. Als we nog niet op zijn begint hij begint rond half 7 te piepen/blaffen en loopt dan nog niet gelijk leeg, dus ik heb het idee dat dat ook met de honger te maken heeft.
Nu wil ik niet gelijk eten geven omdat we eerst nog een stukje moeten wandelen etc.

Is het verstandig om hem 's avonds zo laat mogelijk eten te gaan geven zodat hij 's morgens niet zo'n honger heeft of kan ik 's avonds bijvoorbeeld nog een halve of hele boterham extra geven?

Ook heeft hij een paar keer gal gespugd 's nachts.

Wie heeft nog tips?
Laatst gewijzigd door Syran op Zo 03 Jun 2007, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
*Natasja*
5-sterren

Re: Vervelend bij honger

Berichtdoor *Natasja* » Zo 03 Jun 2007, 08:41

Wat bedoel je met: "vervelend"?

Op zich is het niet vreemd dat een pup van die leeftijd 's ochtends vroeg wakker is, ondanks dat hij niet heel nodig hoeft te plassen. Ik vind half 7 eigenlijk nog een heel redelijke tijd, mijn honden waren er vaak vroeger bij op die leeftijd  ;) Ik zou hem niet 's avonds laat nog eten geven, pups hebben volgens mij een kortere verteringstijd, en heb je kans dat hij 's nachts moet poepen. Een boterham zou ik zeker niet geven, liever dan een blokje kaas of een beetje biogarde. Of gewoon een klein hapje Carnibest, wat je dan van het dagtotaal af haalt.
Henk en Donja
4-sterren

Berichtdoor Henk en Donja » Zo 03 Jun 2007, 09:27

In de leeftijd van 12-16 weken gaat een pup opnieuw zijn plaats in de rangorde van zijn roedeltje bepalen, DUS ;)

Die van mij was dus de hele nacht bezig snode plannen te bedenken en zichzelf op te jutten zodat als ze dan eindelijk losgelaten werd ze ook wel even goed 'acte de presence' kon geven. ;D

Op het moment dat ze zich uiteindelijk neer had gelegd bij haar positie en daar vrede mee had was het direct helemaal over.

En tja, je zult moeten weten dat je een kleine mOnsterlander in huis hebt he.... :D

Groetjes, Henk en Donja de snodaard
Laatst gewijzigd door Henk en Donja op Zo 03 Jun 2007, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Syran
1-ster

Berichtdoor Syran » Zo 03 Jun 2007, 15:27

Proberen te klimmen probeerd hij al vanaf het moment dat hij bij ons is, dus het is heel belangrijk om consequent met hem te zijn.
Hij is onze volwassen beagle NOG niet de baas, maar af en toe.....

Met vervelend bedoel ik heel druk, nerveus, hyper, 0,0 zelfbeheersing.
Ik weet dat het een pup is en dat ze kunnen barsten van de energie, maar op zo'n moment kun je ook niet met hem spelen, oefeningentjes doen, af leiden of wat dan ook, want daar is hij dan te druk voor.  Hij speelt te wild, is niet geconcentreerd genoeg om (een beetje) op te letten etc.
Zit ook veel op je vingers te sabbelen. Een doekje in zijn mond wil dan nog wel even helpen.
Als hij dan gegeten heeft is hij meteen gekalmeerd, vandaar mijn vermoeden.
Ik ben zelf  's ochtends ook niet te genieten voor ik een boterham naar binnen heb gewerkt.

En ik weet dat het heel knap is dat hij al zo lang zijn plas kan ophouden. Af en toe vind ik nog wel eens in plasje in de bench, maar niet vaak. Hij geeft netjes aan als hij iets moet, dus wat dat betreft gaat het voortreffelijk.
Minna
5-sterren

Berichtdoor Minna » Zo 03 Jun 2007, 16:01

Wees voorzichtig met alles over de "rangordeverhaal" te scheren...meestal heeft probleemgedrag niks met rangorde te maken maar is het aangeleerde gedrag die de hond iets belonends oplevert.
Kijk op www.hondengedragsforum.nl , daar staat een beetje up-to-date info over het "rangordeverhaal".
Als een hond eet maakt de lichaam endorfine aan waardoor de hond idd automatisch rustiger wordt. Daarom is het goed vooral bij drukke honden veel juist met voer te trainen. Dat je pup af en toe te gek is, niet kan concentreren en nergens naar luistert komt gewoon omdat het een puppy is, niks bijzonders dus.
Als hij in je handen gaat bijten, loop je gewoon weg, klaar met spelletje, einde oefening. En niet gaan denken dat een hond jou wil "jennen" of plannetjes maakt om jou het leven zuur te maken, dat bestaat gewoon NIET. En ja, je kan idd net voor het slapen gaan nog even een kleine beetje CB geven.
Veel plezier met je leuke actieve pup!
Henk en Donja
4-sterren

Berichtdoor Henk en Donja » Zo 03 Jun 2007, 16:53

Ehm... het was natuurlijk een geintje met dat plannetjes maken van die hond van mij, maar het is wel zo dat als ze uit de bench kwam ze alles wat ze niet mocht eventjes weer achter elkaar langsliep. Niet bewust uiteraard, maar zo lijkt het dan wel. Ik vond het juist allemaal wel grappig, maar ik heb haar toen wel vaak op haar plek gewezen, dus gewoon gereageerd op haar gedrag. Ik vraag me af of het zinvol is om het gedrag van een pup te beredeneren, dus als die van mij te ver gaat krijgt ze gewoon op dr donder, ookal hoort het bij haar 'pup zijn'.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Zo 03 Jun 2007, 17:34

Zo te merken is je pup ook gewoon uitgeslapen om half 7..misschien moet hij dan niet meteen plassen iod, maar barst  van de energie :). Lekker laten rauzen en corrigeren als het te mal wordt. Daarna dan lekker eten en dan willen ze wel rustig zijn :)
Jachthonden zijn nu eenmaal vol energie :D

Je schrijft dat je het voer al gaat aanpassen, gewoon afwachten hoe het dan weer gaat.
~Joke~
5-sterren

Berichtdoor ~Joke~ » Zo 03 Jun 2007, 17:34

Mijn pups kregen 3-4 maaltijden per dag, met ongeveer even veel tijd tussen de maaltijden, waarvan de laatste maaltijd voor bedtijd.
Een pup eet twee keer zoveel per kg lichaamsgewicht  als een volwassen hond.
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 03 Jun 2007, 17:42

Hier zijn ze na 3 jaar nog steeds ''vervelend'' rond etenstijd  ::) lopen alles en iedereen omver als de verse hap er eindelijk aan komt...hierna zijn ze weer zo mak als een lammetje en gaan samen slapies doen.
Henk en Donja
4-sterren

Berichtdoor Henk en Donja » Zo 03 Jun 2007, 18:07

pallas schreef:Jachthonden zijn nu eenmaal vol energie :D

Owwww, dus daar ligt het aan! :doh: :D ;)

Die van mij slaapt wel aardig wat, maar als ze dan wakker is VROOOOOMMMM!! 8)
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Zo 03 Jun 2007, 19:13

Henk en Donja schreef:Owwww, dus daar ligt het aan! :doh: :D ;)

Die van mij slaapt wel aardig wat, maar als ze dan wakker is VROOOOOMMMM!! 8)

Hier binnen wodrt niet gespeeld! Anders gaan ze de hele dag tekeer.
Buiten is het dus gaan met die banaan (en natuurlijk tijdens de training)

Toen Nox nog een puber was ging ik eerst een uur balletje gooien,daarna 45 min. naast de fiets naar de hondenschool en dan was ze pas redelijk te hanteren tijdens de G&G ;D ;D ;D
Angelique
5-sterren

Berichtdoor Angelique » Zo 03 Jun 2007, 19:42

Als Jane hier honger heeft is het ook net een adhd-tiepje. Niet  te harden. Ze is nu 14 maanden en krijgt sinds een paar weken pas weer 1x per dag omdat ze kieskeurig begon te worden. Daarvoor had ik ook al eens getracht haar van haar ontbijtje te beroven, maar dat ging dus echt niet lekker, vreselijk opgefokt de hele dag. Nu gaat het als ze 'savonds normaal gegeten heeft wel goed. Gisteravond hoefde ze haar eten niet (gut wat hadden we een honger) en ben ik even erg streng geweest en heb haar niks anders gegeven en ze is de hele dag om achter het behang te plakken geweest. Net goed gegeten, dus morgen zullen we wel weer normaal doen ;D
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Zo 03 Jun 2007, 21:18

pallas schreef:
Hier binnen wodrt niet gespeeld! Anders gaan ze de hele dag tekeer.
Buiten is het dus gaan met die banaan (en natuurlijk tijdens de training)

Toen Nox nog een puber was ging ik eerst een uur balletje gooien,daarna 45 min. naast de fiets naar de hondenschool en dan was ze pas redelijk te hanteren tijdens de G&G ;D ;D ;D

Hier was het vroeger eerst ander half uur wandelen en tussendoor oefeningen doen en dan pas behendigheid (anders was hij niet te handhaven  :-\ ), maar we zijn geeindigd met alleen behendigheid  en die dag niet meer wandelen (en als zeker niet extra). Nu dus alleen wandelen en geen behendigheid
Syran
1-ster

Berichtdoor Syran » Zo 03 Jun 2007, 21:45

Syran is nog maar 13 weken, dus die moet ik vooral geestelijk zien te vermoeien, want lange wandelingen maken of balletje gooien o.i.d. mag nog niet. 
Ik denk dat ik hem dan 's ochtends maar meteen een beetje eten geef zodat hij iets rustiger is en daarna lekker met hem aan de gang, zodat hij zijn energie ook echt kwijt kan voor hij de rest van zijn ontbijt krijgt.
pallas
5-sterren

Berichtdoor pallas » Zo 03 Jun 2007, 22:14

Syran schreef:Syran is nog maar 13 weken, dus die moet ik vooral geestelijk zien te vermoeien, want lange wandelingen maken of balletje gooien o.i.d. mag nog niet. 
Ik denk dat ik hem dan 's ochtends maar meteen een beetje eten geef zodat hij iets rustiger is en daarna lekker met hem aan de gang, zodat hij zijn energie ook echt kwijt kan voor hij de rest van zijn ontbijt krijgt.

't was ook nie de bedoeling dat je dat nu al met Syran zou gaan doen hoor! :)
Alleen maar ter illustratie hoeveel energie ze soms kunnen hebben.
Gelukkig worden de meeste na het derde jaar wel wat rustiger ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”