pancreas insufficientie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

pancreas insufficientie

Berichtdoor Barfplaats

happytails
1-ster

pancreas insufficientie

Berichtdoor happytails » Za 20 Jan 2007, 18:43

Hallo allemaal,
onze duitse herder heeft pancreas-insufficientie. Vanaf dat hij 1 1/2 jaar was heeft hij eukanuba-brokken met verse pancreas erdoor gekregen. Dit ging altijd prima. Hij is nu bijna 7 1/2 jaar. Maar de laatste tijd heeft hij huidproblemen (kale, zwarte verdikte huid, bij zijn liezen, oksels en nu ook op zijn borst). De dierenarts wil hem nu op hypo-allergene brokken zetten, maar ik ben daar niet enthousiast over. Heeft er iemand soms ervaring met de Duck-voeding met pancreas?
tt-tjes
5-sterren

Re: pancreas insufficientie

Berichtdoor tt-tjes » Za 20 Jan 2007, 18:52

Er zijn idd mensen die duck pancreas aan hun hond gegeven hebben en daar heel tevreden over waren.
Ik weet alleen de namen niet meer, gebruik anders even de zoekfunctie, dan komt er vanalles naar boven.
Sennaruby
5-sterren

Berichtdoor Sennaruby » Za 20 Jan 2007, 19:54

Kan dat niet misschien iets met de schildklier te maken hebben... ik roep maar wat hoor, maar die kale, zwarte, verdikte huid en kaalheid komt ook bij hypothyreoidie voor.

Groetjes,

Fieke
Rosita
5-sterren

Berichtdoor Rosita » Zo 21 Jan 2007, 10:28

Denk dat het een niets met het andere te maken heeft. Mijn vorige DH kreeg op 7 jarige leeftijd opeens eens huisstofmijt allergie (een allergie schijn je op te bouwen). De klachten die jij beschrijft had hij ook (kale, zwarte verdikte huid). Jeukt, bijt of likt jouw hond veel, want dan zou het best een allergie kunnen zijn. Ik heb mijn herder toen met succes behandeld met immunotherapie (atruvetrin). DA komen al snel aan met hypo brokken of prednison. Om een allergie voor een omgevingsstof uit te sluiten zou je hem kunnen laten testen. Een allergie voor voedsel is niet te testen daarvoor zou je hem iets van 8 weken een eliminatie dieet moeten geven met eend of geit (of een andere vleessoort wat hij nog niet eerder heeft gegeten).

Zelf geloof ik niet zo in een voedsel allergie wanneer je natuurlijke voeding geeft. Graan (brokken bestaan merendeels uit graan) geeft heel vaak allergische reacties (vooral in die hoeveelheid) of verhit eiwit, maar beide zijn dan ook niet natuurlijk. Als je aan verse pancreas kan komen zou ik hem helemaal op vers zetten (naast verse pancreas zou je dan elk vers vlees merk kunnen geven) of inderdaad duck pancreas (of nog beter gewoon zelf lekker aan de slag gaan) en (j)eukanuba laten voor wat het is. Ik heb mijn vorige honden ook pas op oudere leeftijd overgezet op vers en heb ze toen zienderogen zien opknappen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 21 Jan 2007, 10:35

Zekerheidshalve zou ik wel de schildklier na laten kijken. En verder sluit ik me dus helemaal bij Rosita aan. Weg met die brokken en je hond op vers zetten. Dat kan inderdaad Duck Pancreas zijn of dat kan een ander merk zijn waar je zelf pancreas aan toe voegt (ik geloof dat er in vraag & aanbod barf een adres staat waar je dat kunt krijgen). En DA's? Ja, die grijpen al gauw naar een nieuw zakkie brokjes. Laten we het er op houden dat ze simpelweg niet beter weten.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”