Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door eefje
#689585
onze 2 jonge katjes zijn gister pas voor het eerst geënt,de 1 is nu 6mnd en de ander 3mnd oud.
ik vroeg gister aan de da wat ik nu moet doen,de volgende enting volgens het schema van da doen of gewoon wachten tot ze een jaar oud zijn.
Hij zei dat het hele enting gebeuren geen zin had als je het schema in het eerste jaar niet volgt(dus alleen deze enting doet en verder niks),volgens hem dus enting 1, dan een maand erna weer en dan 3maanden en dan met een jaar ofzo......weet het ook niet precies hoor.
wat is nou wijsheid hierin,ze komen niet buiten,zijn allebei al ziek geweest van niesziekte(DA zei dat de enting niet persee dezelfde niesziekte bevat omdat er meerdere soorten zijn,tsja volgens mij kan ik dan blijven enten)en verder nu echt kerngezond,krijgen kvv en barf  te eten.....wie weet raad?

alvast bedankt.

groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op zo 28 jan 2007, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
#689596
Ik vind het zelf een heel persoonlijke zaak. Mijn opinie is dat een enting veel langer werkt dan er tegenwoordig gezegd wordt. Misschien zelfs wel levenslang.

Mijn katten zijn geent bij 9 weken en 12 weken. Daarna heb ik ze niet meer laten enten.
Roger wordt nu 3 jaar en Pepper wordt nu 2 jaar.
Heel misschien dat ik ze rond het 5de levensjaar nog een keer laat enten als een soort boost, maar daar ben ik zelf nog niet helemaal uit.

Enten voor niesziekte geeft geen garantie dat ze het niet krijgen. Pepper bijvoorbeeld, heeft als kitten niesziekte gehad als reactie op de enting. 
Door eefje
#689605
dit is hun eerste enting pas vanwege niesziekte die ze een paar maanden bezighield en daardoor kon ik dus niet laten enten.
ik zit dus echt in dubio of het nou echt nodig is om ze over een maand weer te laten enten terwijl ze dan gewoon dezelfde enting weer krijgen  en over een paar maanden ook weer.
en ook omdat ze toch niet buiten komen tsja is het dan wel nodig?kan ik hem dan niet gewoon pas over een half jaar herhalen,ipv nu al die rotzooi er alsnog met een noodgang erin gooien.

groetjes eefje
Door eefje
#689735
ik lees net ergens dat je 2keer kattenziekte moet enten en dan is de enting werkzaam,dus als ik volgende maand ent voor de 2e keer zou ik daarna niet meer hoeven enten tot dat ze een jaar zijn denk ik zo.?

ik vind dit zo lastig....

groetjes eefje
Door Lizzy
#690129
VACCINATIE SCHEMA KAT

Leeftijd Vaccinatie tegen
   
9 weken  Niesziekte (Calici- en Herpesvirus)
   
12 weken Kattenziekte
Niesziekte (Calici- en Herpesvirus
   
1 jaar Kattenziekte
Niesziekte (Calici- en Herpesvirus)
   
2 jaar Niesziekte (Calici- en Herpesvirus)
   
3 jaar Niesziekte (Calici- en Herpesvirus)
   
4 jaar Kattenziekte
Niesziekte (Calici- en Herpesvirus)
   
5 jaar Niesziekte (Calici- en Herpesvirus)
   
Enz. Enz.

Bron: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html (vaccinatie)
Door Robian
#690139
Ik heb een hele tijd een stuk gelezen in de Majesteit (jawel) van een DA en dat ging over enten.
Hij gaf aan dat er teveel geent werd en hield er een aangepast ent schema op na.
Wat hij voorstelde was een enting met 9 weken - 12 weken - 1 jaar - 3 jaar en 7 jaar en daarna niet meer.

Met niet enten neem je altijd een risico. Ik ben ervan overtuigd dat entstoffen veel langer werken als wat de DA aangeeft, misschien zelfs wel levenslang. Toch krijg je het niet zwart op wit.
Je zult het dus voor jezelf uit moeten maken hoe je ent.
Door Lizzy
#690168
Robian schreef: Ik heb een hele tijd een stuk gelezen in de Majesteit (jawel) van een DA en dat ging over enten.
Hij gaf aan dat er teveel geent werd en hield er een aangepast ent schema op na.
Wat hij voorstelde was een enting met 9 weken - 12 weken - 1 jaar - 3 jaar en 7 jaar en daarna niet meer.

Met niet enten neem je altijd een risico. Ik ben ervan overtuigd dat entstoffen veel langer werken als wat de DA aangeeft, misschien zelfs wel levenslang. Toch krijg je het niet zwart op wit.
Je zult het dus voor jezelf uit moeten maken hoe je ent.
Ik ben daar ook van overtuigt. Ik denk zelfs dat als een enting goed aangeslagen is, dat ze levenslang bescherming bieden. En toch wordt inderdaad aangeraden bij 1 jaar nog een keer een booster te geven... Ik weet niet of dat nou werkelijk moet of zinvol is. Ik heb het wel gedaan. En daarna heb ik nooit meer geent. Ja, daar neem je inderdaad zeker een risico mee en ik vind dat mensen zich daar inderdaad bewust van moeten zijn. Maar ik heb ook 1 kat gehad en die heeft teveel entingen gehad en kreeg een auto-immuunziekte. En daar is ze uiteindelijk ook dood aan gegaan dus wel enten/teveel enten brengt ook risico's met zich mee....
Door eefje
#690200
dank jullie wel,nu weet ik een beetje wat te doen.
ze zijn bij mij natuurlijk verlaat geënt maar dan over een maand doe ik dat wel en dan pas weer een jaar na die enting,daarna kijk ik wel of ze buiten komen of niet(als we niet verhuizen gaan ze niet buiten komen)

oke thanks a lot!!

groetjes eefje
Door Lisa
#692021
Ik zat ook in dubio (en nog wel eens!): wat doe ik? Toen ik hier las van Tannetje dat er zelfs weleens beweerd wordt dat de kattenziekte enting een kattenleven geldig is, was ik eruit: niet meer enten. Mochten er nieuwe inzichten komen, dan zal ik het heroverwegen.

Vwb niesziekte, daar ent ik zeker niet meer voor. Quinty heeft chronische nies (en dat gaat al een tijd super, merk er weinig van). Chronische nies en dan enten vind ik raar. Als ik Lotte zou enten, zou zij Quinty weer kunnen besmetten. Vandaar dat ik nies niet meer ent.

Quinty heeft entingen op 1 jaar gehad in de opvang. Lotte heeft alleen de kittenentingen gehad (9 & 12 weken). Lotte is ruim 3 jaar, Quinty bijna 4 jaar.
Door eefje
#692122
hoi Lisa,

dat was dus een beetje waar ik mee zat,allebei ziek geweest van de nies en  aangezien ze niet buiten komen waarom daar nog voor enten.
met katten ziekte had ik idd hetzelfde gelezen en vroeg me dus af wanneer die enting dan dus goed genoeg is,na de eerste op 9weken al of moeten die van 12 en een jaar er wel bij zitten willen ze helpen?
maar ik denk dat ik ze hier gewoon die 3 entingen laat krijgen en daarna is het afgelopen(tenzij we gaan verhuizen,dan heroverweeg ik alles ff)

groetjes eefje
Door *Inge*
#692248
Als je niet van plan bent om je katjes vaak buiten te laten en ze dus eigenlijk meer binnenhuiskatjes zijn, zou ik het persoonlijk NIET doen...  :-\
Garfield heeft zijn kittenspuitjes gehad en net in november de allereerste herhaling en hij moet er nu maar een tijdje tegen kunnen. 
Hij komt niet rechtstreeks met andere katten in contact en als hij een uurtje buiten op de binnenplaats zit per dag, is het veel.
Ik heb hem gewoon laten enten voor kattenziekte omdat ik toen nog met een bejaard hondje zat, en absoluut het risico niet wilde nemen om haar te besmetten.  Gezien zij nooit entingen heeft gehad  :)
Door Lisa
#693479
eefje schreef: met katten ziekte had ik idd hetzelfde gelezen en vroeg me dus af wanneer die enting dan dus goed genoeg is,na de eerste op 9weken al of moeten die van 12 en een jaar er wel bij zitten willen ze helpen?
Hoi Eefje,

Dat weet ik niet. Ik heb toen overwogen of ik Lotte die 1 jaar enting wel zou geven en n.a.v. dat kattenziekte-enting verhaal, heb ik het toen niet gedaan. Dus ik kan mij voorstellen dat ik dat gedaan heb omdat die kittenentingen genoeg waren. Vraag anders Tannetje (Hitam) eens hoe dat zit.

Groetjes,
Lisa
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door