Calcium in kvv

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Calcium in kvv

Berichtdoor Barfplaats

Ellen Els en Nina
3-sterren

Calcium in kvv

Berichtdoor Ellen Els en Nina » Di 09 Jan 2007, 20:18

Hallo, ik was in het weekend op een clubdag en raakte met een aantal baasjes aan de praat over voer. Toevallig (?) voerden 8 van de 10 baasjes kvv, ;D sommigen net als wij met wat barf aangevuld.
Er ontstond een discussie over verschillende merken kvv. Iemand beweerde dat Carnibest erg weinig calcium bevat en dat hij daarom Energique voert.
Omdat ik hoofdzakelijk CB voer en parttime wat barf (meestal in het weekend) vraag ik me af of hij gelijk heeft en hoe ik dat kan controleren?
Nina is nu 2 jaar, doet het prima, lust alles en is kerngezond, en dat wil ik natuurlijk graag zo houden! :)
Angelique
5-sterren

Re: Calcium in kvv

Berichtdoor Angelique » Di 09 Jan 2007, 21:23

Ga er maar vanuit dat er voldoende inzit anders mag het wettelijk gezien niet compleet genoemd worden. Er wordt (dacht ik, correct me if i'm wrong) zo'n 20% bot in verwerkt. Neem dan nog mee wat er uit de pens e.d. komt en dan kom je op een heel acceptabel percentage.
oger
1-ster

Berichtdoor oger » Wo 28 Feb 2007, 16:33

[quote="Ellen Els en Nina"]
Hallo, ik was in het weekend op een clubdag en raakte met een aantal baasjes aan de praat over voer. Toevallig (?) voerden 8 van de 10 baasjes kvv, ;D sommigen net als wij met wat barf aangevuld.
Er ontstond een discussie over verschillende merken kvv. Iemand beweerde dat Carnibest erg weinig calcium bevat en dat hij daarom Energique voert.
Omdat ik hoofdzakelijk CB voer en parttime wat barf (meestal in het weekend) vraag ik me af of hij gelijk heeft en hoe ik dat kan controleren?
Nina is nu 2 jaar, doet het prima, lust alles en is kerngezond, en dat wil ik natuurlijk graag zo houden! :)
[/quote]

Om de hoeveelheid te kunnen uitrekenen moet je wel weten wat erin zit.
je hebt de volgende percentages nodig:
-eiwit
-vet
-koolhydraten
-celstof
-as
-vocht

Vaak echter worden vocht of koolhydraten niet vermeld. Geen probleem. Als bijvoorbeeld de eerste 5 van het lijstje bekend zijn en je telt ze bij elkaar op en je komt bv. op 35%, dan weet je dat het vocht 65% moet zijn op op de volle 100% uit te komen. Natuurlijk heb je om verder te kunnen rekenen ook het Calcium percentage nodig.
Je moet eigenlijk, om diverse voeders (bv. brok en KVV) goed te kunnen vergelijken, ook alles doorrekenen op basis van droog gewicht!

Hier heb je een klein lijstje grammen Calcium per 1000kcal KVV.

Carnibest                    2,23 gr. Calcium per 1000kcal
AHV pens/compleet     2,34
Duck compleet Uitm.    2,45
Smuldier                      3,15
Prins super compleet   3,15
Energique 1                  3,19  (+ 43% t.o.v. Carnibest, dit is toegevoegd op 2 maart)

Je ziet het verschil tussen Carnibest en Prins is "maar" 0,92 gram per 1000kcal. Omgerekend is het echter een verschil van +41% voor de Prins.

Carnibest bevat heus wel genoeg Calcium, zoals Angelique (=wettelijk compleet) al opmerkte.

groet,
oger
Laatst gewijzigd door oger op Vr 02 Mar 2007, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanyo
5-sterren

Berichtdoor Sanyo » Wo 28 Feb 2007, 18:31

De hoeveelheid calcium zegt ook niet alles.
Het maakt uit in wat voor verbinding die calcium voorkomt.
De ene verbinding wordt beter opgenomen als de andere, en je zult dus van de een meer nodig hebben als van de andere.
Calciumcarbonaat is bv een slecht oplosbare vorm van calcium en calciumcitraat een  goedoplosbare vorm. Van calciumcarbonaat zul je dus een hoger percentage nodig hebben voor hetzelfde effect op het lichaam.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”