Bijft te dik

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Barfplaats
Gesponsord bericht

Bijft te dik

Berichtdoor Barfplaats

bloemetje
5-sterren

Bijft te dik

Berichtdoor bloemetje » Vr 22 Sep 2006, 11:14

Mijn exfokteefje van zes is te dik. Er hangt een behoorlijke buik onder en ze rent en speelt niet veel. Ik denk zelf mede daardoor. Ze weegt ook 8 kg terwijl ze veel fijner en kleiner is dan mijn reu, die weegt 9 kg.

Ik voer haar al een tijdje (4 rondjes van 25 gram per dag) Energique nr. 4 omdat ze last had van darmgassen. Ze vreet ook poep van mijn reu of van haarzelf als ze de kans krijgt. Ook ben ik overgestapt op eenmaal per dag voeren. Dat alles lijkt haar wel goed te doen. Het poepvreten blijft maar zo te merken heeft ze veel minder pijn in haar buikje.
Qua beweging is 's morgen kwartier los, 's middags kwartier vast en 's avonds een half uur los.

Doe ik iets fout?
K&D
5-sterren

Re: Bijft te dik

Berichtdoor K&D » Vr 22 Sep 2006, 13:12

Hoe lang geef je energique? Normaal gesproken moet die buik na verloop van tijd weer normaal worden. Heeft ze pas nog jongen gehad?
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Vr 22 Sep 2006, 13:23

In januari heeft ze voor het laatst puppen gehad. Een behoorlijk groot nest zelfs, zeven of acht puppen.

Ze krijgt volgens mij al sinds haar laatste dracht Energique. Ze woont bij mij sinds eind april toen ben ik doorgegaan met de nr 1. Sinds een week of 5/6 krijgt ze nr. 4.
Cathelijn
5-sterren

Berichtdoor Cathelijn » Vr 22 Sep 2006, 15:11

lastig om zo'n buik nog weg te krijgen...

Misschien de hoeveelheid beweging toch nog wat opschroeven? Kun je haar iets meer laten rennen als ze los is en je zelf harder loopt?
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Vr 22 Sep 2006, 15:22

Af en toe krijg ik haar wel zover. Uit enthousiasme rent ze dan een stukje.

Maar ze vind het niet leuk om gewoon maar te spelen ed. Ze houdt niet van spelen  :-\. Zowel ik, mijn man en Noah proberen haar te verleiden tot spelen maar ze wil simpelweg niet.

Daarbij durf ik haar ook niet zo goed tot het uiterste te drijven want ze heeft een slecht hart. Als ik zou gaan rennen met haar eindigt het erin dat ik haar moet sleuren en daar pas ik voor.
Ze hobbelt achter me aan, snuffelsnuffelsnuffel (dat vind ze dus wel geweldig). Ze moet doordat ze zo loopt te snuffelen alweer wat harder lopen om me in te halen maar rennen doet madame niet.
Helen
5-sterren

Berichtdoor Helen » Vr 22 Sep 2006, 18:06

[quote="Lupa"]
even een hele stomme vraag van mijn kant :-[ heeft niks met je vraag te maken
ze heeft in  januari een nest gehad maar ze heeft een slechte hart, begrijp ik het goed?
[/quote]

Dat dacht ik ook....Een van de ergste problemen waar de Cavelier mee kampt zijn erfelijke hartproblemen. Ik snap werkelijk niet waarom iemand gaat fokken met een teef met hartproblemen.....Daar help je het ras de ondergang mee in....

Verder vind ik de beweging die ze krijgt echt veel en veel te weinig. Ik vind dat iedere hond minstens, maar dan ook minstens een uur per dag los moet lopen en eigenlijk zou dat zeker anderhalf uur moeten zijn. Lekker flink wandelen, wat apporteren, speuroefeningetjes etc.
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Za 23 Sep 2006, 06:09

Als ze een hartprobleem heeft en los alleen snuffelt is fietsen dan geen goed idee? Aan de fiets mogen ze alleen in draf (tenminste galop is ook voor gezonde honden niet goed voor de gewrichten) en draf is de natuurlijke gang. Je moet dan ook je tempo aan de hond aanpassen. Ze heeft dan goede beweging maar die beweging is niet extreem belastend. Langzaam opbouwen en dan uitbouwen. Ook zou ik ander eten geven of minder eten. Hebben laatst nog een topic gehad bij het zelf samenstellen en ook ik zit nu op 1% van het lichaamsgewicht (en dat gaat prima!)
sylvia
5-sterren

Berichtdoor sylvia » Za 23 Sep 2006, 10:18

[quote="Lupa"]
even een hele stomme vraag van mijn kant :-[ heeft niks met je vraag te maken
ze heeft in  januari een nest gehad maar ze heeft een slechte hart, begrijp ik het goed?
[/quote]

Zoals ik het lees heeft ze niet zelf met de hond gefokt maar heeft ze een gepensioneerde teef. Daar ze al 6 is en het mij lijkt dat ze die hartproblemen niet ineens heeft gekregen kun je je vraagtekens zetten bij het adres waar ze vandaan komt.

Het probleem van de huidige eigenaar is dus om dit hondje in een goede conditie te krijgen.

Ik zou dus 1 x per dag gaan voeren en meer laten bewegen.langere wandelingen maken en haar prikkelen tot spel (dit kan ook in huis)
Misschien is het iets om met haar een cursus te gaan doen. Ik denk zomaar dat dit hondje  geestelijk ook een beetje afgestompt is.
nelb
4-sterren

Berichtdoor nelb » Za 23 Sep 2006, 19:26

[quote="Tinker"]
Bloemetje heeft dit hondje idd als herplaatser gekregen.Het hondje komt van een van de bekendste Cavalier foksters van NL.
[/quote]

jemig ...................... :'(

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb ergens gelezen dat hondjes wel eens dik worden of blijven met energique. Misschien eens een ander merk proberen?
Nelb
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Ma 25 Sep 2006, 10:36

[quote="Tinker"]
Bloemetje heeft dit hondje idd als herplaatser gekregen.Het hondje komt van een van de bekendste Cavalier foksters van NL.
[/quote]

Dank u  ::)

Maar deze fokker is nog altijd zeer te vertrouwen hoor. Niks geen vraagtekens. Voor haar laatste nest is ze gedopplerd en toen had ze het dus NIET. Na het nest is het hart nogmaal beluisterd en helaas....
Dat zijn dingen die gebeuren.
Dus verders totaal geen nare of gekke dingen aan de kant van de fokster, vooral niet omdat ze altijd de eerlijkheid zelve is!!! Ok  ;), daar steek ik mijn handen voor in het vuur
Geestelijk afgestompt vind ik wel een hele harde zegswijze  :o. Nee hoor, 't is gewoon een lief meisje, maar wel een lui meisje  ::)

Maar goed.
Ik zie jullie standpunt over de beweging. Jullie hebben ook gelijk. Alleen ze wil dus niet! Ze wil niet spelen, ze wil niet speuren. Ze vind er geen bal aan! Dat is eerlijk zo. Ze is het gelukkigst als ze gewoon lekker haar gang mag gaan.
Cursus zie ik haar al helemaal niet doen.
Mijn andere hondje heb ik wel zover gekregen en die vind het ook leuk om al die dingen te doen. Zwemmen, apporteren you name it. Maar tja, als zij dat allemaal niet leuk vind...
Misschien lukt het om te fietsen met haar. Ik dacht eigenlijk dat dat niet goed was om dat te doen met honden met hartproblemen? Omdat ze dan continue één tempo lopen?

Ik pas ervoor om haar iets te laten doen wat ze niet wil. Dat doe ik gewoon niet. Het leven moet leuk zijn, that's the way it is.

Ander voer.. Hhhm vind ik heel eng om te doen. Juist omdat ze het eigenlijk zo goed doet hierop..

Maar ontzettend bedankt voor jullie adviezen!!

Ik hoop wel dat ik duidelijk ben geweest betreft de fokker, want het is absoluut een goed en betrouwbaar adres voor iedereen die een Cavalier zou willen.
Laatst gewijzigd door bloemetje op Ma 25 Sep 2006, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Shifra en Sharel
3-sterren

Berichtdoor Shifra en Sharel » Ma 25 Sep 2006, 11:05

Shifra word snel dik van de Energique.
Ik geef het haar eens in de zoveel tijd, gewoon voor eens wat anders, maar ze krijgen allebei Carnibest(eend en kip versie).

Ik heb ooit gelezen, dat er in de Energique iets zit, wat gevoelige hondjes, dikker maken.
Kijk maar eens naar de pups, die dit krijgen, zijn meestal lekkere stevige pups.

Misschien zou je het uit kunnen proberen met de Carnibest.
Nou heeft Shifra geen buikje, ze heeft ook nooit pups gekregen, maar ik zie het wel snel genoeg aan dr taille.
En dan moet ik weer even opletten.
Zij weegt trouwens meer dan jouw teefje, ruim 9 kilo, dus ze mag best wel wat kwijt.
Terwijl Sharel precies hetzelfde krijgt en dezelfde hoeveelheid, maar een slanke taille heeft, en 8 kilo weegt.
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Ma 25 Sep 2006, 11:10

Gek is dat hè Rol!! Ze voelt ook perfect aan hoor, die ribbetjes kan ik goed voelen. Alleen die zak eronder  ;D
Nou ok, misschien kan ik eens met Daan meerijden voor Carnibest dan. Of kan ik een beetje proberen ofzo.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 25 Sep 2006, 11:14

Volgens mij is wordt zo'n hangbuikje niet veroorzaakt door teveel voer. Is het gewoon van het dragen dat ze gedaan heeft. Ik ken wel meer teefjes waarmee gefokt is met hangbuikjes. Dit is puur "hang-weefsel". En bij de diverse honden weet ik dat de eigenaar echt alles gedaan heeft om het buikje weg te krijgen, maar dat is niet gelukt.

Wat meer beweging zou beslist geen kwaad kunnen, maar het zou me niet verbazen als je ook daar de buik niet mee weg krijgt.
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Ma 25 Sep 2006, 11:27

ik denk dat Lizzy gelijk heeft, ik ken ook honden die maar een keer een nestje hebben gehad, niet eens zelf hebben gezoogd, en toch een hangbuik en hang borsten er aan over hebben gehouden, dat krijg je met dieet niet zomaar weg, ik denk meer bewegen is zeker alleen maar goed, mischien dat het dan iets slinkt  ;)
bloemetje
5-sterren

Berichtdoor bloemetje » Ma 25 Sep 2006, 11:34

Dat zou ook heel goed kunnen Liz&Con..

Maar meer beweging is natuurlijk altijd goed. Het is ook niet iedere dag hetzelfde hoor. De ene dag is het meer dan de andere. Maar ze vind het wel leuk om zo buiten te zijn hoor. Lekker hobbelen in de polder vind ze heel fijn. Nog een paar weekjes en dan hebben we lekker vakantie in de bossen in Duitsland. Dan kan ze hobbelen tot ze een ons weegt  ;D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”