Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#627551
Op basis van de soorten waar ik gemakkelijk en betaalbaar aan kan komen heb ik nieuw menu's voor Pike en Armagnac samengesteld.
Andere soorten kan ik ook nog aankomen maar niet goedkoop, en met twee honden is dat toch iets om op te letten. Dus ik hoop dat ik voldoende afwisseling heb?
In principe krijgen beide honden elke dag een "complete" maaltijd, dus van alles wat.  Dus ik heb hier maar een tabelletje neergezet.  Armagnac krijgt alleen nog ander rvb, omdat hij pas kort bezig is. Tot nu toe heeft hij alleen kippenekken gehad, deze week ga ik beginnen met vleugels en als dat ook goed gaat ga ik door met karkas, eendenek en haas. Ik neem aan dat zalmkop voorlopig nog te hard is?? Pike heeft ook nog niet eerder zalmkop gehad, die krijgt dat voor het eerst dan.

Pike 16 kilo, 4%. 40% rvb, 30% spier, 15% orgaan en 15% groente
Armagnac 11,5 kilo, 4,5%. Verder zelfde percentages als Pike.
De rvb is dacht ik allemaal 50/50.

week 1
dag 1 kipvleugels-geitevlees-kiphartjes
dag 2 eendenek-rund kopvlees-runderlever (gekookt)
dag 3 kipvleugels-geitevlees-lamshart
dag 4 haaskarkas-paardevlees-runderpens
dag 5 kipvleugels-geitevlees-runderhart
dag 6 zalmkop-verse sardien compl.-kipmaagjes
dag 7 Kipvleugels-rund kopvlees-runderpens

week 2
dag 1 eend vleugels-geitevlees-kiphartjes
dag 2 kipvleugels-rund kopvlees-runderlever (gekookt)
dag 3 haaskarkas-geitevlees-lamshart
dag 4 kipvleugels-paardevlees-pens
dag 5 zalmkop-verse sardien compl.-runderhart
dag 6 kipvleugels-geitevlees-kipmaagjes
dag 7 eendvleugels-runderkopvlees-pens

Verder krijgen ze elke dag groentemix, deze keer bestaat die uit gelijke delen van:
wortel, koolrabi, rode biet, zoete aardappel, andijvie, broccoli, chinese kool, taugé, sperzieboontjes (gekookt) en een handje spinazieblaadjes.
Armagnac krijgt elke dag probiotica, en beide krijgen 2x per week een theelepel IJslands zeewier.

Ze krijgen een maaltijd per dag ('s ochtends na de wandeling). Omdat ze allebei aan twee gewend waren, krijgen ze na hun laatste wandeling nog een klein dingetje. Afhankelijk van wat ik heb liggen. Soms een nekje, soms een bliksardientje of een stukje zalm uit blik, soms gewoon een stukje vlees of een gedroogde vis. Alleen voor het idee. Dit valt dus buiten de berekening.

Ik dacht dat ik zo wel een beetje goed deed :-\
Door Lizzy
#627566
Ik tel 8 verschillende diersoorten in je menu :o! Da's erg veel hoor! Het is prima hoor, daar niet van. Het is uitstekend zelfs! Maar als je hier of daar wat zou willen bezuinigen, dan kun je er dus gemakkelijk 1 of 2 of 3 diersoorten uithalen.

Vind je het gemakkelijk, om iedere dag zoveel verschillende dingen te voeren? Je zou bijv. ook 1 (of 2) dagen kip en dan de dag erop rund en dag erop eend en de dag erop vis geven. Dit is prima hoor, daar niet van! Echt perfect! Maar mocht je het voor jezelf makkelijker willen maken: dan kan dat wel.

Je groentemix is ook prima. Eigenlijk is alles prima/perfect!
Gebruikersavatar
Door pike
#627663
gosje nou bedankt zeg! :D Was nog wel bang dat ik teveel kip zou hebben en te weinig ander bot. Het paard is relatief duur misschien dat ik die er dan uithaal? En makreel krijg ik goedkoper dan sardien maar die durf ik nog niet zo goed te geven ivm de graatjes :-[

Nou wat heet gemakkelijjk, ik ben er aan gewend inmiddels. Maar het is wel de reden dat ik nog maar 1x per dag voer - gemakzucht ik geef het toe. Maar dat is niet slecht voor ze dus daar zit ik niet mee. Begin van de middag haal ik alles uit de vriezer, doe het in hun bakken (zo komt met het ontdooien alle vleesvocht ook in hun bakken terecht) en zet het tot de volgende ochtend in de koelkast. Voor we gaan wandelen haal ik de bakken eruit en zet ze op het aanrecht. Als we dan weer thuiskomen is de kou eraf en smullen maar! Zo zag het er verleden week uit:
Afbeelding Afbeelding
Ik durf niet de ene dag alleen rvb en de andere dag alleen orgaan of spier etc. omdat ik bang ben dat ze dan de ene dag niet kunnen poepen en het de andere dag dun door de broek loopt. Nu poepen ze eigenlijk altijd nette keuteltjes. SOms iets harder soms iets zachter maar geen extremen en daar ben ik zeer tevreden over ;)
Door Lizzy
#627715
pike schreef: gosje nou bedankt zeg! :D Was nog wel bang dat ik teveel kip zou hebben en te weinig ander bot.
Nou, ik zie hazenkarkas, eendenvleugels, zalmkop. Dat zijn toch al drie vleesbotsoorten. En daarna geef je een groot scala aan vleessoorten. Nee, dat zit wel snor.
Het paard is relatief duur misschien dat ik die er dan uithaal? En makreel krijg ik goedkoper dan sardien maar die durf ik nog niet zo goed te geven ivm de graatjes :-[

Je hoeft er van mij niks uit te halen natuurlijk :)! Maar als je zelf graag iets goedkoper zou willen voeren: ja, dan zou je bijv. paard ofzo weg kunnen laten. Makreel is qua graatjes echt prima te doen! Alleen vinden veel honden sardien lekkerder....
Nou wat heet gemakkelijjk, ik ben er aan gewend inmiddels. Maar het is wel de reden dat ik nog maar 1x per dag voer - gemakzucht ik geef het toe. Maar dat is niet slecht voor ze dus daar zit ik niet mee. Begin van de middag haal ik alles uit de vriezer, doe het in hun bakken (zo komt met het ontdooien alle vleesvocht ook in hun bakken terecht) en zet het tot de volgende ochtend in de koelkast. Voor we gaan wandelen haal ik de bakken eruit en zet ze op het aanrecht. Als we dan weer thuiskomen is de kou eraf en smullen maar! Zo zag het er verleden week uit:
Afbeelding Afbeelding
Ja goh, ziet er vervelend uit...., maar niet heus!! Als jij het zo prima vindt: dan is het prima hoor. Het is voor je honden een waar feestje, zulke maaltijden.
Ik durf niet de ene dag alleen rvb en de andere dag alleen orgaan of spier etc. omdat ik bang ben dat ze dan de ene dag niet kunnen poepen en het de andere dag dun door de broek loopt. Nu poepen ze eigenlijk altijd nette keuteltjes. SOms iets harder soms iets zachter maar geen extremen en daar ben ik zeer tevreden over ;)
Ik zou zeggen: houden zo!
Gebruikersavatar
Door pike
#627886
[quote="Lizzy"]
Ja goh, ziet er vervelend uit...., maar niet heus!! Als jij het zo prima vindt: dan is het prima hoor. Het is voor je honden een waar feestje, zulke maaltijden.
Ik zou zeggen: houden zo!
[/quote]
vervelend om te maken bedoel je hoop ik? Nou is toch gewoon een kwestie van 1x per dag wat zakjes leegstorten! Het verpakken en invriezen is het meeste werk.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door