Hoe lijkt dit menu?

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Hoe lijkt dit menu?

Berichtdoor Barfplaats

Xada
5-sterren

Hoe lijkt dit menu?

Berichtdoor Xada » Zo 27 Aug 2006, 21:53

Ik heb een menu vastgesteld voor mijn honden, Wamão ca.45 kg, Tosca ca. 35 kg en Cidaq ca. 30/35 kg.
Nevyn eet zoveel hij lekker vind en wat hij lust omdat hij ziek is.

Zondag:
Pens/nieren/lever/hart met groentemix,  allemaal ca. 750 gr.
Maandag:
Vleesbotten schaap/geit met groentemix en kruiden, W: 750 gr, T+C 500 gr.
Dinsdag:
Pens/nieren/lever/hart met groentemix, allemaal ca. 750 gr.
Woensdag:
Vasten
Donderdag:
Kip, allemaal 1 hele kip ca. 1000 gr.
Vrijdag:
Paard/Rund vlees met groentemix, W: 800 gr, T+C 500 gr.
Zaterdag:
Schaap/geit snijsels met groentemix en kruiden, W: 1000 gr, T+C 500 gr.

Met de groentemix krijgt iedere hond ca. 200 gr. gemengd met 100 gr. pens
De kruiden bestaan uit: zeewier, peterselie, tijm, alfalfa (allemaal 2 theelepels) en knoflook (1 theelepel) en een ei.

Lijkt het wat of zit ik verkeerd?
Laatst gewijzigd door Xada op Zo 27 Aug 2006, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
tieneke
5-sterren

Re: Hoe lijkt dit menu?

Berichtdoor tieneke » Zo 27 Aug 2006, 22:08

Veel te veel orgaan...en dan ook nog in combinatie met een groentenmix,volgens mij is de ontlasting aardig dun hierna?...beter is het om orgaan in combinatie met bijv kippennekken of ander bot te geven zodat de ontlasting toch stevig is.... en ik mis een vismaaltijd wat echt een must is in een barfmenu.
Voor de rest ziet het er goed uit  ;)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 27 Aug 2006, 22:21

Ik heb even naar de percentages voor W gekeken. Kom ik op:

27% vlees (spiervlees)
33% vleesbot
21% orgaanvlees
19% groentemix

Dan heb ik dus 200 gram groentemix gerekend dus als je op dinsdag orgaan geeft + groentemix van 750 gram: heb ik 550 gram orgaan en 200 gram groente gerekend, omdat ik het zo begreep. Is dat correct?

Ik vind niet dat je verkeerd zit. Ik zou zelf een tikje minder groente geven (vind 15% wel mooi zat). Je percentage vleesbot is behoorlijk laag dus ik zou zeker niet minder gaan geven. Orgaanvlees vind ik niet weinig, maar met pens erbij: is het wel goed. Ja, ziet er goed uit. Ook qua afwisseling. Ga je ook nog vette vis geven? Kijkt me wel een goede aanvulling!
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Zo 27 Aug 2006, 22:31

[quote="Lizzy"]
Ik heb even naar de percentages voor W gekeken. Kom ik op:

27% vlees (spiervlees)
33% vleesbot
21% orgaanvlees
19% groentemix

Dan heb ik dus 200 gram groentemix gerekend dus als je op dinsdag orgaan geeft + groentemix van 750 gram: heb ik 550 gram orgaan en 200 gram groente gerekend, omdat ik het zo begreep. Is dat correct?

Ik vind niet dat je verkeerd zit. Ik zou zelf een tikje minder groente geven (vind 15% wel mooi zat). Je percentage vleesbot is behoorlijk laag dus ik zou zeker niet minder gaan geven. Orgaanvlees vind ik niet weinig, maar met pens erbij: is het wel goed. Ja, ziet er goed uit. Ook qua afwisseling. Ga je ook nog vette vis geven? Kijkt me wel een goede aanvulling!
[/quote]

Achter de dagen heb ik echt het aantal grammen vlees opgegeven, de groentemix komt hier nog overheen. Dus 750 gr pens of lever of hart etc (meestal pens). en 200 gr. groentemix.
Ik wil wel proberen er vis bij te geven, maar dat eten ze hier niet. Nu zit ik eraan te denken het eerst lichtjes te koken. Ook kijk ik nog rond of ik niet eens aan wat konijn, haas of hert ed. kan komen.
Laatst gewijzigd door Xada op Zo 27 Aug 2006, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
felina
1-ster

Berichtdoor felina » Ma 28 Aug 2006, 03:44

Het zal natuurlijk best per hond verschillen wat ze eten, ook qua aard van de hond. Ik bedoel: Zijn het drukken honden of niet.
Qua verbranding dan.
Ik heb nog nooit wat uitgerekend eerlijk gezegd, maar voer op het gevoel en kijk  hoe ze er uit ziet. Of ze verzadigd is ook.
Babusch heeft nog nooit zoveel gegeten op een dag.
Maar zij is natuurlijk een heel rustig ras. Ik meng meestal het vlees/orgaan per ingevroren pakje. Dus bv. één orgaantje,drie kippenvleugels en veel meer groente.
Als ik vis geef ( waar ze niet kapot van is) eet ze op zo'n dag slechts één sardien, of een halve makreel met inhoud.
's avonds krijgt ze dan weer ong. 2 ons vlees en ong. 2 ons groente. Het lijkt wel heel erg weinig maar zij doet het daar goed op. Voert iedereen één keer per dag?? Ik altijd twee keer.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”