Blauwtongziekte

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Blauwtongziekte

Berichtdoor Barfplaats

Audrina
5-sterren

Blauwtongziekte

Berichtdoor Audrina » Vr 18 Aug 2006, 10:12

In de online telegraaf van vandaag stond dat er in NL mogelijk een paar schapenbedrijven besmet zijn met baluwtongziekte. Dat is 1 of ander virus dat over wordt gebracht door muggen.

Wat ik er over kan vinden is dat het besmettelijk is voor herkauwers en een dodelijk afloop kan hebben. Maar in hoeverre het ook gevaar op kan leveren voor andere dieren als die geprikt zouden worden door zo'n mug of vlees van een besmet dier zouden eten, daar kan ik niks over vinden.

Weet iemand hoe dit zit?
Lizzy
Moderator

Re: Blauwtongziekte

Berichtdoor Lizzy » Vr 18 Aug 2006, 10:50

Op blauwtong is er nauwelijks wat de vinden. Maar, de Engelse term is Bluetongue virus. En hier kun je wel genoeg op vinden op google.

Op deze site: http://www.defra.gov.uk/animalh/disease ... tongue.htm kun je meer over de ziekte lezen.

En op deze site vind je volgens mij het antwoord op je vraag, namelijk:

"Humans are not affected. It is not contagious but is insect transmitted" en "The virus cannot be transmitted between susceptible animals without the presence of the insect vector".

URL: http://agspsrv34.agric.wa.gov.au/agency ... letin4394/

Nog meer over de ziekte: http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... /54700.htm waar dit staat:

"Bluetongue is almost exclusively a disease of sheep, particularly the fine-wool and mutton breeds, although white-tailed deer ( Odocoileus virginianus ), and pronghorn ( Antilocapra americana ) and desert bighorn sheep ( Ovis canadensis ) may develop severe clinical disease in North America".

====================

Voor alsnog lijkt het erop dat er geen besmetting kan plaat vinden van schaap naar hond of mens via het eten van vlees. Maar, ik heb ook nog niet alles gelezen natuurlijk.....

Er zijn overigens wel honden besmet geraakt met deze ziekte. Veroorzaakt door vervuilde vaccins
Laatst gewijzigd door Lizzy op Vr 18 Aug 2006, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Vr 18 Aug 2006, 10:59

wat Lizzy zegt ;D ;D ik denk dat de laatste zin niet compleet was en iets in de trend van.......
Bluetongue besmetting die in honden werd aangetroffen was als gevolg van vervuilde vaccines, en het ging alleen om drachtige teven die besmet waren ;)
Audrina
5-sterren

Berichtdoor Audrina » Vr 18 Aug 2006, 11:31

Geen reden voor paniek dus. Thanks.  :)
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Vr 18 Aug 2006, 11:32

Er is een totaal vervoersverbod voor Nederland afgegeven voor koeien, schapen en geiten.  :-\ Hoewel koeien en geiten er niet echt ziek van worden in tegenstelling tot een schaap.
Maar gelukkig heeft mijn slager genoeg schapen etc. op voorraad en kan ik dinsdag gewoon mijn portie vlees ophalen.  ;D (Heb voor de zekerheid maar even gebeld :-[).
sylvia
5-sterren

Berichtdoor sylvia » Vr 18 Aug 2006, 12:24

Xada schreef:Er is een totaal vervoersverbod voor Nederland afgegeven voor koeien, schapen en geiten.  :-\ Hoewel koeien en geiten er niet echt ziek van worden in tegenstelling tot een schaap.
Maar gelukkig heeft mijn slager genoeg schapen etc. op voorraad en kan ik dinsdag gewoon mijn portie vlees ophalen.  ;D (Heb voor de zekerheid maar even gebeld :-[).

Ja dat vind ik nu weer Holland op zijn smalst nu hopen dat niet iemand in Den Haag ook in de geschiedenis boeken wil komen of niet verder leest dan zijn/haar neus lang is en alle schapen laat ruimen  ::)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 18 Aug 2006, 12:26

conleeuw schreef:wat Lizzy zegt ;D ;D ik denk dat de laatste zin niet compleet was en iets in de trend van.......Bluetongue besmetting die in honden werd aangetroffen was als gevolg van vervuilde vaccines, en het ging alleen om drachtige teven die besmet waren ;)

Ik was de zin vergeten af te maken :-[. Maar inderdaad (ik heb de zin even aangevuld), de honden zijn besmet geraakt door een vervuild vaccin.
conleeuw
5-sterren

Berichtdoor conleeuw » Vr 18 Aug 2006, 12:31

Xada schreef:Er is een totaal vervoersverbod voor Nederland afgegeven voor koeien, schapen en geiten.  :-\ Hoewel koeien en geiten er niet echt ziek van worden in tegenstelling tot een schaap.
Maar gelukkig heeft mijn slager genoeg schapen etc. op voorraad en kan ik dinsdag gewoon mijn portie vlees ophalen.  ;D (Heb voor de zekerheid maar even gebeld :-[).
Vervoersverbod is NIET voor heel Nederland,

Van Nu.nl..... "Rond de bedrijven is een beschermingsgebied van 100 kilometer ingesteld met daarom heen nog een toezichtgebied van 50 kilometer."

Je kan de hele artikel lezen op Nu.nl

http://www.nu.nl/news/804843/10/%27Maat ... ch%27.html

Er is geen spreken van ruimen ze gaan gewoon uitzieken.
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Vr 18 Aug 2006, 14:02

Minister Veerman had eerst een vervoersverbod voor heel Nederland ingesteld, maar het LTO was het hier niet mee eens. Zal uit dat overleg die 100 km wel gekomen zijn.
Nu maar hopen dat die vliegen die het overbrengen zich ook aan deze regels houden.
Femke
5-sterren

Berichtdoor Femke » Do 24 Aug 2006, 15:55

ik schop deze nog even omhoog. Inmiddels ook in Woerden en Sneek verdachte bedrijven. Zo kom je bijna op een vervoersverbod voor heel nederland.

Ik las in de krant dat het vervoersverbod niet geldt voor bijzonder transport, o.a. dieren die geslacht gaan worden.
Kan ik er dan vanuit gaan dat een slachthuis nog voldoende voorraad aangeleverd krijgt?
*Monique
5-sterren

Berichtdoor *Monique » Do 24 Aug 2006, 17:47

en weet je waarom Veerman zijn vervoersverbod niet in wilde trekken (na kritiek van andere europese landen!!!)........omdat hij aan de reputatie van NL moest denken!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-\
Maar goed dit is een andere discussie
POLITIEK :'(
Xada
5-sterren

Berichtdoor Xada » Do 24 Aug 2006, 19:15

Of zou het komen omdat hijzelf een boerderij in Frankrijk heeft. Misschien zijn daar ook wel schapen op.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”