idiopatische blaasontsteking en vit. C

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

-sanne
3-sterren

Berichtdoor -sanne » Vr 04 Aug 2006, 18:18

Mijn kat heeft alweer last van een idiopatische blaasontsteking.
Ik heb net geprobeert om vit. C door zn blikvoer te doen en het werkt hoeveel moet ik eigenlijk geven en hoelang??
Sonja
5-sterren

Re: idiopatische blaasontsteking en vit. C

Berichtdoor Sonja » Do 10 Aug 2006, 23:35

Hoe is het nu met je kat? Heeft de vitamine C geholpen?
Miekie
4-sterren

Berichtdoor Miekie » Zo 13 Aug 2006, 20:08

Beetje late reactie,maar welk blikvoer geef je je kat eigenlijk?Heeft hij ook blaasgruis?Weet je de PH-waarde van de urine van je kat?
Preciese dosering voor vit.C weet ik niet,maar volgens mij plassen ze de overtollige vit.C weer uit,dus het luistert niet heel nauw.Maar ik zou het ook weer niet overdrijven,anders krijgt hij waarschijnlijk diarree ofzo.
Suzan54
4-sterren

Berichtdoor Suzan54 » Ma 14 Aug 2006, 10:37

De verzuurders op lange termijn zijn niet ongevaarlijk. Door te weinig vocht krijgen veel katten last van struvietsteentjes in de urine, iets wat het leven van veel katten vernield heeft. Wanneer je echter al dan niet met de speciale diëten en vitaminepreparaten de urine teveel verzuurt kan je je kat opzadelen oxalaatstenen en wanneer die in de nieren terechtkomen, dan is het leed niet te overzien. Een dierenarts beschreef deze kwaal ooit als volgt: de stenen in de nieren bewegen daarin als in een draaiende droogtrommel en iedere dag wordt er meer schade aan het nierweefsel aangericht.

Vocht, vocht en nog een vocht, dat zorgt voor een goede urineproductie waardoor de kat wel regelmatig naar de bak moet en de struvietkristallen niet de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Ook zou vers vlees voor de ideale zuurgraad zorgen.

Voor een echte idiopatische blaasontsteking zou Cystease ook helpen.

Heel veel succes!
-sanne
3-sterren

Berichtdoor -sanne » Do 24 Aug 2006, 17:17

Ik geef hem blikvoer wat hij lekker vind want meneer eet dus echt geen versvlees of barf...... tot mijn grote ergenis
Ik heb de eerste dagen wat kruimeltjes vit. C door zn eten gedaan maar hij kreeg er diarree van.
Hij staat alweer 3 weken op het blikvoer. Zn Ph was 7 a 7,5  struviet heb ik niet laten nakijken. Ik Probeer het eerst met een hele lange tijd blikvoer omdat alles op een idiopatische blaasontsteking wijst. Er zit ook absoluut geen bloed in zn urine.
Ik ben net terug uit italie van mn vakantie maar volgens mij gaat het goed met hem. De eerste week met blikvoer merkte ik al helemaal niks meer aan hem.
Suzan54
4-sterren

Berichtdoor Suzan54 » Do 24 Aug 2006, 19:58

Struviet zou de da volautomatisch moeten doen. Dat is blaasprobleem nr. 1 bij katten. Zeer waarschijnlijk speelt er bij jouw kat geen struvietprobleem. Hoe meer vocht je in hem krijgt, hoe gezonder die blaas kan worden. Veel succes.
-sanne
3-sterren

Berichtdoor -sanne » Za 26 Aug 2006, 09:59

Suzan54 schreef:Struviet zou de da volautomatisch moeten doen. Dat is blaasprobleem nr. 1 bij katten. Zeer waarschijnlijk speelt er bij jouw kat geen struvietprobleem. Hoe meer vocht je in hem krijgt, hoe gezonder die blaas kan worden. Veel succes.

Ik ben niet naar de da met hem geweest. Ik heb zelf bij een praktijk gewerkt dus ik weet dat het eerste wat ze me zouden voorschrijven  ab is en dat vind ik in dit geval dus niet nodig als er helemaal geen bloed in de urine zit.
Ik heb helemaal geen vertrouwen in dierenartsen met blaasproblemen.... ;)
Suzan54
4-sterren

Berichtdoor Suzan54 » Ma 28 Aug 2006, 13:04

Dan heeft je kat een groot probleem. Er is vast wel een dierenarts te vinden die verder kijkt.
Heb je al Cystease geprobeerd? Er is ook een hele interessante yahoogroep voor mensen met katten met blaasproblemen.

Je kat kan inmiddels wel door de vit. C last hebben van oxalaatkristallen.
Kefraya
4-sterren

Berichtdoor Kefraya » Ma 28 Aug 2006, 13:52

-sanne schreef:Ik ben niet naar de da met hem geweest. Ik heb zelf bij een praktijk gewerkt dus ik weet dat het eerste wat ze me zouden voorschrijven  ab is en dat vind ik in dit geval dus niet nodig als er helemaal geen bloed in de urine zit.
Ik heb helemaal geen vertrouwen in dierenartsen met blaasproblemen.... ;)

Ik kan me voorstellen dat je weinig vertrouwen hebt in da's, maar er zijn er ook die wel ok zijn en meedenken.
Ik heb zelf een kat met idiopathische blaasontsteking en ben nu, na enkele jaren tobben, pas door een goede da erachter gekomen wat er met haar aan de hand is.
Ze krijgt nu ook niets extra's meer in de zin van verzuurders of dat soort dingen, omdat het bij haar geen zin heeft. Het is echter wel heel zinvol om te laten nakijken wat er met de poes aan de hand is. In ons geval is het een onregelmatige, verdikte blaaswand. Het kan ook zijn dat het slijmvlies aan de binnenkant van de blaas niet goed is. In dat geval zou je bv. glucosamine kunnen geven.
Kortom, er zijn heel veel opties en ik zou zeker niet zelf gaan 'dokteren' zonder goede diagnose. Bovendien is een kenmerk van blaasproblemen dat het heel lang goed kan gaan en van het ene moment op de andere zit je met een kat die het uitschreeuwt van de pijn  :'(
-sanne
3-sterren

Berichtdoor -sanne » Di 29 Aug 2006, 14:19

Suzan54 schreef:Dan heeft je kat een groot probleem. Er is vast wel een dierenarts te vinden die verder kijkt.
Heb je al Cystease geprobeerd? Er is ook een hele interessante yahoogroep voor mensen met katten met blaasproblemen.

Je kat kan inmiddels wel door de vit. C last hebben van oxalaatkristallen.

de cystease is het volgende wat ik ga proberen ikga nu 3 maanden alleen blik met water geven en hem zowiezo 1x per dag op het blik houden.
Ik heb hem maar 3 dagen vit. c gegeven dus met die oxelaatstenen denk ik dat het wel meevalt. ;)
Nu gaat het in iedergeval helemaal goed
Suzan54
4-sterren

Berichtdoor Suzan54 » Di 29 Aug 2006, 15:43

Van die drie dagen kan het echt niet. Die kat die ik ken heeft het een jaar of vier zeker dagelijks een hoge dosering naast een antiblaasgruisdieet gehad. Toen het echt fout was, gaf diezelfde dierenarts het advies om maar rosbief met zout te gaan voeren...
Je selecteert je kittenkopers maar eigenlijk zou je moeten kunnen selecteren op hun dierenartsen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”