Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#52215
;D ;D ;D
niet heleemaal zuiver op de graat doorgedrukt gekregen,
maar heb vriendlief toch zover dat ze nu de komende tijd volledig op vers gaan (in elkgeval tot na Damien zn aankeuring (G-0 bijlage Groenendaler) voor zn lengte van zn vacht (merkte nl wel degelijk verschil toen ik ze pas een periode alleen maar vers heb gevoerd) en daarna zien we wel of het hem bevallen is ;))
Hij ziet Damien graag aangekeurd worden en heb hier dus lekker ff op zn gevoel in gespeeld ;) ;) ;) ;D

maar nu ff een vraagje over het menu, iedere dag fyto daar is vriendlief niet zo voor en het is ook niet Umi dr favo
alleen wil ik ze sochtends wel wat geven als maagvulling ivm gal spugen, nu zat ik te denken aan een handje kippenekjes
savonds krijgen ze dan bibi natuurmix (Ace een kilo, Damien 500 gram en Umi nog 2 keer per dag tussen de 250 en de 350 gram, dus tussen de 500 en de 700 gram per dag)

verder krijgen ze een dag of 2 zelf maak fantasie (vis, pens (vuile), bot en dan dat alles dus met GFT-mix) maar dan ook op die dagen 1x per dag de hoofdmaaltijd en dan sochtends een handje kippenekken tegen het gal spugen

krijgen ze dan niet teveel bot of kip binnen als ik het op deze manier ga doen??? het gaat wel maar om een maaltje tegen het galspugen en dus niet om een volledige maaltijd (zeg maar zo'n 3 a 4 nekken per volwassen hond en Umi 2 of zo)
#52233
Ik vraag me zo af waarom je de versvleesmaaltijd dan niet in tweeen verdeeld, tegen het galspuigen? (gekke vraag misschien).

Maar goed, feitelijk krijgen jouw honden dus de normale hoeveelheid versvlees en is de nek alleen een aanvulling. Begrijp ik het dan goed? (je brengt dus niet de hoeveelheid versvlees in mindering bedoel ik?).

OK, volgens de percentages die onlangs bekent zijn gemaakt zit er in Bibi 20% - 25% bot (kaal). Dat is dus ruim voldoende. In kippennekken zit overigens behoorlijk wat calcium. Bijna 2 maal zoveel als kippenvleugels. Calcium : fosfor verhouding is niet slecht overigens. Dit is te vinden op:

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Persoonlijk zou ik dus niet iedere dag nekken geven. En, ik zou het versvlees iets in mindering brengen. En ik denk dat ik ook zou afwisselen met vleugels, karkassen en bijv. ook nekken/vleugels/karkassen van eend en bijv. parelhoen.

Groetjes, Lizzy
#52281
Lizzy schreef: Ik vraag me zo af waarom je de versvleesmaaltijd dan niet in tweeen verdeeld, tegen het galspuigen? (gekke vraag misschien).
Ace doet het er niet goed op als ik zijn maaltijd deel (ook niet 25% en 75%) dan slijt hij behoorlijk en krijgt dunnere ontlasting, sinds ik hem savonds de volledige maaltijd geef en sochtends alleen iets tegen het gal spugen gaat het veel beter ;)
Maar goed, feitelijk krijgen jouw honden dus de normale hoeveelheid versvlees en is de nek alleen een aanvulling. Begrijp ik het dan goed? (je brengt dus niet de hoeveelheid versvlees in mindering bedoel ik?).

OK, volgens de percentages die onlangs bekent zijn gemaakt zit er in Bibi 20% - 25% bot (kaal). Dat is dus ruim voldoende. In kippennekken zit overigens behoorlijk wat calcium. Bijna 2 maal zoveel als kippenvleugels. Calcium : fosfor verhouding is niet slecht overigens. Dit is te vinden op:

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Persoonlijk zou ik dus niet iedere dag nekken geven. En, ik zou het versvlees iets in mindering brengen. En ik denk dat ik ook zou afwisselen met vleugels, karkassen en bijv. ook nekken/vleugels/karkassen van eend en bijv. parelhoen.

Groetjes, Lizzy
vleugels, karkassen ed krijg ik er bij Ace nog niet in, ben allang blij dat hij de kippenekken wil eten;)

verder is het inderdaad ook wel een idee om dat af te wisselen met vlees, kan bv aan lams ribbetjes komen waar veel vlees aanzit en dat is ook een klein hapje tussendoor en inderdaad wat meer vlees en minder bot dan een kippenek
#52282
[quote="Helen"]
Carmen wat is G-O bijlage groenendaeler?

groetjes Helen
[/quote]

een stamboom afgegeven door middel van aankeuring, waarbij de voorouder onbekend zijn (ff heel kort)

Damien moet dus dan door 2 onafhankelijke keurmeesters beoordeeld worden, wordt hij goed bevonden dan krijgt hij een afstammings bewijs, hij wordt dan opgenomen in de G-0 bijlage van de RvB.
er mag dan met hem gefokt worden, alleen in combi met een hond die een volledige stamboom bezit,
de nakomelingen krijgen dan een G-1 bijlage afstammings bewijs, de nakomelingen daarvan een G-2 bijlage en de generatie daarna krijgt dan weer een volledige stamboom

Dit kan gunstig zijn voor bloedverversing ed.

Het voordeel bij Damien is dat we weten wat er achter zit en er zit niets anders achter dan Belg ;)
#52389
[quote="Helen"]
Zelf zou ik dan geen nekken geven maar een lapje vlees, om het botpercentage die ik persoonlijk te hoog vind wat omlaag te brengen. Van lamslapje, kalfslapje tot eendenborst ;D ;D


groetjes Helen
[/quote]

Voor zover ik weet poepen volwassen honden het teveel aan calcium weer uit. Dan maakt het m.i. niet zoveel uit als je de ene keer meer bot geeft als de percentages aangeven. Blijkt ook wel, want ik let er eigenlijk nooit zo op, ik ben niet zo'n procententeller. Gaat al jaren goed, merk in het geheel niets van de overdaad calcium en met een hond van bijna 10 die totaal geen gewrichtklachten heeft en nog steeds gegarandeert hd en ocd vrij is heb ik recht van spreken dacht ik zo.... ;D. Met de pup zou ik het wel beter in de gaten houden totdat deze volwassen is.
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 11 feb 2004, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#52641
Arme Marinus. Hij heeft nog wat te stellen met jullie ;D ;D ;D.
Je haalde hier toch geitenribben? Als je de geitenribben zélf snijd of in 'sparerib' laat snijden?
Of misschien een hapje fytomix / lapje pens? Of is dat weer té veel orgaan (Liz?). Of een g/f-mixje met een lepeltje yoghurt of zo?
#52642
[quote="Janet"]
Arme Marinus. Hij heeft nog wat te stellen met jullie ;D ;D ;D.
Je haalde hier toch geitenribben? Als je de geitenribben zélf snijd of in 'sparerib' laat snijden?
Of misschien een hapje fytomix / lapje pens? Of is dat weer té veel orgaan (Liz?). Of een g/f-mixje met een lepeltje yoghurt of zo?
[/quote]

waar denk je dat die kippenekjes vandaan komen ;)

heb net een kilo of wat besteld, haal ik als het goed is vrijdag op voor we weggaan ;)

neem inderdaad dan ook wel wat lamsribjes of geit (is een stuk voordeliger;)) mee
#52645
[quote="Ordell"]
[quote="Helen"]
Zelf zou ik dan geen nekken geven maar een lapje vlees, om het botpercentage die ik persoonlijk te hoog vind wat omlaag te brengen. Van lamslapje, kalfslapje tot eendenborst ;D ;D


groetjes Helen
[/quote]

Voor zover ik weet poepen volwassen honden het teveel aan calcium weer uit. Dan maakt het m.i. niet zoveel uit als je de ene keer meer bot geeft als de percentages aangeven. Blijkt ook wel, want ik let er eigenlijk nooit zo op, ik ben niet zo'n procententeller. Gaat al jaren goed, merk in het geheel niets van de overdaad calcium en met een hond van bijna 10 die totaal geen gewrichtklachten heeft en nog steeds gegarandeert hd en ocd vrij is heb ik recht van spreken dacht ik zo.... ;D. Met de pup zou ik het wel beter in de gaten houden totdat deze volwassen is.
[/quote]

Dat zal best en ik geloof je op je woord dat jouw hond kerngezond is. Maar dat jouw hond het er uitstekend op doet wil niet zeggen dat je het met de percentages eens moet zijn. Ik ben ook absoluut geen percentageteller, maar ik let er wel op dat het botpercentage die ik voer ergens rond de 15% ligt. Want als je botpercentage stijgt zakken andere percentages. Waarom te veel bot voeren zodat de hond het uit moet scheiden als je naast een correctere botpecentage bijv. meer spiervlees kan voeren waar de hond daadwerkelijk wat aan heeft?


groetjes Helen
#55135
om nog ff op die nekken en calcium terug te komen,

heb ze dus inmiddels binnen
en durf er zo iedere dag 2 per hond te voeren (ong 80 gram per hond, heb het vanochtend gewogen)
het zijn nl geen kale nekken, maar er zit VEEL vlees aan en in de meeste gevallen ook nog vel en vet,
het lijkt me dat de verhoudingen dan ook iets anders komen te liggen, toch???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door