te kort aan kalk, eiwitten?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Kaio
5-sterren

Berichtdoor Kaio » Zo 04 Jun 2006, 21:36

Hoi,
Ik had een vraagje.
Schoonmoeders zegt dat uit de bloedtest van haar leonberger is gebleken dat hij een tekort aan eiwitten en kalk zou hebben uit een bloedtest. (nee ik heb geen waardes want schoonma kan dat niet onthouden/begrijpen ivm met wiplash) Hij eet kvv (grotendeels kivo/gemalen kip).
Ze zou de bloedtest hebben gedaan omdat hij te veel goede vacht zou verliezen (overigens vind ik dat wel vreemd daar ik een week geleden juist heel veel onderwol bij de hond heb verwijderd en niks van gemerkt heb dat er nou veel gezonde haren tussen zaten)
Mijn inziens ligt het niet aan voer (wij voeren dit ook de helft van de tijd zeg maar), maar ja heb het idee dat ze (bijv Da) haar er altijd zeer onzeker over maken.
Verder moest ze nu maiskiemolie bij gaan voeren voor de vacht van de DA..... ???
De hond zou volgens de DA meer eten moeten krijgen (voor de eiwitten), maar ze krijgt er maar 1 kilo per dag in. Wij vinden de hond niet te mager maar juist heel goed op gewicht. Slank en zeer goed gespierd is de juiste samenvatting.
Nou is mijn vraag o.a. of dat bloedtesten van "verse honden" ook af kunnen wijken in deze waarden en waarom.
Verder als iemand iets af weet van eiwit tekorten en kalk tekorten hoor ik het graag!
Misschien dat er bepaalde produkten bijgevoerd kunnen worden?
Lizzy
Moderator

Re:te kort aan kalk, eiwitten?

Berichtdoor Lizzy » Zo 04 Jun 2006, 23:00

Bij mij weten duidt een te kort op Ca en eiwitten in het bloed op mogelijke nierproblemen of bijschildklierproblemen. Te laag eiwitgehalte kan veroorzaakt worden door eiwitverlies (dat door vele dingen veroorzaakt kan worden. Het kan veroorzaakt worden door ernstige ondervoeding, maar ik geloof nou niet echt dat daar hier sprake van is...). En dit heeft dus in mijn ogen beide niets met voeding te maken.

Maiskiemolie toevoegen aan het eten is een slecht idee. Het bevat wel vitamine E maar het bevat tevens heel veel omega 6 vetzuren en deze krijgt een hond met voeding al ruim voldoende binnen. Teveel omega 6 vetzuur is schadelijk.

Bloedwaardes lijken iets af te kunnen wijken bij rauwe/verse voeding, maar niet het eiwit/calciumgehalte. Meer daarover: http://www.barfplaats.nl/forum/http://b ... readid=827
Kaio
5-sterren

Berichtdoor Kaio » Di 06 Jun 2006, 18:30

Dankjewel,
Had ook al zoiets gevonden over bloedwaarden in bieb. Dat het mogelijk aan nieren kan liggen of bijschildklier.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat de da aan de hand van zo'n uitslag dan alleen maiskiemolie voor de vacht "adviseerd". Of de uitslagen zijn niet zo schrikbarend als schoonma zegt/denkt.
Maar symptomen als veel drinken,lang plassen en slechte adem heeft hij volgens mij niet. Wel geeft schoonma aan dat het een "slechte eter" is. Maar dat hebben meer honden zonder oorzaak ook. En toch heeft hij vrij vaak diaree en volgens mij braakt hij toch wel vaker om de zoveel tijd. Maar hoe frequent dat is...?
Hmm maak me toch wat zorgen. De hond heeft als pup ook ooit een giftige kwal opgegeten en is daar ziek van geweest. (en het is nog steeds een pup eigenlijk van 1,5 jaar, 85 schoft en >65kilo :P) En in hoeverre zo'n kwal iets aan heeft getast heeft da nooit antwoord op kunnen geven.
Oja nog iets, hij heeft maar 1 ingedaalde bal, de ander zwerft nog ergens. Zou deze ook ergens op impact kunnen hebben?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”