beginners menu samengesteld

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

rubbere ronnie
1-ster

Berichtdoor rubbere ronnie » Di 30 Mei 2006, 18:34

Ik heb vandaag een menu samengesteld voor een bullterrier die vanaf morgen pas echt gaat barfen.
Omdat het een echte beginner is heb ik nog redelijk veel kippenek.
Uiteraard word dit tzt vervangen voor ook andere botten.
Het is een hondje van tussen de 5 en 6 kilo

woensdag
250 gram kippenek
100 gram groentenmix(circa 8 verschillende groenten door elkaar)
40 gram yoghurt(gaat door de groenten heen)

donderdag
250 gram vette vis(proberen om zalmkop te krijgen)
100 gram orgaanvlees(kalfhart)
40 gram ei

vrijdag
kvv(omdat we vrijdag altijd bij mijn ouders slapen)

zaterdag
Kvv

zondag
250 gram kippenek
100 gram groentemix
40 gram yoghurt

maandag
250 gram sardien
100 gram orgaanvlees
40 gram ei

dinsdag
250 gram kippenek
100 gram groentemix
40 gram yoghurt

woensdag
250 gram kippenek
100 gram orgaanvlees
40 gram yoghurt

donderdag
250 gram kippenek of vis(wat is het advies)
100 gam groentemix
40 gram ei

vrijdag
kvv

Heel graag heb ik opmerkingen wat ik kan veranderen of verbeteren.

Als volgende week is geweest ga ik proberen om wat andere botten te geven, maar wil ik eerst kijken hoe hij het doet met de kippenek!!
Lizzy
Moderator

Re:beginners menu samengesteld

Berichtdoor Lizzy » Di 30 Mei 2006, 18:45

Ik heb de percentages uitgerekend en kom op:

55% vleesbot (met zalmkop erbij)
15% groentemix
10% diversen
9% vlees (spiervlees)
11% orgaanvlees

Ik denk dat je percentages prima in orde zijn hoewel je van mij een tikje minder vleesbot mag voeren en wat meer spiervlees. Dus ik zou op donderdag zeker vette vis geven (geen zalmkop want dat vind ik een vleesbot) of spiervlees (bijv kopvlees van rund ofzo).

Je moet niet meer eieren en yoghurt gaan voeren, want ik vind 10% eerlijk gezegd wel het maximum.

Wat betekend overigens "orgaanvlees"? Zijn dat diverse soorten van verschillende dieren?

Verder bestaat je menu nu natuurlijk uit veel kip, maar zoals je al uitgelegd hebt, komt dat omdat je aan het omschakelen bent. En dat is prima! Ik zou dit alleen wel na 1 weekje ofzo uitbreiden met wat anders.

Verder kan ik alleen maar zeggen: mijn complimenten voor de snelheid waarmee je zo'n prima menu in elkaar hebt gedraaid voor jullie pupsel! Ik vind het knap!
rubbere ronnie
1-ster

Berichtdoor rubbere ronnie » Di 30 Mei 2006, 19:16

hoi lizzy, bedankt voor het leuke compliment.

ik heb een lijst doorgegeven aan mijn slager wat ik mag geven en vanaf morgen zorgt hij ervoor dat hij diverse soorten orgaan heeft voor me.
Behalve kalfslever want dat wilde ik niet.
Maar ook vuile pens en maagjes en testikels.
Ik heb nu een pond hart liggen en 2 kilo kippenek.
Ik ga nog even opzoeken welke soorten beginnersbotten er zijn zodat ik dat kan aanschaffen voor volgend weekend!!!(jij mag me dat natuurlijk ook vertellen ;) )

Ook zou ik wel willen weten wat nou precies de spiervlees is die jij aangeeft in mijn menu??
Want dan kan ik die iets opvoeren!!

Bedankt
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 30 Mei 2006, 19:22

In jou menu is dat de sardien. Helemaal correct is dat niet, want sardien bevat ook graat en orgaan. Maar omdat dat percentage zo laag is, reken ik het gemakshalve tot spiervlees. Ik zou zelf proberen om runderkopvlees te scoren. Of lamsvlees. Of geitenvlees. Dat is een mooie aanvulling op je menu!
Twiz
4-sterren

Berichtdoor Twiz » Di 30 Mei 2006, 23:24

Leuke beginnersbotten zijn toch ook wel de eendenekken als je eraan kunt komen (om een andere diersoort te hebben naast kip) en van kip de vleugels (eventueel ingeknipt).
Maar als je het kunt scoren is voor een kleine hond een kwartel ook heel goed te doen, dan ook nog karkassen van gevogelte (niet van kalkoen) zoals parelhoen en duif.
Gewoon even rustig kijken hoe je hond het verder doet, maar als het echt goed gaat kun je wat later ook lams en geiteribben geven.............. succes.
Rajzcek
1-ster

Berichtdoor Rajzcek » Di 13 Jun 2006, 23:29

Wie kent het boekje "Gezonde jonge honden"van de grote hondenliefhebster/fokker Mrs.Juliette de Bairacli-Levy??Het is al een oud boekje,en ik ben er zeer zuinig op.Deze Engelse dame was begin 1900 een zeer succesvol Afghanen fokster,en voerde UITSLUITEND natuurlijke voeding.In dit boekje staan zeer nuttige tips over de natuurlijke methode honden voeren.De firma Beaphar bracht sommige van haar produkten op de markt.Zoals de natuurlijke graanvlokken met kruiden die samen met vleesvoeding gegeven werd.En haar beroemde kruiden tabletten,voor vele dingen.Alle natuurlijke voedingen komen in dit boekje aan de orde,zoals honing-zeewier-granen-vleessoorten-vis-kruiden enz. enz..Het is een geweldig boekje,en ik ben heel benieuwd of nog iemand dit boekje kent.Ook komen entingen aan de orde,en vele kwaaltjes veroorzaakt door het zg. 'dode'voedsel voor de hond.Voor mij is dit boekje al vele jaren een bijbeltje geworden,en ben er zeer zuinig op.Wie nog meer????
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Di 13 Jun 2006, 23:43

Me! 8)
Ze heeft verschillende boeken geschreven!
Juliette de Bairacli-Levy word ook wel de orginele Barfster of de BARF Moeder genoemd,ze was er al mee bezig lang voordat Ian Billinghurst meer bekendheid aan rauwe voeding gaf.

Ik meen trouwens dat ze nog in leven is!
nu rond de 90 jaar denk ik 8)
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 14 Jun 2006, 09:40

[quote="Rajzcek"]
Wie kent het boekje "Gezonde jonge honden"van de grote hondenliefhebster/fokker Mrs.Juliette de Bairacli-Levy??Het is al een oud boekje,en ik ben er zeer zuinig op.Deze Engelse dame was begin 1900 een zeer succesvol Afghanen fokster,en voerde UITSLUITEND natuurlijke voeding.In dit boekje staan zeer nuttige tips over de natuurlijke methode honden voeren.De firma Beaphar bracht sommige van haar produkten op de markt.Zoals de natuurlijke graanvlokken met kruiden die samen met vleesvoeding gegeven werd.En haar beroemde kruiden tabletten,voor vele dingen.Alle natuurlijke voedingen komen in dit boekje aan de orde,zoals honing-zeewier-granen-vleessoorten-vis-kruiden enz. enz..Het is een geweldig boekje,en ik ben heel benieuwd of nog iemand dit boekje kent.Ook komen entingen aan de orde,en vele kwaaltjes veroorzaakt door het zg. 'dode'voedsel voor de hond.Voor mij is dit boekje al vele jaren een bijbeltje geworden,en ben er zeer zuinig op.Wie nog meer????
[/quote]

Me 8)!

Ik heb het boekje "Gezonde jonge honden" en "Mijn hond ziek en gezond" en natuurlijk "The complete herbal handbook for the dog and cat" (nog steeds te koop!) en "Kruidengeneeskunde voor dieren".
antoinette
2-sterren

Re: beginners menu samengesteld

Berichtdoor antoinette » Do 17 Mei 2007, 16:03

ik heb het boekje vanddag op de rommelmarkt gekocht voor 1 euro.!
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 17 Mei 2007, 16:13

[quote="antoinette"]
ik heb het boekje vanddag op de rommelmarkt gekocht voor 1 euro.!
[/quote]
Kijk!!!! Dat zijn nog eens geweldige goeie aankopen voor een goeie prijs ;D! Gefeliciteerd! Zuinig op zijn hoor!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”