Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#559747
Een vraagje.
Ik lees geregeld dat iedereen hier runderkopvlees voert.
Nu heb ik verschillende uitbeen-slagerijen gebeld.
En ik kan het daar niet krijgen !
Mij wordt het verhaal verteld dat ze dat per se niet mogen leveren omdat dat sinds enkele jaren (gekke koeienziekte) niet meer mag.
En als anderen dat wel zouden verkopen, dan zouden die buiten de regels omwerken.

Hoe zit dat nou?
En de tweede vraag, want dat houdt me danook bezig.
In hoeverre is het dan VEILIG om kopvlees te voeren?
Door Lizzy
#560026
Dit is al een "oud" antwoord, maar het geldt nog steeds:

"Ik heb onze slachterij laatst om uitleg gevraagd en hij zei dat runderkopvlees absoluut niet verboden is. Alleen is het 'uitbenen' aan regels verbonden vanwege BSE gevaar en heeft niet iedere slachterij toestemming om dit te doen".
Door roefus
#560055
Lizzy schreef: Dit is al een "oud" antwoord, maar het geldt nog steeds:

"Ik heb onze slachterij laatst om uitleg gevraagd en hij zei dat runderkopvlees absoluut niet verboden is. Alleen is het 'uitbenen' aan regels verbonden vanwege BSE gevaar en heeft niet iedere slachterij toestemming om dit te doen".
Oké, ik vroeg het me gewoon af, omdat ik van twee uitbeen-slagerijen te horen kreeg dat het verboden was om te verkopen.
Maar, als ik het goed begrijp, dan ligt het dus aan de 'uitbeenregels'.

Mmmmm.....en als ik dus dat 'ouwe topic' hierover lees, dan zou het pas gevaarlijk zijn als het kopvlees vermengd wordt met de herseninhoud?
Maar: dan zou je dus dit gevaar niet lopen als het 'goed uitgebeend' wordt bij de slachter met een vergunning hiervoor???
Opdat die het 'kundiger' doen?
Want dat wel of geen toestemming, moet toch ergens op gebaseerd zijn?
Door roefus
#560058
Bullekes schreef: roefus je moet een keer naar duitsland gaan genoeg runder producten :)
Ga ik vast nog wel eens doen.
Maar de pens en alles krijg ik eigenlijk nu gewoon in de buurt.
Dan zou het alleen om het kopvlees gaan.
Enneh...ik krijg hier nou mijn vraagtekens bij.
Dat in Duitsland is toch ook kopvlees, of niet dan?
Door Christin
#560275
Onze slager beent niet zelf uit, maar verkoopt het achterste gedeelte van de tong als kopvlees. Als dat niet genoeg is, dan bestelt de slager nog wat extra kopvlees voor ons.

Misschien kun je dus gewoon bij de slager vragen of ze het willen bestellen bij de slachterij.

Succes!

Christin
Door tieneke
#560310
Bullekes schreef: roefus je moet een keer naar duitsland gaan genoeg runder producten :)
Krijg je het dan wel de grens over?
Door roefus
#560321
tieneke schreef: Krijg je het dan wel de grens over?
Geloof niet dat daar een kip naar omkijkt bij de grens'daar rijd je zo door.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#560329
roefus schreef: Geloof niet dat daar een kip naar omkijkt bij de grens'daar rijd je zo door.
Er heerst op het moment wel varkenspest in Duitsland. Althans 2 weken geleden nog wel. Er is in onze regio (winterswijk tot aan de ijssel) ook een vervoersverbod van vee of alleen varkens, dat laatste weet ik niet zeker. Dus je hebt kans dat er op dit moment streng(er) gecontrolleerd wordt.
Door roefus
#560337
Nitus schreef: Er heerst op het moment wel varkenspest in Duitsland. Althans 2 weken geleden nog wel. Er is in onze regio (winterswijk tot aan de ijssel) ook een vervoersverbod van vee of alleen varkens, dat laatste weet ik niet zeker. Dus je hebt kans dat er op dit moment streng(er) gecontrolleerd wordt.
Hee, is dat zo?
Dat wist ik niet, van die varkenspest.
Dan ga ik het sowieso linke troep vinden.
( ik ben trouwens nog niet op dat duitse adres geweest, weet niet of daar ook varkens geslacht worden, maar ik dacht van wel).
Door roefus
#560365
Nitus schreef: Ja, echt waar. Ik lees net dat er alleen nog een verbod geldt op vervoer van varkens: klik HIER
Bedankt voor de info, ik was helemaal niet op de hoogte.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door