Ingescheurde nagel

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Ingescheurde nagel

Berichtdoor Barfplaats

Sander
3-sterren

Ingescheurde nagel

Berichtdoor Sander » Di 03 Feb 2004, 21:23

Bo heeft last van een ingescheurde nagel. Het is best wel ver ingescheurd, waarschijnlijk tot op het leven. Ze heeft er best wel een beetje last van. Ik ben bang dat als ik er niets aan doe, dat het dan niet overgaat, omdat de nagel dan steeds verder scheurt. Ik zat te denken om iets met lijm te doen. Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand een ander idee?
tieneke
5-sterren

Re:Ingescheurde nagel

Berichtdoor tieneke » Di 03 Feb 2004, 21:28

Hoi Sander,als ik het goed heb heeft Dory van de spots hier ervarng mee!
Vraag het hier of stuur haar anders een mail ;)
avalon
5-sterren

Berichtdoor avalon » Di 03 Feb 2004, 21:57

Bij een ingescheurde nagel knip ik die meestal net boven het scheurtje af. Ook als ik daarbij in het leven zit. Ik heb dan ook bloedstop om het op de nagel te doen zodat het bloeden weer stopt.
Sander
3-sterren

Berichtdoor Sander » Di 03 Feb 2004, 21:59

avalon schreef:Bij een ingescheurde nagel knip ik die meestal net boven het scheurtje af. Ook als ik daarbij in het leven zit. Ik heb dan ook bloedstop om het op de nagel te doen zodat het bloeden weer stopt.

Dan moet ik zo ongeveer de hele nagel afknippen :o Lijkt me niet zo geweldig. ::)
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Di 03 Feb 2004, 22:05

Sander schreef:

Ik zou dat zelf ook niet doen Sander en aan een Dierenarts over laten.
Snap Avalon wel, zij heeft er een opleiding voor.
Of je moet even naar haar toe ;D

Dan moet ik zo ongeveer de hele nagel afknippen :o Lijkt me niet zo geweldig. ::)
avalon
5-sterren

Berichtdoor avalon » Di 03 Feb 2004, 22:16

Je kunt het ook vijlen, maar dan moet je wel een geduldige hond hebben hoor. Of het grootste stuk knippen en de rest voorzichtig vijlen. Ik maak het nogal eens mee dat er een nagel is ingescheurt (of ingegroeid). Dan kiezen wij meestal voor afknippen en ja dat doet even pijn, maar een ingescheurde nagel kan pijn blijven doen vooral als hij er ergens mee achter haakt. Een nagelte kort afknippen kun je vergelijken met het gevoel dat je zelf hebt als er een nagel is in gescheurt en eraf gaat. Tijdens mijn stage bij de DA was er ook zo.n hond die dat had en de da knipte de nagel er ook gewoon af alleen die brandde het dicht en dat durf ik dus niet te doen.
Leo
3-sterren

Berichtdoor Leo » Di 03 Feb 2004, 22:18

<<af alleen die brandde het dicht>>

waarmee?
avalon
5-sterren

Berichtdoor avalon » Di 03 Feb 2004, 22:20

Leo schreef:<<af alleen die brandde het dicht>>

waarmee?

Soldeerbout
Sander
3-sterren

Berichtdoor Sander » Di 03 Feb 2004, 22:20

Ook als het om een hele nagel gaat? Dat bloedt dan toch als een rund?
202spots

Berichtdoor 202spots » Di 03 Feb 2004, 22:40

Sander,die van mij presteren het iedere keer om de hele nagel (tot op het nagelbed) te breken,de nagel hangt er dan nog met 'n haartje aan,maar ik ga dan naar de DA om de nagel eraf te knippen.
Meestal word de voet dan ingepakt,en moet 'n week zo blijven zitten.
Maar ik haal de hele verband er de volgende dag vanaf,en laat de hond het zelf likken en droog houden.
Kan ook 'n paar keer per dag in 't soda water (of biotex)om schoon te houden.
Ik krijg helaas wel altijd de antibiotic van de DA,en omdat ik het verband eraf haal vind ik het toch wel verstandig om dat te geven.
Wanneer de nagel tot net voor het leven is gescheurd,dan zou ik het afknippen,wanneer je de gebroken nagel laat hangen dan heeft het meeeer kans om af te breken en op die manier MEEER van de nagel dieper te breken.
succes!
Sander
3-sterren

Berichtdoor Sander » Di 03 Feb 2004, 22:45

De nagel is in de lengterichting gescheurd. Bijna over de hele lengte. Alles zit er nog gewoon stevig aan, alleen zit er dus een scheur in.
avalon
5-sterren

Berichtdoor avalon » Di 03 Feb 2004, 22:45

Sander schreef:Ook als het om een hele nagel gaat? Dat bloedt dan toch als een rund?

Dat kun je idd beter aan een da overlaten. Ik had begrepen dat het tot aan het leven was en niet de gehele nagel ;)
avalon
5-sterren

Berichtdoor avalon » Di 03 Feb 2004, 22:49

Sander schreef:De nagel is in de lengterichting gescheurd. Bijna over de hele lengte. Alles zit er nog gewoon stevig aan, alleen zit er dus een scheur in.

Als je het zou lijmen is de kans groot dat de hond er aan gaat zitten bijten. Ook als je het gewoon zo laat zit de kans er in dat hij het stuk gaat bijten. Beter is dan om ff naar de DA te gaan.
202spots

Berichtdoor 202spots » Di 03 Feb 2004, 22:51

Wanneer het in de lengte gescheurd is,dan heb je ook kans dat het kan splitsen en dan nog verder uitscheuren!
Sander
3-sterren

Berichtdoor Sander » Di 03 Feb 2004, 22:52

avalon schreef:Ik had begrepen dat het tot aan het leven was en niet de gehele nagel ;)

Het is niet in het midden gescheurd, maar meer aan de zijkant. Daar het leven denk ik vooral in het midden zit, weet ik niet of de scheur ook tot in het leven loopt. Snappie?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”