Mijn hond stinkt naar zweetvoeten!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

MariekeLost2
3-sterren

Berichtdoor MariekeLost2 » Za 13 Mei 2006, 19:56

Vorig jaar voordat ik overstapte naar KVK stonk mijn hond enorm naar zweetvoeten, op 1 bepaalde plek in zijn huid. Met de huid was niets mis zei de dierenarts, ik moest hem maar wassen met speciale shampoo. Toen ik echter overstapte naar Duck-KVK lam/rijst was het stinken heel snel over.
Helaas is de lucht nu sinds kort weer terug. Ik ben wel van Duck lam/rijst overgegaan tijdelijk op kip/rund/vlees (wegens de kosten) en dat ging best wel een tijd goed, totdat hij weer begon te stinken. Hierna ben ik vervolgens ongeveer een drie weken geleden weer terugovergestapt op Lam/Rijst. Maar helaas de geur verdwijnt maar niet.
Hij heeft ondertussen wel de afgelopen paar maanden wegens medische problemen twee keer een antibioticum kuur gehad. Maar ook met probiotica.
Heb ik iets verkeerd gedaan? En kan ik hem iets geven om dit probleem op te lossen?
Vorig jaar zwom hij overigens net als dit jaar regelmatig in het meer vlakbij mijn huis. Vorig jaar stonk hij daar niet van. Dus neem ik aan nu ook niet.
Kan het van de probioticum komen? Of ben ik te veel aan het switchen geweest met voedsel?

Wie o wie?

Nb op engelse sites kom ik het middel chlorofyll tegen als oplossing voor stankproblemen. Is dit hetzelfde als chlorella?
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op Za 13 Mei 2006, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator

Re:Mijn hond stinkt naar zweetvoeten!

Berichtdoor Lizzy » Za 13 Mei 2006, 22:52

Ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet van de probiotica kan zijn. Dat heeft deze 'bijwerking' gewoon niet. Op zich zou ik ook denken dat het niet van de voedsel-switch zou kunnen komen, maar goed, mocht dat wel het geval zijn, dan gaat het vanzelf wel weer over. Stinkt hij overal of zijn het specifieke plekken?

Ik zou zelf zeker door gaan met de probiotica, want 2 kuren AB... is wel een aanslag. Zou het niet daarvan kunnen zijn?

Ik zou zelf Cat's Claw erbij gaan geven, om te ontgiften na de AB. En chlorella helpt inderdaad bij stankproblemen. Dus dat kun je ook geven. Verder heeft de hond van onze buren af en toe een lucht bij zich :o! Dat begint meestal wel wanneer het weer weer beter wordt en hij gaat zwemmen. In ieder geval: bij hem helpt vis-olie capsules erg goed. Die van de HEMA bevatten ook borage olie. Dat lijkt me op zich wel een goede capsule voor hem.
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Za 13 Mei 2006, 23:28

Weet je zeker dat het niet door het zwemmen komt? Het zou ook een smetplek kunnen zijn n.l.
MariekeLost2
3-sterren

Berichtdoor MariekeLost2 » Za 13 Mei 2006, 23:31

Nee, het is geen smetplek. Het is op dezelfde plek waar hij het vorig jaar ook had zitten. Er is behalve een beetje schilvers helemaal niets te zien. Ik heb de DA er ook naar laten kijken, en die zei dus dat ik maar met hem onder de douche moest. Grrrrr. Ik denk dat het van binnen komt, omdat het de vorige keer direct over was na het overzetten van brokken naar KVV.
Enig idee wat de dosering van chlorella voor een hond van 25 kilo moet zijn? Ik denk erover om poeder te bestellen, dat is voor hem het makkelijkst omdat hij pillen niet echt blieft.
roefus

Berichtdoor roefus » Za 13 Mei 2006, 23:35

mmm...dacht ook even over 'zwemmen'.
Roefus heeft in het voorjaar ook soms van die 'broedplekken'.
Dan is de wintervacht nog niet echt eraf (de ondervacht vooral).
Hij droogt dan wel een dag lang op (en zwemt haast dagelijks).
Dus dan krijgt hij van die die broeierige plekken, hier en daar.
202Spots
5-sterren

Berichtdoor 202Spots » Za 13 Mei 2006, 23:46

MariekeLost2 schreef:Ik denk erover om poeder te bestellen, dat is voor hem het makkelijkst omdat hij pillen niet echt blieft.

Gewoon de pil achterin de keel duwen en bek dicht houden, onder de kin kriebelen totdat hij slikt en weg is pil...

Of....
HOW TO GIVE YOUR DOG A PILL

1. Wrap pill in lunch meat.
2. Toss it in the air.
En wees blij dat je geen kat 'n pil moet geven:

HOW TO GIVE YOUR CAT A PILL

1. Pick up cat and cradle it in the crook of your left arm as if holding a baby.
Position right forefinger and thumb on either side of the cat's mouth and gently apply pressure to cheeks while holding pill in right hand.
As cat opens mouth, pop pill into mouth.
Allow cat to close mouth and swallow.

2. Retrieve pill from floor and cat from behind sofa. Cradle cat in left arm and repeat process.

3. Retrieve cat from bedroom and throw soggy pill away.

4. Take new pill from foil wrap, cradle cat in left arm while holding rear paws tightly with left hand.
Force jaws open and push pill to back of mouth with
right forefinger. Hold mouth shut for a count of ten.

5. Retrieve pill from goldfish bowl and cat from top of wardrobe. Retrieve spouse from outside.

6. Kneel on floor with cat wedged firmly between knees. Hold front and rear paws. Ignore low growls emitted by cat. Get spouse to hold head firmly with one hand while forcing wooden ruler into mouth. Drop pill down ruler and rub cat's throat vigorously.

7. Retrieve cat from curtain rail, get another pill from foil wrap. Make note to buy new ruler and repair curtains. Carefully sweep shattered figurines and vases from hearth and set to one side for gluing later.

8. Wrap cat in large towel and get spouse to lie on cat with head just visible from below armpit.
Put pill in end of drinking straw, force mouth open with
pencil and blow down drinking straw.

9. Check label to make sure pill is not harmful to humans. Drink one beer to take taste away.
Apply Band-Aid to spouse's forearm and remove blood from carpet with cold water and soap.

10. Retrieve cat from neighbor's shed. Get another pill. Open another beer.
Place cat in cupboard and close door on neck to leave head showing. Force mouth open with dessert spoon. Flick pill down throat with elastic band.

11. Fetch screwdriver from garage and put cupboard door back on hinges.
Drink beer. Fetch bottle of scotch. Pour shot of scotch and drink.
Apply cold compress to cheek and check records for date of last tetanus shot. Apply whiskey
compress to cheek to disinfect. Drink another shot. Throw shirt away and fetch new one from bedroom.

12. Call fire department to retrieve cat from across the road. Apologize to neighbor who crashed into fence while swerving to avoid cat. Take last pill from foil wrap.

13. Tie the little &#^%#&+&%'s front legs to rear legs with garden twine and bind tightly to leg of dining table. Find heavy-duty pruning gloves from shed.
Push pill into mouth followed by large piece of steak.
Be rough about it.
Hold cat's head vertically and pour two pints of water down throat to wash pill down.

14. Consume remainder of scotch. Get spouse to drive you to the emergency room. Sit quietly while doctor stitches fingers and forearm and removes pill
remnants from right eye.
Call furniture shop on way home to order new table.

15. Arrange for SPCA to collect mutant cat from hell and call local pet shop to see if they have any hamsters.

Berichtdoor Liet » Za 13 Mei 2006, 23:54

Wanneer mijn hond naar zweetvoeten ruikt weet ik dat hij weer een bacteriele huidinfectie heeft. Dat kan gepaard gaan met schilfers maar hoeft niet bij mijn cocker. Wel heeft hij dan veel jeuk. Jeukt de plek bij jouw hond? Mijn ervaring is dat een gewone DA niet altijd "ziet" of een hond een schimmel/gist of bacteriele infectie heeft. Bij een bacteriele infectie stinkt Bart naar zweetvoeten, bij een schimmel/gist, een zgn malassezia-infectie, stinkt hij zurig naar karnemelk. Wassen met Malaseb-shampoo, te bestellen bij dermatoloog of rechtstreeks in Australie zonder recept en even duur, werkt prima als de infectie nog niet zo uitgebreid is dat je aan de pillen moet. Bart krijgt iedere keer weer met forse tegenzin van mij medicijnen maar het kan niet anders.
Truus
5-sterren

Berichtdoor Truus » Za 13 Mei 2006, 23:58

Wassen met berkenteershampo wil ook wel eens helpen. Te verkrijgen bij de Dierenzaak.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Zo 14 Mei 2006, 09:07

MariekeLost2 schreef:Nee, het is geen smetplek. Het is op dezelfde plek waar hij het vorig jaar ook had zitten. Er is behalve een beetje schilvers helemaal niets te zien. Ik heb de DA er ook naar laten kijken, en die zei dus dat ik maar met hem onder de douche moest. Grrrrr. Ik denk dat het van binnen komt, omdat het de vorige keer direct over was na het overzetten van brokken naar KVV.
Enig idee wat de dosering van chlorella voor een hond van 25 kilo moet zijn? Ik denk erover om poeder te bestellen, dat is voor hem het makkelijkst omdat hij pillen niet echt blieft.

De dosering voor chlorellapoeder:

30 kilo = 2 gram = 2 schepjes
20 kilo = 1,5 gram = 1,5 schepje
bas rouge
5-sterren

Berichtdoor bas rouge » Zo 14 Mei 2006, 09:40

Mijn honden zwemmen nu weer dagelijks en Barousse ruikt ook niet al te fris dan. Met name vlak voor de staartaanzet op haar rug. Haar vacht (stokhaar) is erg dicht en ze blijft veel langer nat dan mijn andere honden. Wat bij haar wel helpt is haar vacht flink ontdoen van onderwol en haar droogwrijven na het zwemmen. Als ze een paar dagen niet zwemt (2/3 dagen) ruikt ze alweer veel beter.
sylvia
5-sterren

Berichtdoor sylvia » Zo 14 Mei 2006, 13:41

Zweetvoeten lucht is een specifiek kenmerk van huidgisten.
Meestal zijn huidgisten een reactie op granen in het voer.
Duck is het kvv met de meeste % aan granen in het voer en misschien zit er in deze variatie meer graan of geeft de kip (wat een granen eter is) net dat beetje extra om de schaal door te laten slaan. Ik zou dus terug gaan naar het oude merk en anders overdnken om te gaan barfen.
MariekeLost2
3-sterren

Berichtdoor MariekeLost2 » Zo 14 Mei 2006, 21:58

Vandaar dat ik dus een aantal weken geleden weer overgegaan ben op duck lam/rijst, zoals ik al schreef. Hier zit geen enkele graan in.
- Judith -
5-sterren

Berichtdoor - Judith - » Zo 14 Mei 2006, 22:00

Rijst is ook graan...
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 14 Mei 2006, 23:15

Misschien zelf samenstellen?
MariekeLost2
3-sterren

Berichtdoor MariekeLost2 » Wo 17 Mei 2006, 22:00

Het lag niet aan het voedsel blijkbaar, maar het is toch een zwemprobleem. Na het wassen is meneer een aantal dagen niet wezen zwemmen, en de lucht was helemaal weg. En is nog steeds weg. Overigens mag rijst dan wel een graan zijn, maar het bevat geen gluten. Gluten is de trigger voor het veroorzaken van een voedselallergie van graan.
Ik ben zelf namelijk glutenintolerant.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”