Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#516435
Lees hier al heel lang mee, voer zelf mijn hond en katten kvv en barf. Altijd had ik genoeg aan de antwoorden op de site, nu is echter een hondje van mijn collega ernstig ziek en hoop ik dat hier iemand ons kan adviseren.

Het betreft een hond van 1,5 jaar oud, een kleine kruising uit t asiel, vanaf pup bij mijn collega.

Paar weken geleden ging ze ineens heel erg overgeven, men dacht eerst dat het een reactie was op ontworming. Maar na dagen onderzoeken (rontgenfoto's, bloed), infuus en afwachten dacht de DA dat er toch iets vast zat in de maag. Ze zijn gelijk gaan opereren. Tijdens de operatie bleek dat haar maag ernstig ontstoken was. Dierenarts geeft aan dat ze heel erg ziek is, en dat het een zware dobber gaat worden, maar dat ze er waarschijnlijk wel bovenop gaat komen.

Met antibiotica (clavubatin&sulfatrin) en infuus weer naar huis. Ze mocht niks meer eten, alleen infuus van glucose & mineralen. Dagenlang thuis nog aan t infuus. Na een week ging t eindelijk weer wat beter, het kopje kwam weer omhoog als ze eten rook, en daar was de langverwachte blaf. Het hondje was wel vreselijk verzwakt en afgevallen. Zelfs na een week staat ze nog bibberig op haar pootjes, maar geeft tenminste niet meer over. Jasje gekocht zodat hondje beter warm zou blijven. Ze speelt niet, draait met haar ogen (vermoeidheid?) en is erg zwak.

Vandaag weer met de hond naar de DA geweest, want vandaag had ze weer overgegeven. De DA heeft uitgebreid gekeken, twee nieuwe anti-bioticakuren (clavubactin&metrazol) voorgeschreven, daarnaast maagbeschermers en iets tegen de misselijkheid (primpran). Bovendien vermoed hij nu iets neurologisch, omdat ze haar hoofdje een beetje scheef houdt. Misschien iets als een middenoorontsteking, hij vond haar nog te jong voor een hersentumor. Ik maak me vreselijke zorgen om het hondje, herkent iemand hier het ziektebeeld?

Mijn collega voerde tot nu toe brokken, ze hebben helaas geen vriezer en wonen op het water, waardoor dit ook erg lastig wordt. Dus kvv of barfen is praktisch gezien erg moeilijk. Nu heeft ze van de dierenarts speciale voeding meegekregen: Royal Canin - Veterinary diet. Heb haar al gewaarschuwd dat DA vaak gesponserd worden, maar ze zit met het handen in het haar en is bang om juist nu te gaan experimenteren met voeding, nu haar hondje zo zwak is. Kan ik me heel goed voorstellen, maar weet even niet meer wat ik haar moet adviseren qua voeding. Is het sowieso slim om een doodzieke hond ineens op rauw te zetten en stel ze doet het niet, wat zijn dan de beste alternatieven buiten rauw... (...durf het bijna niet te vragen hahaha)
Laatst gewijzigd door Marianneke op do 30 mar 2006, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marieke
#516459
Hallo Marianne,
wat een heftig verhaal voor zo'n jong hondje. Ik heb er te weinig verstand van om iets te zeggen over het ziektebeeld, en verder heb ik er ook geen ervaring mee.. Iets neurologisch, kunnen ze dat verder ook testen?
Wat betreft de voeding, ik denk dat het heel lastig is om over te schakelen naar vers, voor het baasje.
Maar royal canin is inderdaad ook niet ideaal... Maar het belangrijkste is dat het hondje eerst wat sterker wordt!
Heb je zelf al gedacht aan probiotica, ter ondersteuning van de darmen?
Er zijn op dit forum genoeg mensen, dus misschien dat er iemand reageert die dit ook heeft meegemaakt en wat advies heeft.
Wens je collega maar veel sterkte en ik hoop dat het hondje er weer bovenop komt :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#516475
Marianneke schreef: Lees hier al heel lang mee, voer zelf mijn hond en katten kvv en barf. Altijd had ik genoeg aan de antwoorden op de site, nu is echter een hondje van mijn collega ernstig ziek en hoop ik dat hier iemand ons kan adviseren.

Het betreft een hond van 1,5 jaar oud, een kleine kruising uit t asiel, vanaf pup bij mijn collega.

Paar weken geleden ging ze ineens heel erg overgeven, men dacht eerst dat het een reactie was op ontworming. Maar na dagen onderzoeken (rontgenfoto's, bloed), infuus en afwachten dacht de DA dat er toch iets vast zat in de maag. Ze zijn gelijk gaan opereren. Tijdens de operatie bleek dat haar maag ernstig ontstoken was. Dierenarts geeft aan dat ze heel erg ziek is, en dat het een zware dobber gaat worden, maar dat ze er waarschijnlijk wel bovenop gaat komen.

Met antibiotica (clavubatin&sulfatrin) en infuus weer naar huis. Ze mocht niks meer eten, alleen infuus van glucose & mineralen. Dagenlang thuis nog aan t infuus. Na een week ging t eindelijk weer wat beter, het kopje kwam weer omhoog als ze eten rook, en daar was de langverwachte blaf. Het hondje was wel vreselijk verzwakt en afgevallen. Zelfs na een week staat ze nog bibberig op haar pootjes, maar geeft tenminste niet meer over. Jasje gekocht zodat hondje beter warm zou blijven. Ze speelt niet, draait met haar ogen (vermoeidheid?) en is erg zwak.

Vandaag weer met de hond naar de DA geweest, want vandaag had ze weer overgegeven. De DA heeft uitgebreid gekeken, twee nieuwe anti-bioticakuren (clavubactin&metrazol) voorgeschreven, daarnaast maagbeschermers en iets tegen de misselijkheid (primpran). Bovendien vermoed hij nu iets neurologisch, omdat ze haar hoofdje een beetje scheef houdt. Misschien iets als een middenoorontsteking, hij vond haar nog te jong voor een hersentumor. Ik maak me vreselijke zorgen om het hondje, herkent iemand hier het ziektebeeld?

Mijn collega voerde tot nu toe brokken, ze hebben helaas geen vriezer en wonen op het water, waardoor dit ook erg lastig wordt. Dus kvv of barfen is praktisch gezien erg moeilijk. Nu heeft ze van de dierenarts speciale voeding meegekregen: Royal Canin - Veterinary diet. Heb haar al gewaarschuwd dat DA vaak gesponserd worden, maar ze zit met het handen in het haar en is bang om juist nu te gaan experimenteren met voeding, nu haar hondje zo zwak is. Kan ik me heel goed voorstellen, maar weet even niet meer wat ik haar moet adviseren qua voeding. Is het sowieso slim om een doodzieke hond ineens op rauw te zetten en stel ze doet het niet, wat zijn dan de beste alternatieven buiten rauw... (...durf het bijna niet te vragen hahaha)
Heel triest allemaal natuurlijk.

Oké, hond is erg ziek en dan is een b.v. plak Rodi een expiriment, maar de nieuwe zak brokken van de dierenarts niet ???
Alternatief zou zijn om de ingrediënten licht te koken, dan weet je in ieder geval precies WAT je geeft.
Door Marieke
#516490
Ja, daar ben ik ook voor! ...maar de baas moet het zelf wel willen. Ik hoop het !
Wat kip koken en groentenmixje erbij ofzo.
Laatst gewijzigd door Marieke op do 23 mar 2006, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marianneke
#516701
Begrijp me goed, ik ben ook voor vers, en heb haar ook al veel erover verteld. Maar uiteindelijk moet ze dit inderdaad ook zelf willen en praktisch kunnen. Ik wist natuurlijk al dat dit soort reacties zouden komen, maar hoop echt ook op nog wat andere reacties en wellicht tips hoe hiermee om te gaan. Ik weet dat vers het beste is, maar stel het zit er niet in... wat dan?! En herkent iemand hier het ziektebeeld? De dierenarts geeft duidelijk aan dat er iets niet goed zit, ook met dat scheve kopje, maar weet geen oorzaak. Wat nu?
Door Peet
#516844
Het lijkt erop dat er 2 aparte zaken aan de hand zijn.

1) een maag/darm probleem.
2) een neurologisch probleem.

Ik weet niet of er ziektes of infecties zijn die een dergelijk beeld geven? Tekenbeet? Vergiftiging?Hersenvliesontsteking? Een combi? Ik heb werkelijk geen idee.

Ik zou met (zelf) met deze hond even niet met de voeding gaan "experimenteren", hoe zeer ik ook voor vers ben.

Voor dat scheve kopje zou je nog Vit B12 kunnen geven. Dat stimuleert de zenuwen. Een scheve kop wordt vaak in verband gebracht met een kleine hersenbloeding of een infarctje, of een tia. Verder...pfff...moeilijk. Heel veel sterkte voor de eigenaresse.
Door Marianneke
#517512
Heel erg bedankt voor je reactie!

De hond heeft vanaf gisteren niet meer overgegeven, dus het lijkt erop dat de medicatie wat dat betreft aanslaat. Misschien de antibiotica of gewoon dat ze zich minder misselijk voelt door de primpran. Ze eet haar 'dieetvoer' van de DA nu ook goed, spuugt dus niet meer en heeft goede ontlasting.

Het lijkt steeds meer iets neurologisch te zijn. Het scheve kopje gaat ook steeds meer opvallen. Terugdenkend viel ze ook wel ineens van de bank enzo, maar werd afgedaan met 'lekker dromertje'. Ik hoop maar dat het snel goedkomt met haar.
Door Marianneke
#518131
Echt niemand ervaring met neurologische aandoeningen bij honden? :-[

Of een advies qua voeding als de eigenaar niet durft te 'experimenteren' met rauw nu de hond zo ziek is...
Door charmed
#518371
Hoi,

Ik had mijn honden heel ziek, die hadden allemaal griep en waren hevig aan de diarree. (dat is natuurlijk nooit te vergelijken met jou verhaal) Maar ik durfde ook niet te experimenteren, één van mijn dames moest die vrijdag geopereerd worden. Donderdagmorgen stond ik weer voor de koelkast, mijn man had al Carnibest uitgelegd, dat was ik al lang van plan maar ja toen werden ze ziek. Ik kon kiezen, erger kon het toch niet worden, allemaal aan de diarree. De volgende dag een operatie die niet doorging omdat er nog steeds diarree was. Toch wel komen in de kliniek. Ik denk erger kan het niet worden, da had al gezegd nu niet experimenteren met vers vlees, maar heb het toch gedaan. En heb geen dag spijt gehad. Vlees is een natuurlijk product voor de hond. Een hond in de natuur zal geen brokken vinden wel vlees.

Ik heb mijn honden radicaal overgezet (ze hadden al dik een week erge diarree (enkele ervan) en binnen 12 uur had ik hun spijsvertering op orde.

Je hond moet toch eten, geef hem iets licht verteerbaars zoals kip. Kip wordt door de da ook vaak aangeraden als ze ziek zijn.

Jammer dat die eigenaar niet durft te experimenteren, geef hem mijn verhaal maar door, wie weet dat hij het dan durft? Mijn honden zijn binnen 10 dagen zo opgeknapt dat wil je niet weten. Ik had er eentje bij die at eigenlijk niet meer, altijd maar voedsel weigeren, moest altijd moeite doen om haar aan het eten te krijgen, zo ongeveer na een week rauw eet ze zelf. En ze had altijd clusters met epileptische aanvallen, die werden steeds heviger en ze kreeg ze steeds vaker. De laatste keer dat ze ze had, had ze 12 dagen achter elkaar clusters. Ze had altijd 1x per 4 weken aanvallen (en de laatste keer toen ze die gehad heeft, waren het 12 dagen op een rij :(. Veelal door het niet willen eten raakte ze in aanval. En nu met vlees ook al eet ze 1x per dag, ze heeft geen aanvallen meer gehad.

Vlees is een natuurlijk product, in de natuur vinden ze ook vlees, geen brokken.


Marianneke schreef: Echt niemand ervaring met neurologische aandoeningen bij honden? :-[

Of een advies qua voeding als de eigenaar niet durft te 'experimenteren' met rauw nu de hond zo ziek is...
#520686
De diagnose middenooronsteking is inmiddels gesteld. Met vlagen geeft de hond nog over, en ze vermoeden dat dit nu vooral komt omdat ze misselijk is, omdat haar evenwichtsorgaan flink van slag is. Ze kan niet goed meer recht lopen, houdt dus haar koppie scheef, en knippert continue gek met haar ogen. Ook heeft ze een epileptische aanval gehad... Heel eng om te zien natuurlijk, maar het schijnt bij Middenooronsteking te horen. Ben er gisteren weer geweest en de hond is nog steeds erg ziek om te zien, zouden dat trillen op die pootjes en dat knipperen met die ogen ook kleine 'toevallen' kunnen zijn?
Door Peet
#520689
Marianneke schreef: De diagnose middenooronsteking is inmiddels gesteld. Met vlagen geeft de hond nog over, en ze vermoeden dat dit nu vooral komt omdat ze misselijk is, omdat haar evenwichtsorgaan flink van slag is. Ze kan niet goed meer recht lopen, houdt dus haar koppie scheef, en knippert continue gek met haar ogen. Ook heeft ze een epileptische aanval gehad... Heel eng om te zien natuurlijk, maar het schijnt bij Middenooronsteking te horen. Ben er gisteren weer geweest en de hond is nog steeds erg ziek om te zien, zouden dat trillen op die pootjes en dat knipperen met die ogen ook kleine 'toevallen' kunnen zijn?
Het doet mij denken aan Vestibulair Syndroom. Dat wil zeggen dat door een langdurige middenoor ontsteking er een soort hersenbloedingkjes optreden. Dat gaat gepaard met die scheve kop en die vreemde trillende ogen. Ik weet niet of er iets tegen te doen is, misschien iets met steroiden? Dat las ik op een ander forum.... :(
#523201
Bedankt voor je reactie, het syndroom wat je noemt lijkt er inderdaad veel op. De antibiotica lijkt aan te slaan bij de hond, krijg net nog deze mail:

"Sola heeft vandaag haar eerste strandwandelingetje gemaakt. Ze loopt ontzettend scheef en struikelt over een grassprietje, maar ze rent weer een beetje en is weer vrolijk. Ik hoop dat ze nog wat rechter wordt, maar ik weet zeker dat de antibiotica goed aanslaat. Nu hoeft ze alleen nog maar te herstellen. Het gaat nu per dag met sprongen vooruit."

Dus dat is goed nieuws!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door