Tuinplanten en -bomen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Tuinplanten en -bomen

Berichtdoor Barfplaats

reneemettrie
1-ster

Tuinplanten en -bomen

Berichtdoor reneemettrie » Do 02 Mar 2006, 10:07

Binnenkort ga ik verhuizen naar Henegouwen. De tuin is een voormalig maisveld, leem-kleigrond.
Van de gemeente kreeg ik al een lijst van geschikte inheemse planten.
Uiteraard wil ik planten die giftig zijn voor de honden vermijden. Maar ik zou ook graag kruiden en bomen willen planten die nuttig zijn bij het samenstellen van de voeding.
Zo dacht ik aan tamme kastanje.
Ook aan vlier. Ik kreeg van homeopatisch dierenarts Van den Eynde een Sambucus bereiding als voedingssupplement. Anderzijds las ik dat de rauwe bessen giftig zijn voor honden. Vraag is natuurlijk of ze geneigd zijn ze op te eten.
Alle suggesties, verwijzingen naar websites e.d. over geschikte en ongeschikte planten zijn meer dat welkom!
Lizzy
Moderator

Re:Tuinplanten en -bomen

Berichtdoor Lizzy » Do 02 Mar 2006, 10:23

Rauwe vlierbessen zijn inderdaad niet goed en geven tenminste ernstige diarree. Maar ik vermoed eigenlijk dat honden ze niet uit zichzelf zullen eten. Ze zijn ongelofelijk vies bitter... Maar goed, je moet de gewone vlier/Sambucus dus eerst koken, alvorens het te geven.

Je kunt misschien ook bramen en framboos planten? Die eten veel honden wel uit zichzelf!

Veel kruiden hebben ook een heilzame werking, dus als je ruimte hebt voor een kruidentuintje.... Munt, peterselie, knoflook (veel honden eten de sprietjes ook uit zichzelf!), waterkers (voor door de groentemix - gezond, lekker en bevat zelfs wat jodium), calendula, muur, rozemarijn, bosbes, etc. Ook misschien leuk: om je eigen courgettes en pompoenen te gaan verbouwen?
Valerie*
3-sterren

Berichtdoor Valerie* » Do 02 Mar 2006, 10:56

tyson heeft ook de druiven uit de tuin gepikt.. de hele avond kotsen en diarree..

ik weet niet of jou hondjes alleseters zijn.. maar tyson eet echt alles!!

wel leuk hoor zo je eige dingetjes verbouwen!!
reneemettrie
1-ster

Berichtdoor reneemettrie » Do 02 Mar 2006, 11:13

SuperTyson schreef:tyson heeft ook de druiven uit de tuin gepikt.. de hele avond kotsen en diarree..

Eén van mijn huskies groef destijds worteltjes uit in de groententuin. En bij de wandelingen verorberde ze regelmatig wat verse brandnetels.

wel leuk hoor zo je eige dingetjes verbouwen!!
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 02 Mar 2006, 12:27

Druiven zijn ook inderdaad giftig voor honden. En die eten ze wel, als ze de kans krijgen....
karin2
5-sterren

Berichtdoor karin2 » Vr 03 Mar 2006, 11:10

Lizzy schreef:Druiven zijn ook inderdaad giftig voor honden. En die eten ze wel, als ze de kans krijgen....
[/quote

zowel de witte als de blauwe druiven ???(is voor het eerst dat ik ervan hoor :-[)
en welke giftige stof zit er dan in ?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”