Beginnersmenu Senna en Ruby ter beoordeling

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Sennaruby
5-sterren

Berichtdoor Sennaruby » Ma 13 Feb 2006, 17:35

Hoi allemaal,

Sinds ongeveer 6 weken ben ik nu aan het kvv/barfen. De eerste 3 weken alleen maar kvv en nu ik mezelf genoeg 'ingelezen' vind ben ik parttime aan het barfen en dat wil ik gaan uitbreiden tot fulltime.

Dit is het beginmenu dat ze nu 2 weken gekregen hebben om ze te laten wennen aan de botjes. Het menu bestaat dus voornamelijk uit kip en dat gaat wel goed. Senna eet de botten heel rustig en kraakt ze goed, maar Ruby is wat gulziger en van haar houd ik de botten nog steeds vast.

Vanaf volgende week wil ik graag geleidelijk nieuwe vleessoorten en vis gaan introduceren. Ik kan gemakkelijk aan kopvlees, lamsbouten, lamsribben, kalfsspareribs, eendennekken, -vleugels en – karkassen en runderstrotten komen. Wat kan ik nu het beste invoeren? Elke week een nieuwe diersoort of kan het ook met twee per week?

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Senna is 28 kilo en Ruby iets minder zwaar. Dit is het weekmenu voor 1 hond.

Maandag:
’s Ochtends: 250 gr Carnibest Natuur
’s Avonds: 250 gr Carnibest Natuur

Dinsdag:
's Ochtends: 150 gr groentemix met Hüttenkäse en een rauw ei
’s Middags of ’s avonds: 500 gr runder- of lam/schapenspens

Woensdag:
’s Middags of ’s avonds: 250 gr Carnibest Natuur

Donderdag:
’s Ochtends: 250 kippenvleugels
’s Middags of ’s avonds: 150 gr groentemix en een rauw ei

Vrijdag:
’s Avonds: 250 gr Carnibest Natuur

Zaterdag:
’s Ochtends: 250 gr kippennekken of –karbonades
’s Middags of ’s avonds: 250 gr kippennekken of – karbonades

Zondag:
’s Ochtends: 300 gr groentemix met Hüttenkäse + rauw ei
’s Avonds: +/- 400 kipkarkas met vlees
Lizzy
Moderator

Re:Beginnersmenu Senna en Ruby ter beoordeling

Berichtdoor Lizzy » Ma 13 Feb 2006, 19:09

Het hangt een beetje van de gevoeligheid van jouw honden af of je direct van allerlei nieuwe dingen kunt introduceren of dat je het langzaam moet doen. Ik had hier drie honden die veel honden hebben en bij hun heb ik nog nooit iets langzaam of per week of per twee weken geintroduceerd. Die gingen gewoon gelijk (met veel succes!) in het diepe.

Dus, hoe jij dat moet doen hangt vooral af van jouw honden!

Ik heb de percentages berekend van onderstaande menu en ik kom op:

51% vleesbotten
21,8% groentes
9% diversen
18,2% orgaan

Behalve dat ik het wat veel groentes vind, vind ik het er prima uitzien. Maar is dit zoals je ze nu voert of wil gaan voeren? Ik zou je zeker willen aanraden om meer af te gaan wisselen in vleesbot, vlees en orgaansoorten.
Sennaruby
5-sterren

Berichtdoor Sennaruby » Ma 13 Feb 2006, 20:10

Hmm, ik had zelf wat andere percentages berekend... Ik zal het nog eens nakijken... Dank je Lizzy.

Dit is trouwens hoe ik mijn honden op dit moment voer. Dit wordt de tweede week en begin volgende week ga ik eens kijken of ik iets kan toevoegen. Senna is redelijk gevoelig, maar Ruby totaal niet. Ik zal de groentes wat minderen en ietsje meer RMB geven en dan wat gaan varieren!

Dank je!

Groetjes,

Fieke
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 13 Feb 2006, 21:35

[quote="Sennaruby"]
Hmm, ik had zelf wat andere percentages berekend... Ik zal het nog eens nakijken... Dank je Lizzy.

Dit is trouwens hoe ik mijn honden op dit moment voer. Dit wordt de tweede week en begin volgende week ga ik eens kijken of ik iets kan toevoegen. Senna is redelijk gevoelig, maar Ruby totaal niet. Ik zal de groentes wat minderen en ietsje meer RMB geven en dan wat gaan varieren!

Dank je!

Groetjes,

Fieke
[/quote]

Zou ik een reken of optelfout gemaakt hebben? Kan hoor! Maar heel anders zullen jou percentages er toch niet uit hebben gezien? Ik heb overigens alleen het zelf samengestelde deelte berekend.

Je kunt ook meer spiervlees geven ipv RMB's. Want dat percentage is op zich prima. Als Senna de veranderingen voor alsnog prima kan doorstaan, dan zou ik ook niet te voorzichtig worden en beginnen met nieuwe dingen te introduceren.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”