Doffe vacht

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Doffe vacht

Berichtdoor Barfplaats

Dtje
3-sterren

Doffe vacht

Berichtdoor Dtje » Vr 10 Feb 2006, 19:38

Namens mijn stagebegeleidster (trimmen) deze vraag.
Zij heeft een Barbet teef van 2,5 jaar. Deze teef heeft nooit een supermooie vacht gehad maar momenteel is de vacht heel dof en futloos, en ipv diepzwart is de vacht bruinig. De hond heeft ook jeuk. Deze teef heeft vorig voorjaar een nestje gehad en daarvan heeft ze 1 pup zelf gehouden. Van deze hond is de vacht mooi zwart en glanzender maar ook deze hond heeft veel jeuk. Dan heeft ze ook nog een oud poedeltje met ook een te doffe vacht.
Ik had wel eens een beetje over Mien en barfen verteld en vandaag vroeg ze ernaar en heb ik wat meer verteld.
Haar honden krijgen brok maar ook al een jaarl ang Energique. Ze krijgen meer kvv dan brok.
Ik heb haar geadviseerd om meteen de brok helemaal achterwege te laten en over te stappen op carnibest (bevat volgens mij minder graan dan energique). En ook wat ze verder zou kunnen geven (pens,beginnen met kippenekken en vleugels etc.)
Zij staat hier heel positief tegenover en ik zie deze honden nog wel op partime barf en voor de rest kvv komen te staan.
Oh ja zij geeft ook al een jaar koudgeperste lijnzaad olie. Maar dit deed ze in een bak waar meerdere honden uit eten. Ze gaat nu visolie proberen en dit in een aparte bak voor deze Barbet teef doen.

Maar heeft iemand nog aanvullende tips??
Angelique
5-sterren

Re:Doffe vacht

Berichtdoor Angelique » Vr 10 Feb 2006, 19:49

Nou, niet meer dan dat ik het directe nut niet zie om van E naar C te wisselen vanwege het graangehalte aangezien deze in beide kvv nagenoeg gelijk zijn.
De lijnzaadolie zou ik schrappen, dat vind ik geen olie om dagelijks te geven, mede omdat het ook een jeukveroorzaker kan zijn. Daarvoor in de plaats zou ik zalmolie geven en dan wel een 1 tot 2ml. per dag en niet zo'n l*llig heelweinig bevattend capsuletje.
En ja, inderdaad, brokken eruit ;D
Joshii
4-sterren

Berichtdoor Joshii » Vr 10 Feb 2006, 20:14

Lijnzaadolie veroorzaakte bij Nuka ook flinke jeuk. Nadat ik overgestapt ben op visoliecapsules heeft zij geen jeuk meer.
Dtje
3-sterren

Berichtdoor Dtje » Vr 10 Feb 2006, 21:31

Dank voor de eerste reacties! ik heb ze net doorgebeld.
Ze gaat van lijnzaad overtsappen op zalm/visolie. En de brokken waren net op en er komen even geen nieuwe!
Goed he.
Maar misschien komen er nog meer tips? altijd welkom :D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”