oplossing magere golden

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

oplossing magere golden

Berichtdoor Barfplaats

marleen
1-ster

oplossing magere golden

Berichtdoor marleen » Di 13 Jan 2004, 17:36

Hallo mensen,

Een aantal van jullie weet over de problemen die ik heb om Aidan aan te laten komen. Even in het kort Aidan woog 29 kilo (moet minimaal 35 kilo zijn) en eet 28 kilo Waltham brokken in de maand. Zijn darmen zijn kaduuk door een giga allergie. Afijn we zijn een expermint gestart met de da want ze vond hem ook te mager.
Hij graagt nu 3x daags een capsule Tryplase (gestandaardiseerd varkens-pancreas extract) over zijn brokken heen. Hij woog begin deze maand 31,4 kilo!! Gooit zijn vacht er af en krijgt nu dikker haar ervoor terug, verder wordt zijn pigment beter (had een bleke gok) en een energie waar we niet tegen opkunnen.
Hij loopt nu gemakkelijk 1,5 uur in het bos en hij raust alle bomen omver bij wijs van spreke. We hebben 3 jaar lang geknokt als een idioot voor Aidan en het ziet er nu naar uit dat het ons gaat lukken om hem "gezond" te krijgen. Ondanks dat hij een behoorlijke spondylose heeft (dat laten de foto's zien) rent en vliegt hij als een jonge hond. Is hij ook met zijn 3 jaar natuurlijk, maar we kennen deze nieuwe Aidan niet.
Hoe het verder gaat lopen weten we niet maar de toekomst ziet er veelbelovend uit. Goed he! Ik ben zo blij moest het even van me afschrijven.
En misschien heeft iemand hier wat aan. Enne hij mag af en toe gewoon zijn gekookte makreel blijven eten.

Groetjes marleen en een "dikke"Aidan
Helen
5-sterren

Re:oplossing magere golden

Berichtdoor Helen » Di 13 Jan 2004, 17:56

Hallo Marleen!! Wat ontzettend fijn voor jullie en Aidan, heerlijk. Nog effe een vraagje. Mag Aidan geen vers? Volgens mij heb ik dat lang geleden al een keer gevraagd, maar ik weet het antwoord niet meer.

groetjes Helen
marleen
1-ster

Berichtdoor marleen » Di 13 Jan 2004, 18:12

Hoi Helen,

Nee daar kan hij ook niet tegen. Klinkt misschien vreemd maar die makreel bijvoorbeeld. Dat kan ik hem 1 geven en dan moet ik het gewoon een maand niet geven. Ik train 1x per week bijvoorbeeld de moeilijke oefeningen met kaas als beloning, geef ik hem de volgende dag weer een beetje dan heeft hij meteen een ontstoken linkeroor. Krijgt hij teveel foute dingen (leuk al die mensen met hondenkoekjes in de zakken). Dan loopt hij krom van de buikpijn en krijgt hij hotspots.
Hij heeft te lang met zijn allergie moeten lopen waardoor zijn darmen zo goed als om zeep zijn geholpen. Het is een wonder dat hij tegen die tryplase kan. Oh ontwormen e.d. staat gelijk voor een week of 3 ziek zijn. Dus dat doe ik niet meer. Een keer per jaar krijgt hij een stronghold pipet als we naar frankrijk gaan en dat is de enige keer dat ik hem ontworm. Verder laat ik ontlasting controleren.
Het vers idee heb ik maar een beetje laten varen omdat ik het niet meer aandurf met hem. Het is een klein wonder dat we hem nog steeds hebben en ik durf het noodlot niet te tarten.

Veel liefs marleen
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Di 13 Jan 2004, 18:27

Hee Marleen, wat goed zeg!!!
Als ik het zo lees heeft mijn kat precies hetzelfde... zij was ook altijd veel te mager en continu aan de diarree.. Ook zij krijgt sinds 2 jaar Tryplase capsules en sindsdien gaat het een stuk beter!! 'T is nog steeds geen dikkerd, maar haar poep is in ieder geval weer normaal en ze is een stuk levendiger...
Het enige wat ik me nog afvraag; is Tryplase het enige medicijn wat jouw DA heeft gegeven?? Volgens mij is het zo dat dit een middel is dat eiwit-afbrekende enzymen aanmaakt in de darmen, hierdoor wordt het voedsel weer normaal verteerd (zonder die pillen niet...)... maar tegen allergie doet het niets... Is het toch zo dat Aidan last blijft houden van die rare klachten nu hij op de Tryplase staat? Of waren dat klachten die hij vroeger had en heb je hem niets vers meer gegeven sinds hij zo'n last had??
Reden dat ik dit vraag, is dat mij kat vOOrdat ze op de Tryp. stond ook heel weinig kon hebben en ik heel erg uit moest kijken wat ik haar voerde...
Nadat ik haar een tijdje op die Tryplase had, werd het een soort levend vuilnisvat ;) en nu kan ze weer alles eten wat ze wil...
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Di 13 Jan 2004, 18:32

marleen schreef:Hoi Helen,

Nee daar kan hij ook niet tegen. Klinkt misschien vreemd maar die makreel bijvoorbeeld. Dat kan ik hem 1 geven en dan moet ik het gewoon een maand niet geven. Ik train 1x per week bijvoorbeeld de moeilijke oefeningen met kaas als beloning, geef ik hem de volgende dag weer een beetje dan heeft hij meteen een ontstoken linkeroor. Krijgt hij teveel foute dingen (leuk al die mensen met hondenkoekjes in de zakken). Dan loopt hij krom van de buikpijn en krijgt hij hotspots.
Hij heeft te lang met zijn allergie moeten lopen waardoor zijn darmen zo goed als om zeep zijn geholpen. Het is een wonder dat hij tegen die tryplase kan. Oh ontwormen e.d. staat gelijk voor een week of 3 ziek zijn. Dus dat doe ik niet meer. Een keer per jaar krijgt hij een stronghold pipet als we naar frankrijk gaan en dat is de enige keer dat ik hem ontworm. Verder laat ik ontlasting controleren.
Het vers idee heb ik maar een beetje laten varen omdat ik het niet meer aandurf met hem. Het is een klein wonder dat we hem nog steeds hebben en ik durf het noodlot niet te tarten.

Veel liefs marleen

Hoi Marleen,is het helemaal zeker dat jouw hond geen vers kan verdragen?
Heb je hem al eens versvlees gegeven.
Zeker met zijn kapotte darmflora zou hij er gigantisch van opknappen.
Je zegt het zelf al:
Als hij eens wat anders krijgt is het helemaal foute boel!
Ik zag liever dat jouw Da als experiment versvlees zou
aanbevelen,wedden dat hij dan geen dure medicijnen zou hoeven!
Brokken blijven gewoon in en in slecht,sorry ;)
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Di 13 Jan 2004, 18:36

Nou, Tieneke, voor zover ik weet wordt Tryplase gegeven als je hond/kat zelf geen eiwitten af kan breken. Daar helpt geen versvlees tegen, ze blijven gewoon aan de spuitpoep tot je ze een middeltje geeft (Tryplase dus) wat die eiwitten wEl afbreekt.

Maar da's dus ook de reden dat ik dat vroeg, want het zou heel goed kunnen dat Aidan nu hij Tryplase krijgt wel over kan op vers...
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Di 13 Jan 2004, 18:40

geer schreef:Nou, Tieneke, voor zover ik weet wordt Tryplase gegeven als je hond/kat zelf geen eiwitten af kan breken. Daar helpt geen versvlees tegen, ze blijven gewoon aan de spuitpoep tot je ze een middeltje geeft (Tryplase dus) wat die eiwitten wEl afbreekt.

Maar da's dus ook de reden dat ik dat vroeg, want het zou heel goed kunnen dat Aidan nu hij Tryplase krijgt wel over kan op vers...

Dus dat betekent dat je hond altijd op medicijnen moet leven?
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Di 13 Jan 2004, 18:42

Ja... :-\
Ik heb het bij Doris wel af kunnen bouwen naar om de dag een pil, in plaats van elke dag, maar als ik er langer tussen laat loopt alles eruit... :P
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Di 13 Jan 2004, 18:47

Ff kijken hoor, heb hier een tijdje geleden ook ergens de vraag neergezet of ik Doris niet beter van de Tryplase af kon halen en op vers over zou kunnen gaan, dit was het antwoord van Paul:

--------------
Je kat heeft een afwijking van de alvleesklier (pancreas) en krijgt hiervoor pancreasenzymen (Tryplase).
De diarree is dus niet afkomstig van het voer maar ligt (helaas) aan de stoornis van de kat.
--------------

MAAR, dit houdt dus wel in dat ik wEl versvlees zou kunnen geven, zolang ik die Tryplase blijf geven...
marleen
1-ster

Berichtdoor marleen » Di 13 Jan 2004, 18:58

Hoi,

Ik moet nu antwoord geven op verschillende vragen. Hoewel je het verwacht heeft Aidan in zijn leven nog geen dag diarree gehad. De gedachte achter de tryplase is dat dit helpt om zijn voer voor te verteren door de enzymen die het bevat. De waltham die hij krijgt is de Sensityve Control, ook dit voer is al zo bewerkt dat het makkelijk te verteren zou moeten zijn. Maar dus nog te moeilijk voor mijn Aidan.
Kijk of het aan zou slaan wisten we niet, ook de dierenarts niet. Ik geef Aidan ook probiotica, ja die van de da uit een zakje. Ook de yoghurt kan hij niet verdragen.
Hij heeft een aantal maanden op Bibi gestaan, was altijd enorm gezellig bij Paul. Z'n ontstekingen van ogen, oren en huid verdwenen alleen hij bleef een slome duikelaar. Later bleek via foto's dat zijn darmen 4 keer zo dik waren dan normaal en helemaal ontstoken, toen kwam per ongeluk z'n spondylose ook aan het licht. Gelukkig heeft hij knettermooie heupen.
Aidan krijgt de tryplase dus als ondersteuning om zijn voedsel beter te verteren. Een experiment wat er naar uit gaat zien dat het gaat lukken. Aidan was zo mager dat je zijn ruggegraat en ribben dwars door zijn haar (vacht kun je het niet echt noemen) heen zag.
En ik ben helemaal voor het vers principe maar het werkt helaas niet voor Aidan.

Groetjes marleen
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Di 13 Jan 2004, 19:03

Ik kan mij voorstellen dat je als je hond eenmaal goed poept,je bang bent om over te stappen op vers.
Het zou in principe dus kunnen versvlees.
Van Duck is er inderdaad een pancreas-versie voor honden.
Ik neem aan dat dat Tryplase daar ook inzit.
Maar Duck barst van de granen dus ja...
Dan toch maar die tabletten denk ik ;)
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Di 13 Jan 2004, 19:06

AhA, ik snap 'em... Ik geef die pillen ter vervanging van Doris d'r pancreasfunctie, jij ter aanvulling daarvan (niet van die van Doris dan ;)) :)
Nee, in dat geval is het natuurlijk super dat hij het nu zo goed doet! :D :D :D
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Di 13 Jan 2004, 19:13

Dacht dat onze hond een zorgenkindje is ???
Je bent nu al blij dat hij aangekomen is en zich beter voelt.
Als versvlees niet gaat houd het inderdaad op.
In ieder geval heel fijn dat het nu zo goed met hem gaat!
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Di 13 Jan 2004, 19:14

geer schreef:AhA, ik snap 'em... Ik geef die pillen ter vervanging van Doris d'r pancreasfunctie, jij ter aanvulling daarvan (niet van die van Doris dan ;)) :)
Nee, in dat geval is het natuurlijk super dat hij het nu zo goed doet! :D :D :D

Ik snap het onderhand ook! ;) ;D
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Di 13 Jan 2004, 21:44

Als ik het verhaal zo hoor is er geen sprake van allergie, dat zou namelijk niet verbeteren met tryplase. Maar heeft ze een EPI (exocriene pancreas insufficientie).
Daar helpt de tryplase heel goed voor. Lekker op houden en als ze weer wat aangekomen is kun je best nog een keertje vers proberen, heel voorzichtig.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”