Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita Compagner
#460203
Ja natuurlijk allebei ;D Maar wat is nu het verschil qua voedingswaarde? Is het een 'gespierder' dan het ander? Wat zijn de kwaliteiten van de een en wat van het ander? Als iemand dit weet....... dan is er voor mij weer een vraag uit de wereld :D :P
Door Lizzy
#460418
Rosita Compagner schreef: Ja natuurlijk allebei ;D Maar wat is nu het verschil qua voedingswaarde? Is het een 'gespierder' dan het ander? Wat zijn de kwaliteiten van de een en wat van het ander? Als iemand dit weet....... dan is er voor mij weer een vraag uit de wereld :D :P
Even lastig maar ik heb de analyse van runderhart in een boek staan, maar daar staat de analyse van lamshart weer niet in, dus de analyse van het lamshart komt van Internet, die van runderhart uit m'n boek. De een dus Engels, de ander Nederlands.

Dit is de analyse van lamshart (100 gram):
Calories 122.00
Protein (g) 16.47
Fat Total (g) 5.68
Carbohydrate (g) 0.21
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) -
Calcium (mg) 6.00
Iron (mg) 4.60
Magnesium (mg) 17.00
Phosphorus (mg) 175.00
Potassium (mg) 316.00
Sodium (mg) 89.00
Zinc (mg) 1.87
Copper (mg) 0.40
Manganese (mg) 0.05
Selenium (mg) 32.00
Vitamin C (mg) 5.00
Thiamin (mg) 0.37
Riboflavin (mg) 0.99
Niacin (mg) 6.14
Vitamin B6 (mg) 0.39
Folate - Total (mcg) 2.00
Food - Folate (mcg) 2.00
Folate - DFE (mcg_DEF) 2.00
Vitamin B12 (mcg) 10.25
Vitamin A (IU) 0.00
Retinol (mcg) 0.00
Vitamin E (mg) -
Vitamin K (mcg) -
Fat - Saturated (g) 2.25
Fat - Monounsaturated (g) 1.60
Fat - Polyunsaturated (g) 0.55
Cholesterol (mg) 135.00

Hier tik ik de analyse van runderhart even over. Per 100 gram, de gemiddelde waarde:
Water: 75,5 g
Eiwit: 16,8 g
Vet: 6,0 g
Koolhydraten: 0,56 g
Ruwvezel: 0
Mineralen: 1,1 g
Natrium: 108 mg
Kalium: 286 mg
Magnesium: -
Calcium: 9,3 mg
Mangaan: -
Ijzer: 5,13 mg
Kobalt: -
Zink: -
Fosfor: 214 mg
Fluor: 0,05
Chloride: -
Jodium: -
Vitamine A: -
Caroteen: -
Vitamine D: -
Vitamine E: -
Vitamine K: -
Vitamine B1: 0,51 mg
Vitamine B1: 0,91 mg
Nicotinezuur: 7,18 mg
Pantoth. zuur: 2,78 mg
Vitamine B6: 0,28 mg
Biotine: 7,3 mg
Folinezuur: -
Vitamine B12: 9,9 mg
Vitamine C: 5,50 mg
Benutbare energie per 100 gram: 128 KCAL

Heb ik van runderhart ook de aminozurenpatroon, maar die heb ik weer niet van lamshart....., dus tja, dat kun je dan niet vergelijken, helaas.

Dit is runderhart aminozuren:
Isoleucine: 0,80 g
Leucine: 1,53 g
Valine: 0,95 g
Methionine: 0,37 g
Cystine: 0,17 g
Phenylalaline: 0,76 g
Tyrosine: 0,59 g
Threonine: 0,78 g
Tryptophaan: 0,21 g
Lysine: 1,48 g
Histidine: 0,32 g
Arginine: -

Nou ja, zoals je kunt zien bevat runderhart iets meer eiwit en vet enzo, maar komen de twee best redelijk overeen qua vitamines en mineralen. Ik denk niet dat je kunt spreken dat het een beter is als het ander. Ze hebben allebei goede eigenschappen ;D.
Door Rosita Compagner
#460542
Lizzy schreef: Even lastig maar ik heb de analyse van runderhart in een boek staan, maar daar staat de analyse van lamshart weer niet in, dus de analyse van het lamshart komt van Internet, die van runderhart uit m'n boek. De een dus Engels, de ander Nederlands.


Nou ja, zoals je kunt zien bevat runderhart iets meer eiwit en vet enzo, maar komen de twee best redelijk overeen qua vitamines en mineralen. Ik denk niet dat je kunt spreken dat het een beter is als het ander. Ze hebben allebei goede eigenschappen ;D.

Kijk, da's onderbouwing waar je wat aan hebt. Altijd beter dan wildwest verhalen. Er is dus geen significant verschil en we blijven lekker afwisselen. Dankjewel!

Toegevoegde vraag, ik zie geen vermelding van Turine in de analyses. Daar staat hart toch juist bekend om, om de grote hoeveelheid taurine? Of heet dat in een analyse weer anders ofzo....
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op vr 06 jan 2006, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#460702
Rosita Compagner schreef: Kijk, da's onderbouwing waar je wat aan hebt. Altijd beter dan wildwest verhalen. Er is dus geen significant verschil en we blijven lekker afwisselen. Dankjewel!

Toegevoegde vraag, ik zie geen vermelding van Turine in de analyses. Daar staat hart toch juist bekend om, om de grote hoeveelheid taurine? Of heet dat in een analyse weer anders ofzo....
Oh ja, ik zou zeker af blijven wisselen tussen de twee!

Nou even uit mijn hoofd hoor.... Bij mijn weten zijn in de bovenstaande analyse van hart de 12 zogenaamde essentiele aminozuren genoemd. Bij mijn weten is taurine een aminozuur maar een niet essentieel aminozuur. Nou is natuurlijk inderdaad alleen even de vraag.... Het dan niet essentiele aminozuur taurine zou dus door het lichaam zelf aangemaakt moeten kunnen worden uit essentiele aminozuren... Hoe kan de kat dan toch een tekort oplopen aan te weinig taurine? Volgens mij zit het zo: volgens mij wordt taurine in het lichaam omgezet uit methionine. Als je de kat nu te weinig eiwitten van dierlijke afkomst geeft en de kat krijgt te weinig methionine binnen, dan krijgt hij 'vrij automatisch' ook een tekort aan taurine. Er zijn volgens mij nog wel meer beperkende factoren hoor, voor hoe goed een kat taurine zelf kan aanmaken (volgens mij is voldoende vitamine B6 in de voeding er ook 1 van), maar volgens mij zou dit de belangrijkste wel eens kunnen zijn. Hoe dan ook: moraal is dat taurine een niet-essentieel aminozuur is dat door het lichaam zelf aangemaakt kan worden en daarom staat het niet bij de analyses. Taurine kan natuurlijk (zoals we weten) heel goed ook via de voeding verkregen worden. En ja, hart bevat veel taurine! Maar eigenlijk is ieder vleessoort een goede bron van taurine.
Door wenne
#460803
Lizzy schreef: Oh ja, ik zou zeker af blijven wisselen tussen de twee!

Nou even uit mijn hoofd hoor.... Bij mijn weten zijn in de bovenstaande analyse van hart de 12 zogenaamde essentiele aminozuren genoemd. Bij mijn weten is taurine een aminozuur maar een niet essentieel aminozuur. Nou is natuurlijk inderdaad alleen even de vraag.... Het dan niet essentiele aminozuur taurine zou dus door het lichaam zelf aangemaakt moeten kunnen worden uit essentiele aminozuren... Hoe kan de kat dan toch een tekort oplopen aan te weinig taurine? Volgens mij zit het zo: volgens mij wordt taurine in het lichaam omgezet uit methionine. Als je de kat nu te weinig eiwitten van dierlijke afkomst geeft en de kat krijgt te weinig methionine binnen, dan krijgt hij 'vrij automatisch' ook een tekort aan taurine. Er zijn volgens mij nog wel meer beperkende factoren hoor, voor hoe goed een kat taurine zelf kan aanmaken (volgens mij is voldoende vitamine B6 in de voeding er ook 1 van), maar volgens mij zou dit de belangrijkste wel eens kunnen zijn. Hoe dan ook: moraal is dat taurine een niet-essentieel aminozuur is dat door het lichaam zelf aangemaakt kan worden en daarom staat het niet bij de analyses. Taurine kan natuurlijk (zoals we weten) heel goed ook via de voeding verkregen worden. En ja, hart bevat veel taurine! Maar eigenlijk is ieder vleessoort een goede bron van taurine.
Hoi Lizzy,

toch even een verbetering: voor katten is taurine namelijk wel een essentieel aminozuur. Ik heb er in het artikel dat hier ook op bp staat wat meer over uitgeweid:
Een kat heeft namelijk nood aan een grote hoeveelheid dierlijke eiwitten, plantaardige eiwitten hebben voor hen veel minder voedingswaarde. De reden hiervoor is dat katten bepaalde metabole wegen missen, en hierdoor veel minder efficiënt gebruik kunnen maken van plantaardige eiwitten dan van dierlijke eiwitten. Ook dit is eigenlijk heel logisch, aangezien bepaalde aminozuren (dit zijn de bouwstoffen waaruit eiwitten zijn opgebouwd), zoals taurine, arginine, methionine en cysteine, overvloedig aanwezig zijn in hun natuurlijke dieet. De enzymen die instaan voor de aanmaak van deze stoffen in het lichaam van de kat zelf, zijn hierdoor eigenlijk overbodig geworden en het zou dus alleen maar verspilling zijn van energie om deze metabole wegen toch te moeten onderhouden. Dit heeft echter ook als gevolg dat wanneer een kat nu een voeding krijgt met weinig dierlijk en veel plantaardig eiwit, ze hier weinig mee kan aanvangen. De enzymen die ervoor zorgen dat vele andere dieren deze aminozuren wel kunnen synthetiseren, uitgaande van plantaardige eiwitten, zijn namelijk gewoon niet meer aanwezig bij de kat.

Bovendien mogen we bij dit alles ook niet vergeten dat katten naast een verhoogde behoefte aan eiwit in het algemeen (zie boven), ook een verhoogde behoefte aan deze specifieke aminozuren
hebben, ze verbruiken hier veel meer van dan de meeste andere diersoorten. Ook dit is o.a. weer een gevolg van het feit dat hun eiwitmetabolisme steeds op volle toeren draait in combinatie met de uitermate belangrijke functies die deze aminozuren vervullen. Het zou ons veel te ver leiden om hier verder op in te gaan bij elk van deze aminozuren afzonderlijk, maar als voorbeeld wil ik toch even taurine aanhalen. Ondanks dat dit één van de uitzonderingen is onder de aminozuren omdat het nooit als dusdanig wordt ingebouwd in eiwitten, maar een zogenaamd “vrij aminozuur” is, is taurine toch uiterst belangrijk. Taurine is onmisbaar voor het zicht en de functie van de hartspier, en speelt ook een zeer belangrijke rol in het zenuwstelsel, het immuunsysteem en bij de voortplanting. Daarnaast gebruiken katten ook bij de vorming van geconjugeerde galzuren uitsluitend taurine, daar waar andere dieren ook (en vooral) glycine gebruiken. Dit permanente verlies van taurine via de galwegen, samen met het feit dat katten in tegenstelling tot de meeste andere dieren zélf maar heel weinig taurine kunnen aanmaken, maakt dat er dus constant taurine aangevuld moet worden via de voeding, en dit kan enkel gebeuren d.m.v. dierlijk materiaal (vnl. spiervlees en hart). Om het belang van taurine te illustreren wil ik er nog even op wijzen dat een tekort aan taurine tot een ernstige hartaandoening kan leiden (dilatorische cardiomyopathie of DCM), alsook tot blindheid (centrale retina-degeneratie). [i/]
Laatst gewijzigd door wenne op vr 06 jan 2006, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#460832
Hoho Wenne!! Ik snap dat de term "niet-essentieel" verwarrend is, maar "niet-essentiele aminozuren" wil dus niet zeggen dat ze niet essentieel zijn voor de gezondheid! Niet-essentiele aminozuren wil alleen maar zeggen dat het lichaam ze zelf kan maken uit essentiele en niet essentiele-aminozuren!

Dus volgens mij heb je mijn bovenstaande stukje tekst niet helemaal goed gelezen.... ;)
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 jan 2006, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#460838
Ik vindt het erg interessant, maar zo ga je wel erg in detail, is op zich niet slecht, maar ik vindt voor voeding persoonlijk dat ik niet te detailgefocused moet voeren. Ik ga er van uit, dat als ik gebalanceerd voer, denk aan prooi model, en of een volledig vers voer of barf, dan komen mijn dieren niet snel tekort, als ik alleen ga focusen op specifieke voedingswaren en of vitamine, mineralen, aminozuren die in de verschillende Barf onderdelen zitten, dan zit ik voor mijn gevoel te micro- managen en loop ik de risico dat ik the big picture uit de oog verlies, natuurlijk is het goed om te weten waar wat in zit en wat je beslist in je dieet moet hebben, maar vergeet niet the big picture. ;)
Door jon
#460843
Ik was weer erg blij met het lijstje. Dit soort detail-informatie geeft mij het prettige gevoel dat Lhaki niet snel iets te kort zal komen als je voor voldoende variatie zorgt. ;)
Door conleeuw
#460848
jon schreef: Ik was weer erg blij met het lijstje. Dit soort detail-informatie geeft mij het prettige gevoel dat Lhaki niet snel iets te kort zal komen als je voor voldoende variatie zorgt. ;)
oh ik ook, ik heb het bestudeerd, en herkauwd, vindt het allemaal beren interessant, ik kan er niet genoeg van krijgen, ;D maar ik moet voor mijzelf niet op die niveau gaan voederen, dan krijg ik hoofdpijn ;D das al wat ik bedoelde 8)
Door jon
#460851
conleeuw schreef: oh ik ook, ik heb het bestudeerd, en herkauwd, vindt het allemaal beren interessant, ik kan er niet genoeg van krijgen, ;D maar ik moet voor mijzelf niet op die niveau gaan voederen, dan krijg ik hoofdpijn ;D das al wat ik bedoelde 8)
Ik vind het óók alleen maar prettig om te weten hoor, dat hele detaillistische is niet vol te houden en ik heb gemerkt dat je altijd wel iets over het hoofd ziet. Gewoon goed varieren lijkt mij. ;D
Door Lizzy
#460862
conleeuw schreef: Ik vindt het erg interessant, maar zo ga je wel erg in detail, is op zich niet slecht, maar ik vindt voor voeding persoonlijk dat ik niet te detailgefocused moet voeren. Ik ga er van uit, dat als ik gebalanceerd voer, denk aan prooi model, en of een volledig vers voer of barf, dan komen mijn dieren niet snel tekort, als ik alleen ga focusen op specifieke voedingswaren en of vitamine, mineralen, aminozuren die in de verschillende Barf onderdelen zitten, dan zit ik voor mijn gevoel te micro- managen en loop ik de risico dat ik the big picture uit de oog verlies, natuurlijk is het goed om te weten waar wat in zit en wat je beslist in je dieet moet hebben, maar vergeet niet the big picture. ;)
Ik weet niet welk gedeelte je precies te gedetaileerd vindt, maar je hebt gelijk als je zegt dat je kat alles binnen krijgt wanneer je hem volgens barf of prooidiermodel voert. Maar ja, daar heb je het al: je voert dan hoofdzakelijk rauw vers vlees. En vlees/orgaanvlees is nou precies DE bron van taurine :D! Met taurine is in het verleden met de komst van brokken wel mis gegaan....
Door wenne
#460870
Lizzy schreef: Hoho Wenne!! Ik snap dat de term "niet-essentieel" verwarrend is, maar "niet-essentiele aminozuren" wil dus niet zeggen dat ze niet essentieel zijn voor de gezondheid! Niet-essentiele aminozuren wil alleen maar zeggen dat het lichaam ze zelf kan maken uit essentiele en niet essentiele-aminozuren!

Dus volgens mij heb je mijn bovenstaande stukje tekst niet helemaal goed gelezen.... ;)
Hoho Lizzy!! Ik denk echt dat jíj mijn stukje nog eens moet herlezen, want ik weet maar al te goed wat de betekenis van "essentieel" en "niet-essentieel" is. ;D En Taurine IS een essentieel az voor de kat...

Ik schreef "De enzymen die ervoor zorgen dat vele andere dieren deze aminozuren wel kunnen synthetiseren, uitgaande van plantaardige eiwitten, zijn namelijk gewoon niet meer aanwezig bij de kat. "

En dit is 1 van mijn bronnen daarvoor:
"Taurine is essential in cats because they cannot synthesize adequate quanteties from the typical precursors (i.e. methionine os cysteine). Enzymes required for synthesis of Taurine (eg. cysteine dioxygenase and cysteine sulfinic acid decarboxylase ) are only minimally active in cats.
(J Am Vet Med Assoc. 2002 Dec 1;221(11):1559-67.
The carnivore connection to nutrition in cats.
Zoran DL.)
Door Lizzy
#460874
wenne schreef: Hoho Lizzy!! Ik denk echt dat jíj mijn stukje nog eens moet herlezen, want ik weet maar al te goed wat de betekenis van "essentieel" en "niet-essentieel" is. ;D En Taurine IS een essentieel az voor de kat...

Ik schreef "De enzymen die ervoor zorgen dat vele andere dieren deze aminozuren wel kunnen synthetiseren, uitgaande van plantaardige eiwitten, zijn namelijk gewoon niet meer aanwezig bij de kat. "

En dit is 1 van mijn bronnen daarvoor:
"Taurine is essential in cats because they cannot synthesize adequate quanteties from the typical precursors (i.e. methionine os cysteine). Enzymes required for synthesis of Taurine (eg. cysteine dioxygenase and cysteine sulfinic acid decarboxylase ) are only minimally active in cats.
(J Am Vet Med Assoc. 2002 Dec 1;221(11):1559-67.
The carnivore connection to nutrition in cats.
Zoran DL.)

Aha, op die manier ;D! Maar waarom kan ik dan in geen van mijn boeken vinden dat Taurine voor de kat essentieel is? En methionine is geen aminozuur specifiek voor plantaardige eiwitten.... In tegendeel. En volgens mij kan een kat daar wel taurine uit maken.
Door Lizzy
#460880
Wenne, je hebt gelijk! Voor de kat (in tegenstelling tot de hond) is taurine wel een essentieel aminozuur, samen met o.a. methionine. Mijn excuses!
Door conleeuw
#460889
Lizzy schreef: Ik weet niet welk gedeelte je precies te gedetaileerd vindt, maar je hebt gelijk als je zegt dat je kat alles binnen krijgt wanneer je hem volgens barf of prooidiermodel voert. Maar ja, daar heb je het al: je voert dan hoofdzakelijk rauw vers vlees. En vlees/orgaanvlees is nou precies DE bron van taurine :D! Met taurine is in het verleden met de komst van brokken wel mis gegaan....
nou wat ik eigelijk bedoelde, is als ik moet gaan kijken op de niveau van de verschillende amino acids, vitamins, mineralen, per product om dan uit te vogelen of ze genoeg krijgen.... dan wordt het voor mij te gedetaileerd, ik vindt het interessant om te weten en jij weet dat ik me er net zo makkelijk in verdiep, maar ik ben meer dan overtuigd als ik mijn kat en natuurlijk hond Barf of proodiemodel voeding geef, krijgen ze alles wat ze nodig hebben. Dus dan hoef ik ook niet op die niveau te rekenen. Het is goed en interessant om te weten waar wat in zit en welke voedingstoffen noodzakelijk zijn, ik wil ook graag alles weten, maar vindt dat ik niet in dat soort detail moet gaan rekenen om mijn beeste te voeren. En ook al zou ik deze info niet hebben, zegt logica nog steeds dat... als je een kat of een hond voeding geef die te vergelijken is met de oorspronkelijke prooi die hij in het wild zou hebben gevangen (en ik weet, wij voeren beter dan een wilde beest maar vergelijkbaar) dan krijgt hij gewoon alles wat hij nodig heb, dat wij dan nog betere voeren is alleen meegenomen. Dus geef ik redelijk geregeld vis en of visolie, en hoogwaardige groente, en medische zorg waar nodig. ;) nou weet ik niet of ik het goed heb neergezet, ik schrijf voor mijn gevoel vandaag bijzonder rommelig.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door