hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

hartworm

Berichtdoor Barfplaats

hiram
3-sterren

hartworm

Berichtdoor hiram » Do 03 Nov 2005, 23:39

niet dat mn honden hart worm hebben maar weet iemand hoe je dit kan voorkomen en anders behandelen?
kan dat ook homeopatisch of gaat dat alleen maar met grove chemische middelen?
Robert Koncarevic
3-sterren

Re:hartworm

Berichtdoor Robert Koncarevic » Vr 04 Nov 2005, 00:18

Volgens mij kan dit alleen via chemische middelen. Één van die middelen is Stronghold.

Het wordt overgedragen door zandvliegen. Stonghold helpt preventief en als middel ter genezing.

Ik weet niet zeker of een Scalibor band preventief helpt. Volgens mij helpt de band ook tegen zandvliegen.
Sonja
5-sterren

Berichtdoor Sonja » Vr 04 Nov 2005, 10:14

Alleen stronghold en advocate pipetjes werken preventief tegen hartworm. Deze middelen werken ook nog wanneer de besmetting recentelijk heeft plaatsgevonden. Wanneer de besmetting al in een verder gevorderd stadium is hebben deze middelen geen zin meer en dan zal een andere, meer agressieve behandeling moeten worden gestart.
Ook kun je het middel heartgeard gebruiken.
Dit middel kun je echter alleen gebruiken wanneer je zeker weet dat er nog geen besmetting heeft plaatsgevonden. Een reeds besmette hond kan door dit middel een embolie oplopen.
De scaliborband helpt niet tegen hartworm.
Ik zou helaas geen homeopatisch alternatief weten dat een redelijk veilige bescherming tegen hartworm geeft.
hiram
3-sterren

Berichtdoor hiram » Vr 04 Nov 2005, 13:49

maar hoe kun je het dan voorkomen?
herder_lover
5-sterren

Berichtdoor herder_lover » Vr 04 Nov 2005, 13:57

voorkomen door bv Heartguard te geven of andere middelen die je bij de dierenarts kan kopen. Ik moet hier de honden iedere maand het geven. In NL kregen ze een soort pipetje, hier heartguard (brokje). Dat is preventief en werkt ook tegen andere wormen behalve tegen de spoelworm (volgens mij, kan ook de haakworm zijn hahaha). Dus extra ontwormen is dan niet nodig voor preventie.
Robert Koncarevic
3-sterren

Berichtdoor Robert Koncarevic » Vr 04 Nov 2005, 16:40

herder_lover schreef:voorkomen door bv Heartguard te geven of andere middelen die je bij de dierenarts kan kopen. Ik moet hier de honden iedere maand het geven. In NL kregen ze een soort pipetje, hier heartguard (brokje). Dat is preventief en werkt ook tegen andere wormen behalve tegen de spoelworm (volgens mij, kan ook de haakworm zijn hahaha). Dus extra ontwormen is dan niet nodig voor preventie.

In Nederland is dat middel volgens mij Stronghold. Werkt tegen vlooien, hartwormen en andere wormen behalve de spoelworm. Het werkt ook tegen zakndvliegen. Het is verkrijgbaar in pippet.
hiram
3-sterren

Berichtdoor hiram » Vr 04 Nov 2005, 17:04

maar moet je dat dan ook geven aan je hond? ik bedoel eigenlijk hoe groot is de kans op hartworm in nederland?
Laatst gewijzigd door hiram op Vr 04 Nov 2005, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert Koncarevic
3-sterren

Berichtdoor Robert Koncarevic » Vr 04 Nov 2005, 17:14

hiram schreef:maar moet je dat dan ook geven aan je hond? ik bedoel eigenlijk hoe groot is de kans op hartworm in nederland?

Volgens mij nihil. Hartwormen komen alleen voor in warme landen (de landen waar de gevaarlijke teken soort zeker voorkomt). Waar het dragen van een tekenband zeer wordt aangeraden.
Sonja
5-sterren

Berichtdoor Sonja » Vr 04 Nov 2005, 17:45

hiram schreef:maar moet je dat dan ook geven aan je hond? ik bedoel eigenlijk hoe groot is de kans op hartworm in nederland?

In Europa komt het alleen in de zuidelijke landen voor. Zo rond de Middellandse en Adriatische zee en dan nog een stukje landinwaarts t/m de Zuidelijke helft van de Alpen.
Je hoeft dus alleen iets ter preventie van hartworm te doen als je met je hond op reis gaat. En dan kun je vantevoren het beste even informeren of het gebied van bestemming een risicogebied is.
hiram
3-sterren

Berichtdoor hiram » Vr 04 Nov 2005, 19:06

tanx ;D
herder_lover
5-sterren

Berichtdoor herder_lover » Vr 04 Nov 2005, 19:28

in ieder geval in Zuid Frankrijk. DA weten wel waar het nodig is... in NL niet hoor....
Hitam
5-sterren

Berichtdoor Hitam » Vr 04 Nov 2005, 20:50

Sonja schreef:
Ook kun je het middel heartgeard gebruiken.
Dit middel kun je echter alleen gebruiken wanneer je zeker weet dat er nog geen besmetting heeft plaatsgevonden. Een reeds besmette hond kan door dit middel een embolie oplopen.

Even een kleine aanvulling/correctie: heartguard werkt ook preventief en de embolie ontstaat niet door de Heartguard maar door dode hartwormen in de bloedbaan. Bij alle middelen die snelveelwormen doden krijg je het gevaar van embolie. Het is dus de kunst om ze geleidelijk aan dood te krijgen.

Het zijn niet de zandvliegjes die hartworm veroorzaken maar gewone muggen. De zandvliegjes veroorzaken Leishmaniasis. Voor de bestrijding maakt het niet uit.
Yari
4-sterren

Berichtdoor Yari » Za 05 Nov 2005, 00:45

Ook het middel Milbemax (ontwormingstablet) doodt de evt. hartwormlarven. ;)
Je kunt deze larven pas bestijden in een bepaald stadium wat ze pas na 3 wkn bereiken. Het is dus zaak 3 wkn ná en binnen een mnd na blootstelling aan deze muggen, je hond te behandelen met een van de eerder genoemde middelen.
Ook dien je er rekening mee te houden dat je dus ná 3 wkn en bìnnen een mnd na de laatste dag van blootstelling behandelt tegen hartworm, om zo een besmetting ongedaan te maken die hij evt. op de laatste dag heeft opgelopen. ;)
Robert Koncarevic
3-sterren

Berichtdoor Robert Koncarevic » Za 05 Nov 2005, 00:49

Hitam schreef:Even een kleine aanvulling/correctie: heartguard werkt ook preventief en de embolie ontstaat niet door de Heartguard maar door dode hartwormen in de bloedbaan. Bij alle middelen die snelveelwormen doden krijg je het gevaar van embolie. Het is dus de kunst om ze geleidelijk aan dood te krijgen.

Het zijn niet de zandvliegjes die hartworm veroorzaken maar gewone muggen. De zandvliegjes veroorzaken Leishmaniasis. Voor de bestrijding maakt het niet uit.

Bedankt voor de verduidelijking.
herder_lover
5-sterren

Berichtdoor herder_lover » Za 05 Nov 2005, 15:44

Yari schreef:Ook het middel Milbemax (ontwormingstablet) doodt de evt. hartwormlarven. ;)
Je kunt deze larven pas bestijden in een bepaald stadium wat ze pas na 3 wkn bereiken. Het is dus zaak 3 wkn ná en binnen een mnd na blootstelling aan deze muggen, je hond te behandelen met een van de eerder genoemde middelen.
Ook dien je er rekening mee te houden dat je dus ná 3 wkn en bìnnen een mnd na de laatste dag van blootstelling behandelt tegen hartworm, om zo een besmetting ongedaan te maken die hij evt. op de laatste dag heeft opgelopen. ;)

Dus als ik mijn hond gewoon iedere maand een hartwormtablet geef (Heartguard), is er niets aan de hand? En kan ik dat puppen ook al gelijk geven??
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”