Eerste menuutje voor pup

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Eerste menuutje voor pup

Berichtdoor Barfplaats

yazzie
3-sterren

Eerste menuutje voor pup

Berichtdoor yazzie » Do 04 Apr 2019, 13:40

Als alles loopt zoals zou moeten, krijg ik over 3 weken een pupje. :D Het is een Duitse herder, 8 weken jong en ik ga ervan uit dat hij een kleine 7 kg zal wegen. Ik wil gaan starten met 5% van het gewicht op dat moment, dus bij 7 kg 2450 gram per week.

Dit wordt dan 45% bevleesd bot, 25% spiervlees, 10% pens, 10% divers orgaan en 10% groentemix. Als extraatjes en niet meegerekend 1 sardientje en 2 eitjes. Oftewel afgerond: Bevleesd bot 1100 gram, spiervlees 600 gram, pens 240 gram, orgaan 240 gram, groentenmix 245 gram en dus 2 eitjes en twee keer een half sardientje.

Ik had het volgende bedacht, verdeeld over 14 dagen:

Dag 1: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 2: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 3: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier (in gelijke delen),35 gram groentenmix
Dag 4: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 5: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 6: 175 gram kiprugstuk, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 7: 150 gram kiprugstuk, 80 gram lamspens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix

Dag 8: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 9: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 10: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 11: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 12: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 13: 175 gram konijnpuntkarkasjes, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 14: 150 gram konijnpuntkarkasjes, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix

Ik heb nog een paar vragen. Is 5% om te starten met een pupje van een groot ras voldoende of adviseren jullie om hoger te gaan zitten? Bovenstaand menu wil ik dus de eerste 6 weken gaan voeren (uiteraard aanpassen aan gewicht). Is het gevarieerd genoeg? En tot slot ... het calcium/fosfor vraagstuk... :-X Vind ik wel een serieus dingetje hoor... Voldoet bovenstaand menu aan dit verhaal? Heb begrepen dat calcium 0,7, maximaal 0,8 mag zijn en fosfor in een bepaalde verhouding tot calcium moet staan. Maar lees dus weer verschillende verhoudingen hierin. :-[ Dus dat is toch iets wat me bezig blijft houden. Hoe hebben jullie dat uitgerekend / gedaan?

Alvast bedankt voor de input en het meedenken. :)
Lizzy
Moderator

Re: Eerste menuutje voor pup

Berichtdoor Lizzy » Do 04 Apr 2019, 16:01

yazzie schreef:Als alles loopt zoals zou moeten, krijg ik over 3 weken een pupje. :D Het is een Duitse herder, 8 weken jong en ik ga ervan uit dat hij een kleine 7 kg zal wegen. Ik wil gaan starten met 5% van het gewicht op dat moment, dus bij 7 kg 2450 gram per week.

Oh leuk! Gefeliciteerd!
Je kunt goed met 5% beginnen maar als het een beeeeetje energiek is, dan zul je naar alle waarschijnlijkheid meer moeten voeren. Richting de 6% a 7%.

Dit wordt dan 45% bevleesd bot, 25% spiervlees, 10% pens, 10% divers orgaan en 10% groentemix. Als extraatjes en niet meegerekend 1 sardientje en 2 eitjes. Oftewel afgerond: Bevleesd bot 1100 gram, spiervlees 600 gram, pens 240 gram, orgaan 240 gram, groentenmix 245 gram en dus 2 eitjes en twee keer een half sardientje.

Ziet er prima uit!

Ik had het volgende bedacht, verdeeld over 14 dagen:

Dag 1: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 2: 150 gram kippennek, 150 gram gansspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 3: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier (in gelijke delen),35 gram groentenmix
Dag 4: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram lansmpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 5: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 6: 175 gram kiprugstuk, 150 gram paardspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 7: 150 gram kiprugstuk, 80 gram lamspens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix

Dag 8: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 9: 150 gram kippennek, 150 gram kalkoenspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 10: 175 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 11: 150 gram kwartelkarkas, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix
Dag 12: 150 gram parelhoenvleugels, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een eitje
Dag 13: 175 gram konijnpuntkarkasjes, 150 gram lamaspiervlees, 35 gram groentenmix en een half sardientje
Dag 14: 150 gram konijnpuntkarkasjes, 80 gram runderpens, 80 gram kalkoenhart, lamslever en konijnennier, 35 gram groentenmix

Ik vind het er uitstekend uit zien! Mooie afwisseling van diersoorten. En alles zit er in. Duidelijk je huiswerk gemaakt :) !

Ik heb nog een paar vragen. Is 5% om te starten met een pupje van een groot ras voldoende of adviseren jullie om hoger te gaan zitten? Bovenstaand menu wil ik dus de eerste 6 weken gaan voeren (uiteraard aanpassen aan gewicht). Is het gevarieerd genoeg? En tot slot ... het calcium/fosfor vraagstuk... :-X Vind ik wel een serieus dingetje hoor... Voldoet bovenstaand menu aan dit verhaal? Heb begrepen dat calcium 0,7, maximaal 0,8 mag zijn en fosfor in een bepaalde verhouding tot calcium moet staan. Maar lees dus weer verschillende verhoudingen hierin. :-[ Dus dat is toch iets wat me bezig blijft houden. Hoe hebben jullie dat uitgerekend / gedaan?

Alvast bedankt voor de input en het meedenken. :)[/quote]
Ah! Hahaha, hierboven geef ik al aan dat ik twijfel aan de 5%. Je kunt daar prima mee beginnen. Even aankijken hoeveel honger pup heeft, hoe actief hij is, etc. Het is goed mogelijk dat 5% te weinig is. Ik heb pups liever niet te mager. En ik vind veel pups te mager, veel dierenartsen adviseren ook om de pup erg slank te houden maar ik ben van mening dat ook een pup voldoende voedingsstoffen nodig heeft (juist eigenlijk) om goed op te groeien. Een pup hoeft ook niet vet of dik te zijn. Gewoon normaal, ietsjes (klein beetje) reserve baby vetjes: vind ik niks mis mee.

Het is absoluut gevarieerd genoeg!

Gelukkig, echt heeeeel gelukkig komt dat met zelf samenstellen niet zo krap. Een hond scheidt een teveel aan calcium gewoon weer uit. Maar je hebt gekozen voor 45% vleesbot en dat is echt uitstekend. De vleesbotten die je gekozen hebt bevatten ook allemaal voldoende vlees (even kijken of de kippenrugstukken dat ook bevatten) en dan is de verhouding Ca/F gewoon goed. En hoewel het allemaal niet zo krap komt, heb ik jaren geleden een berekening gemaakt voor de Ca/F verhouding bij 45% vleesbot, waarbij het bot ongeveer 50% vlees en 50% bot bevat en dan kom je tot een uitstekende Ca/F. En dat heeft zich ook ruim bewezen, de afgelopen 15 jaar. In die jaren zijn er talloze pups opgegroeid op deze percentages, allemaal probleemloos. Ik heb er zelf in die afgelopen 15 jaar 4 zo op laten groeien en alle 4 deze pups zijn dan ook nog eens 2de, 3de en 4de generatie BARF gevoerd. Dus geen zorgen!
yazzie
3-sterren

Berichtdoor yazzie » Do 04 Apr 2019, 21:01

Dank je wel voor je reactie. :)

Dan ga ik qua percentage denk ik inderdaad iets hoger zitten want mager hoeft hij niet te worden. Wordt mijn eerste pupje die ik ga groot brengen op Barf dus voor mij een heel nieuwe ervaring (wel volwassen honden op Barf). Pup krijgt al wel vers vlees bij de fokker en ik zal vlak voordat ik hem ophaal ook nog even met haar overleggen hoeveel ze bij benadering eten op een dag. Zal een foto maken van zijn eerste echte Barfhapje en die eind van de maand even hier plaatsen (als dat lukt ::) ) Bedankt weer.
Greece
5-sterren

Berichtdoor Greece » Do 04 Apr 2019, 22:35

Ik heb mijn DH pup op 7 wkn gekregen en hij woog 'maar' 4,7kg. Hij heeft bijna 10% gekregen en nu op een leeftijd van 9 maanden, gewicht 36 kg en 1500 gr BARF, toch nog een 4%. Overigens zonder de groenten mee te tellen en nee niet te zwaar, ik kan alle ribben voelen.
Ik denk dat 5% heel krap is tenzij hij al echt 7 kg is maar dan nog....
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”