Wordt de kans op wormen groter met voeren van KVV?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Questionmark
1-ster

Berichtdoor Questionmark » Za 13 Okt 2018, 20:47

Beste,

Is er een correlatie tussen parasitaire wormen en voeren van KVV?
Ik kan me voorstellen dat in vers vlees (verdwaalde) eitjes zitten, maar ik denk natuurlijk als mens i.r.t. rauw vlees, zoals kip (en ja, ik weet dun geeft geen probleem;) )

Ontwormen jullie je hond (op KVV) net zo vaak als honden op een ander dieet? vaker, of minder vaak?

Alvast bedankt voor jullie reacties en toelichtingen.

?
Lizzy
Moderator

Re: Wordt de kans op wormen groter met voeren van KVV?

Berichtdoor Lizzy » Za 13 Okt 2018, 21:07

Er is onderzoek gedaan door de Universiteit Utrecht naar wormen bij honden en ook in relatie tot wat honden eten. Er is geen verschil in wormbesmetting tussen honden die KVV of iets anders (brok, blik, etc) eten. Vlees is goedgekeurd in slachthuizen en bevatten dus geen wormen. Via KVV loopt een hond dus ook geen wormen op.
pearlsofpassion
Moderator

Berichtdoor pearlsofpassion » Za 13 Okt 2018, 21:08

Uit ervaringen blijkt dat rauw gevoerde honden zeer zelden wormbesmettingen oplopen. Hoe dat met honden op brok zit, weet ik niet.
Wel worden honden op brok vaker ontwormd, maar de vraag is of dat wel nodig is...
Mensen die nadenken over voeding, zijn ook eerder geneigd ontlastingsonderzoeken te laten uitvoeren en pas te ontwormen indien nodig.

Het zou wel kunnen dat honden op rauw ook minder wormen hebben. Niet elk eitje dat de darmen passeert resulteert nl in een (ernstige) wormbesmetting. En hoe gezonder de hond, hoe beter de weerstand, hoe minder besmettingen. En een hond op rauw heeft meer weerstand en een betere darmwerking.

Eitjes in vlees kan natuurlijk, maar dat valt ook wel mee. Zeker bij industrievlees. Bovendien sterven de meesten bij invriezen.
kakocavi
5-sterren

Berichtdoor kakocavi » Za 13 Okt 2018, 21:18

Bij vee komen parasieten niet veel voor, zeker niet als deze niet buiten komen, bij wild of vis zie je het vaker. Volgens mij zijn na een paar weken invriezen alle parasieten dood, ook de eitjes. Kvv is vrijwel altijd al een periode ingevroren voordat het bij jou aankomt, het risico is dus minimaal als er al een risico is. De kans op bemetting via de omgeving tijdens het uitlaten is vele, vele malen groter.
Questionmark
1-ster

Berichtdoor Questionmark » Zo 14 Okt 2018, 00:20

Ok. Helder, thanks voor jullie reacties

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”