ingewikkeld

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

ingewikkeld

Berichtdoor Barfplaats

wieke
2-sterren

ingewikkeld

Berichtdoor wieke » Do 04 Aug 2005, 20:38

Ik krijg binnenkort een pup erbij (yippie!!!!!!!!!)
Nu is het verhaal eromheen een beetje ingewikkeld, voor mij althans.

De moederhond kreeg bij de fokker in Amerika Barf.
De moederhond is zwanger naar Nederland gevlogen, en krijgt nu brok, bij de Nederlandse fokker.

Willem en Flip krijgen nu Energique nummer 4, en doen het daar geweldig op.
Kan ik de pup meteen op Energique overzetten, moet ik dan de pupvariant nemen, en hoelang (het is een groot ras).

Kan ik evt. de fokker vragen of die al wil beginnen met vlees, en zo ja, hoe moet ik dat dan doen. Vanaf wanneer mag een pup versvlees, en hoe gaat dat in zijn werk. De puppen zijn 18 Juli geboren, dus ik kan er nog alle kanten mee op. En hoeveel krijgt een pup vanaf welke leeftijd(dus voor 8 weken bedoel ik dan)
Doedels
5-sterren

Re:ingewikkeld

Berichtdoor Doedels » Do 04 Aug 2005, 21:33

Hallo Wieke,
Leuk dat je een pup krijgt :D Als de fokker vers vlees aan de puppen wil geven, dan zou ik dat zeker aanraden. Vanaf 4 weken kunnen pups beginnen met een beetje gemalen vlees. Elke dag een beetje meer tot 50 gr. per Kg lichaams gewicht. Gelukkig is de moeder het al gewend en zij kan het goede voorbeeld geven. Pups van 6 weken kunnen al aan platgeslagen kippennekken knagen. Een puppenvariant kvv is niet echt nodig. Je zou dus gewoon Energique 4 kunnen geven. Als ze bij de fokker alleen brokken krijgen, zou ik toch gewoon direct overstappen op kvv. Des te beter is de start van je puppy. Op barfclub.nl kun je de barfavonturen van pup Linga volgen. Misschien een steun in de rug.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 05 Aug 2005, 07:50

Ohhh, wat ongelofelijk jammer dat de moederhond op brokken is gezet in NL :(! Dit is zo'n beetje DE belangrijkste periode en dan krijgt ze die troep te eten.... Nou ja, laat ik daar over ophouden.... Pups kunnen afgespeend worden op vers. Ergo, pups worden het best afgespeend op vers. Gewoon Energique is prima.
sylvia
5-sterren

Berichtdoor sylvia » Vr 05 Aug 2005, 07:57

Wat jammer dat die teef overgezet is zeg, waar de fokker van jouw pup nu trouwens kans op heeft als deze teef al van pup af aan vers eet dat ze op die brokken binnen de kortste keren tegen allerlei problemen gaat aanlopen, het lichaam van deze hond is namelijk niet gewend om zooi te verwerken. Tis een beetje Jos verstappen die zijn scheurijzer vol kiept met diesel .

Pups kunnen het best direct van de moedermelk aan het vlees , dus ipv af gaan spenen met papjes en geweekte brokken beginnen met wat fijn gemalen vlees (kvv)

Wat ik me afvraag is waarom energique een puppy variant heeft ?
wieke
2-sterren

Berichtdoor wieke » Vr 05 Aug 2005, 10:01

[quote="sylvia"]
Wat jammer dat die teef overgezet is zeg, waar de fokker van jouw pup nu trouwens kans op heeft als deze teef al van pup af aan vers eet dat ze op die brokken binnen de kortste keren tegen allerlei problemen gaat aanlopen, het lichaam van deze hond is namelijk niet gewend om zooi te verwerken. Tis een beetje Jos verstappen die zijn scheurijzer vol kiept met diesel .

Pups kunnen het best direct van de moedermelk aan het vlees , dus ipv af gaan spenen met papjes en geweekte brokken beginnen met wat fijn gemalen vlees (kvv)

Wat ik me afvraag is waarom energique een puppy variant heeft ?
[/quote]

Tja, ik vind het ook jammer, maar dat is gebeurd, ik kan alleen voor mijn puppekind nu uitzoeken wat ik ga doen, en kan doen.
Stel dat de fokker accoord gaat, mag ik dan vanaf ongeveer twee weken steeds een beetje meer vlees geven?
Daar zullen de andere pups wel jaloers op zijn!

Mocht de fokker dat geen goed plan vinden, kan ik altijd meteen bij thuiskomst met Energique beginnen, toch?

Ik ga hem ook variant vier geven, of is dat niet slim.
Dit is voor mijn eigen gemak hoor, omdat ik met WIlem zit die van alles krijgt van ander voer.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 05 Aug 2005, 10:11

[quote="wieke"]
Tja, ik vind het ook jammer, maar dat is gebeurd, ik kan alleen voor mijn puppekind nu uitzoeken wat ik ga doen, en kan doen.
Stel dat de fokker accoord gaat, mag ik dan vanaf ongeveer twee weken steeds een beetje meer vlees geven?
Daar zullen de andere pups wel jaloers op zijn!

Mocht de fokker dat geen goed plan vinden, kan ik altijd meteen bij thuiskomst met Energique beginnen, toch?

Ik ga hem ook variant vier geven, of is dat niet slim.
Dit is voor mijn eigen gemak hoor, omdat ik met WIlem zit die van alles krijgt van ander voer.

[/quote]

Vanaf 2 weken vlees geven is te jong. Je kunt vanaf 3,5 a 4 weken vlees gaan geven. De eerste 3 a 4 weken drinken ze bij de moeder (als ze tenminste in staat is genoeg melk te geven....). En ja, ik denk dat het niet mee valt om alleen jou pup echt voer te geven en de rest af te schepen met geweekte troep. Maar ja, ik denk dat de praktijk uit zal moeten wijzen hoe dat gaat.

Je kunt inderdaad bij thuiskomt Energique gaan geven. Ik heb even naar de verschillen tussen Energique 4 en 2 gekeken. Energique 4 en 2 bevatten zo goed als evenveel calcium en fosfor. Energique 2 bevat meer eiwit als 4. Energique 1 bevat overigens weer praktisch net zoveel eiwit als nummer 2. Ik zie eigenlijk sowieso geen reden voor puppyvoer. Een pup heeft dezelfde voedingsbehoefte als een volwassen hond. Ik zie overigens niet in waarom je Energique speciaal aan je pup zou voeren. Ik zou zelf nummer 1 voeren aan mijn pup.
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Vr 05 Aug 2005, 10:15

Ik hoop dat je deze fokker kunt overtuigen dat vers het beste is voor de pups (én moederhond) en dat ze straks alle pups op vers zet. Zo niet zou ik idd proberen of iig jou pup op vers kan. Lukt zelfs dat niet dan moet je maar wachten tot je pup thuis is, en dan zou ik 'm meteen overzetten op vers. Welke soort dat maakt niet zo veel uit ;).

Maar zou de fokker van de moederhond geen invloed kunnen hebben op wat voor voer deze pups worden afgespeend? Misschien dat die diplomatiek wat tips, hint ed kan geven? :-\
Laatst gewijzigd door Nitus op Vr 05 Aug 2005, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
wieke
2-sterren

Berichtdoor wieke » Vr 12 Aug 2005, 22:03

Nog even een update, de puppenkinders gaan wel vers vlees krijgen. daar kan ik dan thuis gewoon mee doorgaan!
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 12 Aug 2005, 22:05

[quote="wieke"]
Nog even een update, de puppenkinders gaan wel vers vlees krijgen. daar kan ik dan thuis gewoon mee doorgaan!
[/quote]

Oh super! Dat is goed nieuws!
Doedels
5-sterren

Berichtdoor Doedels » Vr 12 Aug 2005, 22:46

[quote="wieke"]
[/quote]Top :D
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Vr 12 Aug 2005, 22:59

O, gelukkig zeg! Da's heel goed nieuws! :D
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”