Purine arm bij uraat stenen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Heidi
1-ster

Berichtdoor Heidi » Do 18 Aug 2016, 12:14

Onze hond, reu 4 jaar, heeft blaasstenen gehad. Na onderzoek bleek dit hettype uraat te zijn. Hij moet dus een purine arm dieet hebben.
Bestaat er een KVV die dit aanbied of is het in ons geval beter om zelf samen te stellen? En hoe kunnen we dit dan het beste doen, wat zijn de percentages die we moeten aanhouden.
En misschien heeft iemand nog tips wat belangrijk is voor de voeding van onze hond.

Bedankt alvast!
Lizzy
Moderator

Re: Purine arm bij uraat stenen

Berichtdoor Lizzy » Do 18 Aug 2016, 16:38

Heb je een dalmatische hond?
Heidi
1-ster

Berichtdoor Heidi » Do 18 Aug 2016, 17:34

Nee een Briard.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 18 Aug 2016, 18:12

Heidi schreef:Nee een Briard.

Dat lijkt me serieus een sterk verhaal..... Wat de de pH waarde van de urine van je Briard en wie heeft geconstateerd dat het om uraatgruis gaat? Echt wel een bijna onmogelijk diagnose.
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Do 18 Aug 2016, 18:27

Lizzy schreef:Dat lijkt me serieus een sterk verhaal..... Wat de de pH waarde van de urine van je Briard en wie heeft geconstateerd dat het om uraatgruis gaat? Echt wel een bijna onmogelijk diagnose.

Dat komt toch wel voor hoor Lizzy. De kruising rottweiler/doberman van mijn schoonouders heeft dit ook.
Heidi
1-ster

Berichtdoor Heidi » Do 18 Aug 2016, 18:50

Nadat de blaasstenen zijn verwijderd, is deze opgestuurd naar het lab voor onderzoek.
Sylvi@
4-sterren

Berichtdoor Sylvi@ » Vr 19 Aug 2016, 10:38

Is de hond verder ook onderzocht op bv een levershunt?

Ik heb een kat met uraatstenen, doordat hij een levershunt heeft (en dus een hoog ammoniak gehalte in zijn bloed), hij eet nu een aantal jaren Bandit (leverdieet), dit voer wordt speciaal voor hem samengesteld, sindsdien heeft hij geen stenen meer gehad (daarvoor 2 x geopereerd omdat hij uraat stenen had), soms is er wel wat gruis te zien op de echo, maar gelukkig geen steenvorming meer.
Heidi
1-ster

Berichtdoor Heidi » Vr 19 Aug 2016, 10:58

Ja er is lever onderzoek gedaan. Lever was helemaal goed.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 19 Aug 2016, 12:58

Hope schreef:Dat komt toch wel voor hoor Lizzy. De kruising rottweiler/doberman van mijn schoonouders heeft dit ook.

Ik schrijf ook "bijna" maar ik verzin zulke uitspraken natuurlijk niet zelf:

===

These stones are formed almost exclusively in Dalmatians (about 80% of dogs with uric acid stones are Dalmatians) because of the inability of their livers to absorb uric acid. Two other breeds that can be genetically predisposed to uric acid bladder stones are Bulldogs and Russian Terriers.

Uric acid bladder stone formation can also be caused by a liver shunt. Have your vet check your dog for the presence of urate crystals (which lead to uric acid stone formation) on a regular basis if your dog has a liver shunt.

====

En doordat ik al 20 jaar in de Dalmatische Honden zit heb ik enige ervaring met foute diagnoses die omtrent blaasgruis/stenen worden gesteld. Dus vandaar dat ik even verder vraag dan mijn neus lang is.

Dit is een lijst met voedingsmiddelen en hun purine gehalte. Helaas hebben we niet echt een goed beeld hoeveel purine een hond per dag mag binnen krijgen zonder in de problemen te komen. Dus ik zou je willen adviseren om voedingsmiddelen met een hoger gehalte aan purine altijd te combineren met voedingsmiddelen met een lagere gehalte aan purine. En de voedingsmiddelen die echt heel veel purine bevatten: die moet je laten staan.

Kalfszwezerik met 918 mg purine voer je dus niet. En sojabonen ook niet. En tarwekiemen ook niet.

Het beste voer je dus minder vlees, vleesbot, orgaanvlees en meer groenten, zuivel en misschien zelfs gekookte witte rijst om de hoeveelheid kcal op te vangen.

Ik vraag het nog maar een keer: wat is de pH waarde van de urine? Ik neem aan dat jouw hond ook uraat vormt in zure urine en je de opdracht van de behandeld dierenarts hebt gekregen om de urine alkalischer te maken? Heb je ook medicijnen gekregen? Zo ja: welke?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”