Harde ontlasting

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Harde ontlasting

Berichtdoor Barfplaats

Renner
1-ster

Harde ontlasting

Berichtdoor Renner » Do 28 Jul 2016, 12:20

Wij barfen nu zo'n acht maanden met Renner, hij is 10,5 maand oud. Ik vind het erg goed gaan. Hij eet alles met smaak en erg rustig, zit prachtig in zijn vacht en heeft veel energie.

Ik heb alleen een vraagje over de ontlasting, die is meestal vrij licht van kleur, maar zeker niet wit. Maar ik vind het vrij hard aanvoelen en zie soms ook dat Renner flink moet persen, soms komt er dan ook niks en probeert hij het 10 minuten later nog eens, dan komt het wel.

Dit zijn de hoeveelheden die ik geef:

Per dag:
800 gram

Bot: 360
Orgaan: 80
Pens: 80
Spier: 200
Groente: 80

1x in de week zalmkop ipv bot

Ik wissel elke 3 a 4 maanden van diersoorten. Op dit moment krijgt hij kalkoen, rund, lam, geit, kip, fazant en polderhoen.

Daarnaast krijgt hij 2 keer in de week een ei en soms wat yoghurt.

Wat kan de reden zijn dat zijn ontlasting (te) hard is? Geef ik misschien teveel bot? Moet ik hier iets mee en zo ja wat kan ik ermee?

Alvast de bedankt voor jullie reacties!
Lizzy
Moderator

Re: Harde ontlasting

Berichtdoor Lizzy » Do 28 Jul 2016, 16:39

Je voert nu dus 45% vleesbot? Ik weet niet wat voor vleesbot dat is? En hoeveel vlees eraan zit? Kun je daar nog wat meer over vertellen?

Je kunt altijd eens terug gaan naar 40% vleesbot. En dan vleesbotten nemen die rijkelijk bevleest zijn (tenminste 50% vlees) en dan ook vleesbot van enkel kleine dieren.
yazzie
3-sterren

Berichtdoor yazzie » Do 28 Jul 2016, 21:19

Misschien is zijn prostaat ook wat vergroot? Mijn reu liet ook zo'n beeld zien. Proberen te poepen, persen, even doorlopen, weer proberen. Het lukte altijd wel maar soms toch met meer moeite dan toen hij jonger was. Mijn reu heeft dus een vergrote prostaat, geconstateerd door dierenarts. Ik geef nu ook iets minder vleesbot en daarvoor in de plaats meer spiervlees. Voorheen kreeg hij 50%, nu 45%. Ik geef het bevleesde bot van alleen kleinere dieren (kip, fazant, parelhoen, eend, kalkoen, konijn en haas) altijd samen met of spiervlees of orgaanvlees en groentenmix. Verder krijgt hij elke dag een Zaagbladpalmcapsule voor het onderhoud van de prostaat. Dit doe ik nu anderhalf jaar en ontlasten gaat vrijwel altijd zonder moeite. Prostaat is nog steeds vergroot maar voor nu gaat het dus goed. Misschien is het ook iets om in het achterhoofd te houden?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”