Dood hond - rouwende hond (?) - introductie nieuwe puppy

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Poedelgeluk
1-ster

Dood hond - rouwende hond (?) - introductie nieuwe puppy

Berichtdoor Poedelgeluk » Di 28 Jun 2016, 12:41

Hallo,
Ik ben geen "actieve" chatter op dit forum, maar ik lees regelmatig jullie belevenissen met jullie trouwe viervoeters, vaak met een lach, maar ook een traan. Als dierenliefhebber geniet ik van de mooie verhalen, etc...

De reden van mijn bericht...
Het noodlot sloeg toe een week geleden: onze Tessa, toy-poedel van 13 jaar is overleden. We blijven achter met onze Lexie, een toy-poedel van 12 jaar: ze zijn 12 jaar met elkaar opgegroeid en waren altijd samen. Voor haar proberen we zo "normaal" mogelijk te doen, maar het kan toch niet anders dat ook zij zich moet afvragen waar haar zusje gebleven is. Ze eet goed, slaapt goed , maar toch hebben we de indruk dat ze "zoekt" als ze bijv in de tuin is (onze Tessa stond altijd achter haar om over haar plasje een plasje te doen, blaffen op de buurtkatten want onze Tessa was de luidruchtige en Lexie de kalme, ...): teveel mooie verhalen om op te noemen die ze met hun tweetjes beleefd hebben!

Na goed overleg (vooral ivm Lexie) is er beslist voor een nieuwe puppy (poedel meisje) die we binnen 4 weken mogen ophalen. Hoewel Lexie een goedaardig karakter heeft (maar redelijk schuw), zijn we ons bewust dat dit een aanpassing en veel geduld zal vergen van iedereen met vooral als hoofddoel Lexie niet achteruit te stellen. Onze honden zijn nooit alleen (ik werk van huis uit en mijn gepensioneerde ouders hebben altijd gedogsitted en wonen bij mij in).

Graag advies ivm :
- Signalen rouwende hond + tips om hiermee om te gaan
- Introductie puppy bij oudere hond

Grjts ....
Lil
5-sterren

Re: Dood hond - rouwende hond (?) - introductie nieuwe puppy

Berichtdoor Lil » Di 28 Jun 2016, 17:57

Oudere hond in bescherming nemen tegen pup. Pup meteen leren de oudere hond met rust te laten. Dus jij als baas begeleid dit. Eventueel ze indien nodig scheiden dmv bench, andere ruimte en noem maar op.

Met mijn rouwende honden deed ik altijd zoveel als mogelijk leuke dingen. Meer trainen en wandelen en naar extra leuke wandelplekken, meer meenemen ergens naar toe, veel hondenvrienden bezoeken etc. Verder normale ritme aanhouden en alles doen zoals altijd.
Mieke L.
5-sterren

Berichtdoor Mieke L. » Di 28 Jun 2016, 18:02

Geen tips maar heel veel sterkte met het verlies van Tessa!
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Di 28 Jun 2016, 18:06

Gecondoleerd met het verlies van je hondje. :(

Wat Lil zegt: zorg er vooral voor dat de pup je oudere hond niet tot last wordt, dat is het belangrijkst. Als Lexie een hekel aan je pupperd krijgt, heb je niets gewonnen!
constance.blokzijl
5-sterren

Berichtdoor constance.blokzijl » Di 28 Jun 2016, 20:53

Hier eigenlijk min of meer hetzelfde bij de hand gehad dit jaar. Ik heb het rouwen wel de tijd gegeven, Lola mocht ook mee extra leuke dingen doen maar werd uiteindelijk toch echt depressief, na 6 weken is er dus een pup bij gekomen.
Pup Harry heeft zijn eigen bench, Lola heeft ook een bench waar ze in kan kruipen als ze wil. Lola is niet heel oud, maar toch alweer 6, voor een bulldog zit ze dus iets over de helft zeg maar. Hier heb ik Lola in bescherming genomen tegen de wilde pup, maar ook pup tegen Lola. Zo heel goed is ze niet met vreemde honden, of dat nu een pup is of een volwassen hond.
Maar ik heb het soms ook wat laten gaan, ze geeft ook zelf haar grens aan en dat is blijkbaar duidelijker dan wanneer ik dat aangaf
Bij Lola was/is het heel duidelijk wanneer ze steun van mij verwacht, dus als ik dat zie geef ik haar dat ook!
Doranto
5-sterren

Berichtdoor Doranto » Wo 29 Jun 2016, 09:25

Sterkte met het verlies van Tessa!
Ik zou het ook zo doen zoals mijn voorgangers zeggen. Zal vast goed komen, temeer ook omdat je thuis werkt en ze dus goed in de gaten kunt houden.
Heel veel plezier en geluk met je nieuwe huisgenootje (en t.z.t. foto's zou heel leuk zijn! ;) )
Mowgli
5-sterren

Berichtdoor Mowgli » Wo 29 Jun 2016, 10:54

Van mij geen tips, omdat ik geen ervaring met (rouwende) honden heb, maar ik wil jou en je familie wel heel veel sterkte wensen met dit verlies, en heel veel wijsheid met de introductie van het nieuwe pupje :-*
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Bar-plaats”