Tellington Touch; geweldig!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Lil

Berichtdoor Lil » Ma 25 Jul 2005, 05:54

Hoi,

Toen Boris na de verhuizing enorme verlatingsangst had, heb ik via het boekje Hondentraining van Linda Tellington-Jones de zogenaamde TTouch uitgeprobeerd. Dit bleek te helpen, vooral de bandages die je bij de hond kunt aanleggen (na 10 minuten ging hij het huis verkennen en daarna zelfs spelen). Over twee weken ga ik een cursus met Boris volgen waarin je geleerd krijgt hoe het werkt en wat je bij bepaalde klachten kunt doen. Ik ben benieuwd. Is er op bp iemand die ervaring heeft met TTouch?
Laatst gewijzigd door Lil op Zo 14 Aug 2005, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren

Re:Tellington Touch

Berichtdoor Mevroi Kruim » Ma 25 Jul 2005, 09:07

Ja, bij mijn paardje! En het werkte fantastisch, geheel itt mijn verwachtingen ;D
Ásti heeft een paar neuroses die voor ons allebei behoorlijk lastig zijn. Hij is heel braaf en gehoorzaam en makkelijk in de omgang, totdat er iets engs gebeurt, en dan gaat 'ie bij voorkeur full speed aan de kletter. Niet erg handig hier, met al die wegen. Temeer daar wat hij eng vindt soms voor mij niet waarneembaar is, en ik het dus ook niet voor kan zijn. Ruim een jaar geleden hadden we een paar echt griezelige belevenissen, en ik durfde er niet meer op en Ásti was zo gespannen als een veer, de kleinste kleinigheid was genoeg om hem in paniek te brengen (vaatje buskruit met heel kort lontje, dat effect, en maar wachten op het vonkje). Ik had al allerlei dingen gebprobeerd, desensitisering, clicker, kruiden, magnetiseur, en ten einde raad heb ik Vanda Oosterhuis gebeld, die TTeam doet bij paarden. Ik had er zelf weinig vertrouwen in maar ik wist ook niet wat ik anders moest, afgezien van pony met pensioen.
Vanda is een keer of 7 geweest en heeft hem elke ker ongeveer 1 uur behandeld met touches, labyrinth lopen, bandages etc. Hij vond het fantastisch! En dat terwijl hij heel achterdochtig is tov vreemden. Je zag hem ontspannen en hij ging er bij staan slapen, zo schattig ;D Ik heb dus ook steeds ijverig de touches en toestanden met hem gedaan, en inmiddels rijden we weer lekker door het bos met een lang teugeltje. Het heeft hem als het waren over een drempel geholpen, hij is een enorme binnenvetter, als het eng wordt (en dat is al heel snel, er hoeft bv maar iemand te niesen en hij raakt al gespannen) dan bevriest hij als het ware, alle spanning trekt naar binnen totdat er dan iets heel kleins gebeurt dat de bekende druppel is, en dan explodeert al die spanning naar buiten en het enige dat hij dan nog kan is rennen. En doordat ik zelf het ook hartstikke eng vond versterkten we elkaar voortdurend, ik zat er als een gespannen veer op, hij denken 'ojee, ze vindt het eng, het is vast heel gevaarlijk', en dan een ritselend takje en kabam!
Vanda heeft mij geleerd om het in een vroeg stadium waar te nemen en dan direct te behandelen met touches. Omdat Ásti zo bevriest lijkt het alsof hij zich niks aantrekt van wat er gebeurt, hij lijkt niet te reageren en dan komt zo'n explosie onverwacht. Maar je kunt als je goed kijkt de spanning zien ontstaan, en als je dan ontspannende touches gaat doen smoor je het in de kiem.
De oorzaak van zijn angsten kan ik niet wegnemen, dat zit in z'n verleden en zo vastgebakken, dat blijft. Maar ik kan hem en mij nu wel beter helpen om ermee om te gaan.

De touches helpen hem om uit zichzelf te komen, zodat hij weer kan nadenken en zien dat de enge dingen toch misschien niet zo eng zijn, ipv vast te draaien in z'n angsten. Aanraken vindt 'ie eigenlijk eng, maar je doet onverwachte dingen die niet griezelig of pijnlijk zijn, en dan concentreert hij zich daar op, en merkt ineens weer dat hij bv een achterkant heeft (dat vertgeet hij nl ;D) en dat het eigenlijk heel fijn voelt om aangeraakt te worden als het maar rustig en met beleid gebeurt komt hij daarvan weer tot rust. Je kunt het heel mooi zien, naarmate de touches beter dooordringen gaat de spanning uit z'n gezicht, hij gaat kauwen, dan zakt z'n hoofd, z'n achterhand ontspant, etc.
Ik heb het ook met 'gewone' massage geprobeerd, maar dat werkt dus maar heel beperkt. Op de een of andere manier werken de touches heel anders, veel bewustmakender ahw.
Hoop dat je hier iets aan hebt ;D
Nitus
5-sterren

Berichtdoor Nitus » Ma 25 Jul 2005, 10:26

T-touch staat op mijn dingendieiknogaltijdwildoen-lijstje ;), ik heb het boek gelezen, de video bekeken en wil het heel graag (goed) in praktijk kunnen brengen. Ben dan ook erg benieuwd waar je die cursus gaat doen?
Debora
4-sterren

Berichtdoor Debora » Ma 25 Jul 2005, 11:55

Ik wil het ook zeker nog gaan doen. Het boek heb ik al en de cursus ga ik ook nog volgen. Eerst ff sparen...
Elvira
5-sterren

Berichtdoor Elvira » Di 26 Jul 2005, 13:42

Waar ga je die cursus volgen, lijkt me heel interesant. Ik heb het boek uit de bibliotheek.
Steph
3-sterren

Berichtdoor Steph » Di 26 Jul 2005, 16:23

Ik heb eens geinformeerd voor de volledige cursus, is haast onbetaalbaar. Het eerste deel kost al 700 euro. Ik denk dat het interessanter is om eens een workshop te volgen.
MoniqueAppels
5-sterren

Berichtdoor MoniqueAppels » Di 26 Jul 2005, 22:50

Weet iemand of het ook helpt bij angst?
geer
5-sterren

Berichtdoor geer » Di 26 Jul 2005, 22:51

Vandaag was er iemand in de winkel die het had geprobeerd met haar hond. En hoewel ze erg sceptisch was, leek het ontzettend goed te helpen!

Enne, Monique, voor zover zij ons vertelde kan het ook goed helpen bij angst..
Mevroi Kruim
5-sterren

Berichtdoor Mevroi Kruim » Wo 27 Jul 2005, 13:31

Rovanna schreef:Weet iemand of het ook helpt bij angst?

Heel erg goed! Zie elllenlang verhaal over mijn paardje ;D
Lil

Berichtdoor Lil » Do 28 Jul 2005, 21:31

Op verzoek: ik ga de workshop (een hele dag) volgen in Heerlen (mijn vroegere woonplaats). Deze vrouw geeft de cursus ook in Afferden (Gld.) Voor andere therapeuten kijk op www.ttouch.nl
Daar heb ik ook mijn info. vandaan en ik heb uiteraard het boekje.

Helaas kan ik de volledige cursus niet betalen (de workshop kost al 90 euro en dat dan voor een student met auto en hond, is echt sparen), tenminste nog niet. Als ik ben afgestudeerd en geld ga verdienen ga ik zeker sparen om het te gaan doen, mooie aanvulling op de reiki. Deze helpt goed, maar TTouch behandeld ook meer de ziel en het gedrag. Bij reiki vind je nauwelijks aanwijzingen over dieren, alleen over mensen. Degene hier in de buurt die zegt ook met honden en paarden te werken weet minder van hun gedrag af dan ik ::)

Houd jullie op de hoogt van hoe het seminar verloopt/bevalt
Lil

Re:Tellington Touch; geweldig!

Berichtdoor Lil » Zo 14 Aug 2005, 14:04

Gisteren was het dan zover en gingen Boris en ik naar de eendaagse seminar in Heerlen. Zoals ik inderdaad al dacht voerde ik bepaalde touches vanuit het boek niet correct uit, waardoor het ook niet/verkeerd werkt. Ook hebben we op elkaar geoefend. Zo kreeg je niet alleen feed-back over je fouten, maar voelde je ook wat het met je lichaam doet. Ook bij de honden zag je gewoon in korte tijd resultaat. Het klinkt gek, maar ik had dus al met Boris na de verhuizing goede resultaten met de body-bandage gehad en ik heb er bij mezelf gisteren ook eentje uitgeprobeerd. Je krijgt er gewoon meer zelfvertrouwen door! Het is net alsof je een beschermende arm om je schouder voelt. Wat nog veel mooier is dat ik nu een touch heb die erg snel en gemakkelijk is en ik Boris hierdoor bij de les kan houden. Door zijn onzekerheid heeft hij een afweermechanisme ontwikkeld om zich een houding te geven. Helaas is dit heel erg gek en wild "spelen" en dat is aan de riem niet zo handig, maar vooral op een agility-wedstrijd niet, aangezien hij dan toch echt de hindernissen moet nemen die ik zeg en niet zijn eigen maffe parcours moet bouwen. Ik verheug me echt op het vervolg dat binnen korte tijd georganiseerd gaat worden, hier worden de basisprincipes en touches herhaald en gaan we ook grondwerk doen (doolhof e.d.). Het enige dat ik nu nog nodig heb is een beetje oefenmateriaal, dus wie wilt langskomen met de doggydog???
Elvira
5-sterren

Berichtdoor Elvira » Zo 14 Aug 2005, 17:18

waar ben je naartoe verhuisd ?
jack
3-sterren

Berichtdoor jack » Zo 14 Aug 2005, 19:57

Ja ben ik ook benieuwd na!
ha ha toch geen Heerlen he?
Doedels
5-sterren

Berichtdoor Doedels » Zo 14 Aug 2005, 21:31

Ja, waar? Ik wil mijn honden best ter beschikking stellen als de afstand te behappen is. TTouch doet ze wel goed. Een kennis van mij gaat binnenkort de practitionars opleiding doen. Lijkt me heel boeiend.
tieneke
5-sterren

Berichtdoor tieneke » Zo 14 Aug 2005, 22:57

Ik heb een paar boeken van Linda Tellington-Jones over paarden in bezit!
Zelfs een boek met allerlei gezichtsuitdrukkingen en externe bouw en karakter van het paard.
En reken maar dat het klopt ;)
Mijn ene rijpaard Flair is een giga lullo eersteklas,echt alles wat over zijn uiterlijke kenmerken is beschreven klopt helemaal qua karakter.
Ik heb het zelf nietoptimaal toegepast op mijn paarden,
ik werk meer met de free-style training.
Maar dat het werkt(zeker in angstige en onzekere situaties is een groot feit.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”