BPWR: Op weg naar Zuid Frankrijk, rijden via Parijs of niet?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Borke
5-sterren

BPWR: Op weg naar Zuid Frankrijk, rijden via Parijs of niet?

Berichtdoor Borke » Vr 13 Mei 2016, 08:32

Ervaringen gezocht!
Wij gaan met Sofi naar Zuid Frankrijk. Als we de kortste weg nemen in kilometers dan rijden we via Parijs. Doen we dat niet, dan is het flink omrijden. Dat laatste is wat we eigenlijk altijd doen.

Liever nemen we de snelle route, maar we zijn zeker al 30 jaar niet meer via Parijs gereden. Daarbij zit Sofi achterin de auto en onze Prius heeft een vlakke achterruit. Komen we in de brandende zon in de file te staan, dan wordt het bloedheet achterin. Sofi is al 11 jaar, dus wel iets om rekening mee te houden. Haar op de achterbank plaatsen is geen oplossing, dan zit ze in zo'n tuig helemaal te stressen.

Kortom: wat zijn jullie ervaringen met het rijden via Parijs? Over de tolweg als die daar is. Op een vrijdag, zaterdag of zondag. Vermoedelijk op een vrijdag heen en op een zondag weer terug naar Nederland. Periode buiten het hoogseizoen.
eelke
Moderator

Re: BPWR: Op weg naar Zuid Frankrijk, rijden via Parijs of niet?

Berichtdoor eelke » Vr 13 Mei 2016, 08:36

Ik zou zo'n aluminium ding op je achterruit fixen op de een of andere manier. Verder geen tips, ik kom daar ook nooit ;)
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Vr 13 Mei 2016, 08:45

eelke schreef:Ik zou zo'n aluminium ding op je achterruit fixen op de een of andere manier. Verder geen tips, ik kom daar ook nooit ;)

Dat werkt niet in een Prius. De ruimte voor de hond is niet groot en dan gaat zij met haar staart er langs en dan laat het los. We hebben al van alles geprobeerd. De hoogte is dus niet groot, het vloeroppervlak dus weer wel en meestal ligt ze dan ook breeduit. Maar als ze gaat zitten, dan hangt zoiets in haar nek.

Het is ook geen probleem, zo lang we maar doorrijden.
Kaio
5-sterren

Berichtdoor Kaio » Vr 13 Mei 2016, 09:12

Andere auto ? :biggrin2:
Zonder gein, snap het probleem helemaal, weet niet wanneer jullie gaan? En wat de temperaturen dan zijn? Als wij naar zuid-frankrijk zouden rijden zouden we dus 's nachts gaan. Airco wel of niet, doet er niet zo veel toe. Het gaat om stil komen te staan in de zon.
Je zou ook iedere dag even kunnen kijken hoe de files staan in Frankrijk. Over langs parijs zelf kan ik niks zeggen. We hebben zelf alleen altijd route de soleil genomen, tol, maar die betaalde ik graag om door te rijden. Oja vantevoren even kijken bij welke tolpoorten je kan gaan staan, dat zijn er vaak meer dan je denkt als je met creditcard wil betalen, bijna geen rij, omdat de meeste niet weten dat je ook die poort kunt pakken :biggrin2:
Voor file leed zou je evt een witte doek mee kunnen nemen en die aan de buitenkant tussen de klep vastklemmen ? Is wel lastig als het ineens doorrijd.
Radja
5-sterren

Berichtdoor Radja » Vr 13 Mei 2016, 09:16

wij rijden al jaren naar Zuid-Frankrijk/Spanje en een aantal keren over Parijs. Wij vertrekken meestal tussen 23.00 en 01.00 omdat in de nacht rijden prettig is,minder verkeer op de weg en warmte. De periferic rond Parijs is altijd een ramp,ook wanneer we er voor de 'spits' er waren,de weg naar het zuiden wordt daarna erg mooi,maar ik bergachtig,vulkanengebied. Ik neem aan dat jullie dan over Millau rijden,die brug is waanzinnig(wel tol) om even te stoppen. Maar onze ervaring is toch dat over Lyon rijden sneller is,mits je niet in een uren lang file bij Lyon komt! Je kan ook om Lyon rijden,is qua kilometers langer,maar mits geen file,sneller.
Een Creditcard voor het betalen van de tol,scheelt erg veel tijd.
hamada
5-sterren

Berichtdoor hamada » Vr 13 Mei 2016, 11:50

Volgens mij is Parijs altijd druk.
T.a.v. de hitte/zonwering zou je kunnen overwegen de Privacyshades, zijn wel redelijk duur, maar worden op maat per automerk gemaakt.
En hier hebben we de coolvests altijd voor het grijpen, om evt. de natte vesten aan te kunnen doen als de honden het warm krijgen achterin.
Nynke
5-sterren

Berichtdoor Nynke » Vr 13 Mei 2016, 11:51

Wij rijden wel via Parijs, eigenlijk nooit problemen. Maar wel zorgen dat je niet tijdens de spits door de stad rijdt. 's Nachts Parijs door is natuurlijk het beste, dan zou je rond 11-12 uur 's nachts moeten vertrekken. Dan ben je voor de ochtendspits door de stad.
Fenixjuh
5-sterren

Berichtdoor Fenixjuh » Vr 13 Mei 2016, 12:54

Parijs rijden valt best mee vind ik. . Als vriendje rijdt hebben we file, ik rijd er altijd zo door.. Ik kan je helaas geen advies geven, maar er is dus echt geen peil op te trekken qua tijd of dag..
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Vr 13 Mei 2016, 13:11

Borke schreef:Ervaringen gezocht!
Wij gaan met Sofi naar Zuid Frankrijk. Als we de kortste weg nemen in kilometers dan rijden we via Parijs. Doen we dat niet, dan is het flink omrijden. Dat laatste is wat we eigenlijk altijd doen.

Liever nemen we de snelle route, maar we zijn zeker al 30 jaar niet meer via Parijs gereden. Daarbij zit Sofi achterin de auto en onze Prius heeft een vlakke achterruit. Komen we in de brandende zon in de file te staan, dan wordt het bloedheet achterin. Sofi is al 11 jaar, dus wel iets om rekening mee te houden. Haar op de achterbank plaatsen is geen oplossing, dan zit ze in zo'n tuig helemaal te stressen.

Kortom: wat zijn jullie ervaringen met het rijden via Parijs? Over de tolweg als die daar is. Op een vrijdag, zaterdag of zondag. Vermoedelijk op een vrijdag heen en op een zondag weer terug naar Nederland. Periode buiten het hoogseizoen.

Toen ik naar school ging in Zuid-Frankrijk gingen we gewoon door Parijs. Nooit last gehad!
Is het een vakantie? Dan gewoon zo plannen dat je niet in spitstijden in Parijs zit. Maar hier nooit file gehad op de dagen die jij wil rijden.
BusKay

Berichtdoor BusKay » Vr 13 Mei 2016, 16:13

Anders ga je toch naar Stockholm...

=ook een beetje koeler..
M@rina
5-sterren

Berichtdoor M@rina » Vr 13 Mei 2016, 19:15

Sinds 5 jaar gaan we op vakantie naar Frankrijk, niet ver, bourgogne, Auvergne, Limousin, maar wel voorbij Parijs. We gaan eigenlijk altijd over de periferic en hebben nog nooit file gehad. We vertrekken meestal zo tussen 6 en half 7 op een zaterdagochtend. Het is druk en verkeer rijdt aan alle kanten langs je, maar gelukkig nog nooit in de file gestaan (knock on wood). een goede tom tom helpt enorm met het ervaren van chaos en kiezen van de juiste baan.
Vorig jaar hadden we op de terugweg op de periferic een lekke band, daar word je niet vrolijk van kan ik je zeggen. Gelukkig liep de band langzaam leeg en konden we na Parijs stoppen om de band te verwisselen.... in de stromende regen.

Er is een route om Parijs heen scheelt ongeveer 80 km maar is wel veel rustiger.
judith vd
5-sterren

Berichtdoor judith vd » Vr 13 Mei 2016, 19:50

Misschien heel raar, maar ik bedacht me: kan je de achterruit niet wit kalken, zoals ze doen bij kassen?
Borke
5-sterren

Berichtdoor Borke » Vr 13 Mei 2016, 20:16

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, vooral van de mensen met ervaring op de route door Parijs.

Zaken aan onze auto aanpassen is geen optie.
De auto is niet ons eigendom, het is een lease auto.

Ik kreeg hier echter de tip voor privacy shades en die heb ik nu precies op maat besteld voor onze Prius. In een vorige auto hadden we ook zoiets, maar dan universeel en dat voldeed uitstekend. Voor die auto leek het wel op maat gemaakt. Voor in de Prius past zoiets voor geen meter. Dan moet je het met zuignapen vastmaken en met zo'n grote schuine ruit blift dat niet zitten. Die privacy shades zitten met gelijmde clips, dat ziet er veel degelijker uit. Nu maar hopen dat de clips blijven zitten :D
Sigbrid
4-sterren

Berichtdoor Sigbrid » Di 24 Mei 2016, 20:15

Wij gingen altijd over Maastricht / Luxemburg /Lyon naar Ceres
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Bar-plaats”