Oudere hond

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Oudere hond

Berichtdoor Barfplaats

ellyE
2-sterren

Oudere hond

Berichtdoor ellyE » Ma 11 Apr 2016, 19:10

Hoi, mijn beide bouviers worden een dagje ouder . Mijn oudste is inmiddels 10 jaar en tot vorig jaar in topconditie. Nu heeft ze last van spondylose in haar laatste ruggenwervels. Gevolg daarvan is dat ze moeilijker kan poepen. Als ze wat veel bot heeft gehad, dan had ze altijd wat stevige poep, maar nu heeft ze er echt last van.
Kan ik haar meer vlees er bij geven? Of zijn dan de verhoudingen niet goed?
Ze krijgen zowel barf als KVV.

Groetjes Elly
mizzsylver
4-sterren

Re: Oudere hond

Berichtdoor mizzsylver » Ma 11 Apr 2016, 19:11

Zou meer pens kunnen helpen?
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Ma 11 Apr 2016, 19:19

Als wat veel bot problemen geeft zou ik beginnen met minder bot te geven. MIjn oudste staat momenteel op 30-35%. En dat gaat prima. Hij krijgt het ook gemalen (ik maal het zelf) en niet meer heel. Vroeger kreeg hij 50%. Het mindere bot is vervangen door spiervlees.
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Ma 11 Apr 2016, 19:45

pike schreef:Als wat veel bot problemen geeft zou ik beginnen met minder bot te geven. MIjn oudste staat momenteel op 30-35%. En dat gaat prima. Hij krijgt het ook gemalen (ik maal het zelf) en niet meer heel. Vroeger kreeg hij 50%. Het mindere bot is vervangen door spiervlees.

Dat heb ik indertijd bij mijn oudje ook gedaan . Zij kreeg een zwakkere achterhand en kon tijdens het poepen gaan wankelen als ze teveel moeite moest doen Minder bot en meer spiervlees , en dagelijks groentemix erbij .
Maar ik heb ook de soorten bot vervangen . Ik gaf haar alleen het zachte beginners -vleesbot nog
En dat ging met haar prima , soms bewerkte ik het met de vleeshamer , de rest redde ze zelf nog
Maar misschien is het voor jouw oudje ook wel beter als je gaat malen en het spier en orgaan nog wel in stukjes geeft
Mijn ervaring met oudjes is als je dagelijks gelijkmatig voert , dus bot spier orgaan en groenten dat dat de beste ontlasting geeft
ellyE
2-sterren

Berichtdoor ellyE » Ma 11 Apr 2016, 20:39

Mijn honden krijgen elke dag een volledige maaltijd. Ze kan de botten nog wel kauwen, maar heeft dus alleen last van de ontlasting. Ik ga haar meer spiervlees geven dus.
Dank je wel
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Ma 11 Apr 2016, 23:04

Dat ze het nog kan kauwen, wil nog niet zeggen dat het ook nog goed verteerd.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”