Op zoek naar "duidelijke" honden regio Rotterdam/Zeeland

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Barfplaats
Gesponsord bericht
Monique77
5-sterren

Op zoek naar "duidelijke" honden regio Rotterdam/Zeeland

Berichtdoor Monique77 » Di 29 Mar 2016, 11:50

Ik gooi het gewoon eens hier in de groep, misschien dat iemand mij (nou ja Sjors) kan helpen :)

Sjors is een super makkelijke reu van 13 maanden, en heeft nooit ruzie met een andere hond.
Hij is sociaal en houd zich regelmatig op de achtergrond bij vreemde honden.

Klinkt ideaal, maar toch loop ik tegen 1 puntje aan, en dat is het nogal wild spelen als hij met een hond speelt die hij vertrouwd ..... (lees mijn 2 oudere honden Kay en Daan).

Kay en Daan zijn beide 2 labradors die NOOIT zullen snauwen als het hun te wild gaat, en daar ziet meneer Sjors dan ook zijn kans, en speelt met hun nogal ruw (te ruw in mijn ogen).
Lopen we samen met mijn vriendin en haar 2 labradors, dan speelt hij met haar honden heel rustig en haalt hij het niet in zijn hoofd om een van hun eens lekker bij hun nek te pakken oid.
Hij heeft dit nl 1x in zijn leven geprobeerd, maar toen kreeg hij gelijk een felle snauw en dat snapte meneer direct, en ging hij weer verder met rustig spelen zonder nekhappen. (Bij hun blijft hij dit nette gedrag vertonen, ook al zien we elkaar een maand niet)
De hond van mijn vriendin is hierin dus echt een super opvoeder geweest, alleen koppelt Sjors het rustig spelen nu keurig met haar, maar met Kay en Daan zet dit gedrag nog niet echt voort helaas.

Met Kay en Daan kwamen wij veel vaker "vreemde" honden tegen, en zijn die van mij ook wel eens goed aangesproken door een andere hond als ze weer eens iets te enthousiast werden met het spel.
Alleen wonen wij nu natuurlijk op een heerlijk plekje in de polder, en daar lopen niet zoveel mensen in de bossen waar ik loop

Natuurlijk krijgt Sjors van mij een brul dat hij rustig moet doen, maar ik zie dat een snauw van een hond direct bij het gedrag veel meer doet !

Nu kreeg ik op een cursus die ik volg voor mijn bedrijf de tip om Sjors eens wat vaker kennis te laten maken met duidelijke honden.
Honden die hem bijbrengen dat dat ruwe nekhappen tijdens spel niet gewenst is, en dit hem dmv een snauw even laten weten.
Juist omdat Kay en Daan dit niet doen, leert hij het van hun dus niet .......

Ik weet dat dit ook echt wel een beetje bij de leeftijd hoort, maar gezien Daan zijn LPC-operatie 5,5 jaar geleden wil ik Daan toch een beetje beschermen tegen dit soort acties. Als die Sjors ziet aankomen in zo'n bui dan gaat zijn kop al naar beneden en zie je hem denken "ik zie jou niet, zie jij mij dan ook niet?"
En Kay is natuurlijk bijna 10 jaar, dus ook hem wil ik een beetje beschermen tegen dat wilde spelen.
Want het zijn echt buien bij Sjors, als ik 1,5 uur loop gaat het overall goed, en rennen ze soms samen op, of zijn ze lekker op zichzelf geurtjes aan het verkennen, maar eens in de zoveel tijd probeert Sjors Kay of Daan toch mee te krijgen in het spel en dat gaat steeds ruwer als er niet op gereageerd wordt.

Nu kan ik ze gescheiden gaan uitlaten, zodat Sjors Kay en Daan niet meer kan irriteren maar ze zijn ZO gek op elkaar, dat ik ze het samen lopen ook niet wil ontnemen.

Dus.......

Wij zijn eigenlijk op zoek naar honden die onze jonge Sjors op zijn plek kunnen zetten.
En dan bedoel ik gewoon een duidelijke snauw, en niet direct in gevecht gaan zeg maar ;D

Zo hebben wij de hoop dat hij wat vaker een snauw krijgt, en hij het bij Kay en Daan ook zal minderen.

Ik vraag dit liever op dit forum, waar mensen toch net iets meer met hun hond bezig zijn (en het gedrag van hun hond kunnen lezen) dan op een openbaar forum oid.

Iemand die een hond heeft die dit zou kunnen bij Sjors en ons hiermee wil helpen ?

Ik woon zelf in Den Bommel (eiland Goeree Overflakkee -> hemelsbreed tussen Breda en Rotterdam in) en wil er best een stukje voor rijden !
Het liefst zou ik hem met meerdere duidelijke honden kennis laten maken, dus wie wil :D
eelke
Moderator

Re: Op zoek naar "duidelijke" honden regio Rotterdam/Zeeland

Berichtdoor eelke » Di 29 Mar 2016, 12:04

Ik heb vage reuen wat dat betreft, dus dat gaat niet werken. Joep vind alles goed. Gijs vind het of eng, of als de ander hem eng vind, dan gaat hij zich patserig lopen gedragen.

Ik zou ook denken dat je op zoek moet naar een teef :)
me and my boys
5-sterren

Berichtdoor me and my boys » Di 29 Mar 2016, 12:19

mmm denk je niet dat dat dan net zo is als met de honden van je vriendin......
dat ie door heeft bij welke die t wel kan flikken en bij welke dus niet
Pauline
5-sterren

Berichtdoor Pauline » Di 29 Mar 2016, 13:04

me and my boys schreef:mmm denk je niet dat dat dan net zo is als met de honden van je vriendin......

Dit denk ik dus ook....
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Di 29 Mar 2016, 13:11

me and my boys schreef:mmm denk je niet dat dat dan net zo is als met de honden van je vriendin......

Idd. Ik denk ook dat je beter je hond met je stem kunt corrigeren wanneer hij te ruw met de andere twee is, totdat hij snapt dat hij ze niet moet opeten.
-Annemarie-
5-sterren

Berichtdoor -Annemarie- » Di 29 Mar 2016, 14:20

Ik ga met bovenstaande reacties mee. Hij is duidelijk slim genoeg om in te kunnen schatten wanneer hij het wel of beter niet kan doen.

En daarbij: ik heb een "duidelijke" reu gehad en zou hem daar nooit voor inzetten. Klinkt niet zo leuk, maar als je weet hoeveel stress een duidelijke hond kan krijgen van het alsmaar duidelijk moeten zijn dan is dat niet iets wat je van je hond wil vragen.
En het is ook geen oplossing, want op het moment dat je een minder duidelijke tegenkomt zal jouw hond zijn gedrag daarop aanpassen.

Vind het daarom ook een beetje vaag advies, dat was toch niet van een hondenschool? Beter vind je iemand die jou goed kan begeleiden en uitleggen hoe de dit soort situaties kunt voorkomen, danwel goed kunt begeleiden.

Maar, best een lastig probleem, en succes gewenst! :)
Monique77
5-sterren

Berichtdoor Monique77 » Di 29 Mar 2016, 14:21

Haha toevallig zei ik dat ook tegen diegene die mij die adviseerde, maar zij had het idee dat Sjors hierdoor zou leren dat dat gedrag gewoon niet gewenst is
Of het werkt weet ik natuurlijk ook niet, maar wilde het wel proberen !

Er zit geen grijntje kwaad in Sjors, en als ik hier binnen dan zie hoeveel respect die heeft voor Kay en Daan, dan snap ik gewoon niet dat hij buiten af en toe zo wild doet bij hun !
Nou ja, ik snap wel dat het ook zijn leeftijd is (nog lekker actief en wil veel vaker "spelen" dan de oudere, die dat soms leuk vinden maar ook echt kunnen genieten van snuffelen en zwemmen en jachtdingen met mij doen) maar hij leert zo snel, dit moet toch ook af te leren zijn op de een of andere manier?

Kreeg ook al de tip om hem elke keer even aan de lijn te doen als hij zo bezig was, dus dat ga ik ook actief doen

Wil gewoon dat alle honden het naar de zin hebben, en niet dat Kay en/of Daan af en toe "schuilen" voor Sjors :)

Anne in Duitsland schreef:Idd. Ik denk ook dat je beter je hond met je stem kunt corrigeren wanneer hij te ruw met de andere twee is, totdat hij snapt dat hij ze niet moet opeten.

Hihi nou zo heftig doet hij het ook weer niet, maar het is gewoon te ruw naar mijn zin met een hond die in het verleden is geopereerd en een hond die bijna 10 is ;D
Monique77
5-sterren

Berichtdoor Monique77 » Di 29 Mar 2016, 14:25

-Annemarie- schreef:Ik ga met bovenstaande reacties mee. Hij is duidelijk slim genoeg om in te kunnen schatten wanneer hij het wel of beter niet kan doen.

En daarbij: ik heb een "duidelijke" reu gehad en zou hem daar nooit voor inzetten. Klinkt niet zo leuk, maar als je weet hoeveel stress een duidelijke hond kan krijgen van het alsmaar duidelijk moeten zijn dan is dat niet iets wat je van je hond wil vragen.
En het is ook geen oplossing, want op het moment dat je een minder duidelijke tegenkomt zal jouw hond zijn gedrag daarop aanpassen.

Vind het daarom ook een beetje vaag advies, dat was toch niet van een hondenschool? Beter vind je iemand die jou goed kan begeleiden en uitleggen hoe de dit soort situaties kunt voorkomen, danwel goed kunt begeleiden.

Maar, best een lastig probleem, en succes gewenst! :)

Maar hij hoeft toch niet alsmaar duidelijk te zijn ? Het is 1x en Sjors probeert het niet meer en heeft direct ontzag voor de hond :)

En zij had dus het idee dat als hij alleen maar even in aanraking zou komen met duidelijke honden, dat het kwartje zou vallen
Nogmaals, ik vond het een plausibel verhaal en wil het zeker proberen ! Heb inmiddels al 3 mensen die het willen proberen met ons, dus niet geschoten is altijd mis !
Verder ga ik hem weer actief aanlijnen als hij dit gedrag laat zien voor een time out (ook een advies wat ik kreeg)

En ben allang blij dat het bij mij maar 4-6 x voorkomt in een wandeling en ze verder heerlijk met elkaar lopen zonder nekhappen, maar ik wilde gewoon eens kijken wat ik er nu zelf aan kon doen om dit gedrag in te dimmen (wat soms lastig gaat als ze samen oprennen en tig meter verder Sjors begint met het nekhappen, voordat ik er dan ben zijn ze allang weer klaar!)
Lil
5-sterren

Berichtdoor Lil » Di 29 Mar 2016, 14:27

Te ruw naar jou zin betekend dat jij ingrijpt en je andere honden beschermt, zo gaat dat hier al jaren. Eerst vanwege stokoud en gebrekig en nu wegens maar liefst 50 kg verschil in lichaamsgewicht. Want meneer hiero weet ook precies bij wie hij wat kan flikken. Kan hij nog leren dat het met 80 honden niet mag, nummer 81 pikt hij eruit en dan is het echt een bully. Niet dus bij mij, dan grijp ik in en aangezien een correctie niet werkt gaat dan gewoon een lijn aan meneer.
Ina
3-sterren

Berichtdoor Ina » Di 29 Mar 2016, 14:28

Ik ben bang dat je hier (zoals hierboven al gezegd) zelf aan zult moeten werken

De wel of niet correctie van een andere hond zal niet bepalend zijn hoe hij zich gaat gedragen naar jullie eigen honden

Hier een blonde stuiterbal die binnen kwam als 'nek-oren-achterpoten' bijter....speelsigheid... maar des al niet te min veel te ruw naar onze maatstaven en Misty's maatstaven
Helaas is Misty ook het type hond die "nooit" zal corrigeren .... en dus aan ons de vreugdevolle taak om blondje te leren hoe je wel aardig speelt.

Met heel veel snoepjes (droger draaide overuren), altijd een speeltje binnen handbereik om ter afleiding te gebruiken, de eerste maanden altijd een halsband om omdat die gladde aal anders niet weg te voeren was als ze 'over the top' ging' en maar blijven zeggen "lief spelen"

Maar alle inspanning heeft er wel toe geleid dat Aysa nu keurig kan spelen met Misty zonder dat die bang hoeft te zijn om aan haar achterpoot of nekplooi door de kamer gezeuld te worden.... zonder dollen, zo erg was het niet, maar er zat bij haar ook absoluut geen rem op en dat wat ze van Misty tussen haar pubertanden kreeg, dat probeerde ze mee te nemen.... en die goedsul keek alleen zo af en toe hulpeloos naar ons

We hebben dus vanaf dag 1 Misty in bescherming genomen.... gewoon omdat we haar kennen en omdat ik het ook niet nodig vind dat zij zo ver getergd wordt dat ze echt moet gaan snauwen.... daar zijn wij voor

En dat is gelukt.... nu stuitert de langpoot al 'mis-happend' om Misty heen om haar uit te dagen tot spel en daar laat Misty zich nu ook vol overgave toe verleiden.... geen gebijt, geen gesnauw, gewoon spelen en soms een beetje ruw, da's best, maar niet terroriseren... dat staan we niet toe.
Monique77
5-sterren

Berichtdoor Monique77 » Di 29 Mar 2016, 14:42

Ik ga er zelf ook weer iets actiever mee aan de slag hoor, mijn man doet het al telkens op het strand (klootviolen is aan de lijn, en na 5 minuten weer een kans om gewoon samen los te lopen zonder nekhappen)
Tijdens de wandelingen met mij doet Sjors het al veel minder, en het vervelende is dat hij het vaak ook net op zo'n afstand doet dat ik er niet naast sta zeg maar

Omdat Kay en Daan niet negeren en/of corrigeren ziet hij het ook niet als vervelend, dus gaat lekker door.
Als ik er dan ben dan gaat zijn kop laag en weet die dat dit niet ok was, en dan gaat het weer een half uur goed.

Halsband om is wel een idee, alleen ben ik daar weer geen fan van gezien ze ook door bossen met takken rennen en ik als de dood ben dat hij zichzelf ophangt ......
Ina
3-sterren

Berichtdoor Ina » Di 29 Mar 2016, 14:57

Monique77 schreef:Ik ga er zelf ook weer iets actiever mee aan de slag hoor, mijn man doet het al telkens op het strand (klootviolen is aan de lijn, en na 5 minuten weer een kans om gewoon samen los te lopen zonder nekhappen)
Tijdens de wandelingen met mij doet Sjors het al veel minder, en het vervelende is dat hij het vaak ook net op zo'n afstand doet dat ik er niet naast sta zeg maar

Omdat Kay en Daan niet negeren en/of corrigeren ziet hij het ook niet als vervelend, dus gaat lekker door.
Als ik er dan ben dan gaat zijn kop laag en weet die dat dit niet ok was, en dan gaat het weer een half uur goed.

Halsband om is wel een idee, alleen ben ik daar weer geen fan van gezien ze ook door bossen met takken rennen en ik als de dood ben dat hij zichzelf ophangt ......

Vind ikzelf ook eng hoor, maar ik heb het de eerste periode toch echt gedaan.... zelfs in huis...., anders gingen we 'het spelletje' nog veel leuker voor haar maken omdat ze dan net tussen je vingers door glipte als je haar uit een situatie wilde halen.
Nu heeft ze in huis hoe dan ook nooit meer wat om.... en buiten een tuig... tuig kan ook blijven hangen achter een tak, maar ze kan zichzelf er niet mee ophangen .... hoogstens 'blijven hangen'
judith1967
5-sterren

Berichtdoor judith1967 » Di 29 Mar 2016, 19:09

Tja ik denk dit dus ook.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Di 29 Mar 2016, 19:23

De omgang tussen mijn eigen 3 honden onderling is bij geen van allen (3 heel verschillende meiden) vergelijkbaar met hoe ze om gaan met 'buitenstaanders'. Ze kennen elkaar door en door, dus ze weten exact wat er allemaal mag en hoe ze het anders voor elkaar moeten krijgen bij de ander. Er is giga verdraagzaamheid onderling, veel meer dan tov 'buitenstaanders', waarschijnlijk eveneens vanuit dat enorme onderlinge vertrouwen en vertrouwdheid.
Als één van hen langer of ruwer door gaat dan ik oké vind, grijp ik in. Als een stem correctie niet werkt (mijn middelste is nogal hardhorend) dan gaat ze even aan de lijn of (in huis) apart, om rustig te worden. Andere optie (bij bijvoorbeeld nek-sleuren) is een bal in de bek geven. Dat kalmeert hier (lekker met volle mond lopen, lucht enorm op) én je kunt er niet mee happen ;)
Het zou mij verbazen als jouw ruwe bolster z'n maatjes anders gaat behandelen op basis van meer correcties in contacten met anderen.
Misschien goed om te weten dat menig hond in grijpt als het tussen andere honden in de roedel naar diens inzicht te ruw gaat. Het kan dus heel goed werken als jij jouw grens hierin stelt en blijft stellen. En misschien, ooit, gaan jouw goedzakken - gesterkt door jou - ook eens zeggen "Dat heb ik eigenlijk liever niet..".
sella
5-sterren

Berichtdoor sella » Di 29 Mar 2016, 19:45

Ik heb heel duidelijk gemerkt dat het apart uitlaten ervoor de oudere hond een muntje doet vallen.
Shay heeft vreselijk grof met Buffel omgegaan en die heeft een lsi operatie gehad en een half jaar later een revisie daaraan.
Andere honden waren duidelijk en hij snanpte de boodschap wel.
Buffel is nu veel verder hersteld en dacht wat jij snotneus dat kan ik ook.
Nu hij voor zich zelf opkomt, krijgt Shay ook meer respect voor hem.
Ik heb iedere keer afgekapt en echt gedacht wat heb ik gedaan?
Toch blij dat ik heb doorgezet, hij is nu 3 en een stuk rustiger naar Buffel.
Ik kan ook duidelijk merken als hij moe wordt, dat hij onbeheersder doet.
Dan gaan ze beiden weer aan de lijn, kunnen ze ook mooi een cooling down doen.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Bar-plaats”