Wat vinden jullie van deze groentemix?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

El Guapo
1-ster

Berichtdoor El Guapo » Zo 21 Feb 2016, 20:10

Andijvie, spinazie, wortel, sperziebonen, broccoli, pompoen, zoete aardappel, asperges(evt.), spruitjes, courgette, appel, bosbessen, knoflook en peterselie.

Graag jullie mening.
Groeten René

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
Lizzy
Moderator

Re: Wat vinden jullie van deze groentemix?

Berichtdoor Lizzy » Zo 21 Feb 2016, 22:22

El Guapo schreef:Andijvie, spinazie, wortel, sperziebonen, broccoli, pompoen, zoete aardappel, asperges(evt.), spruitjes, courgette, appel, bosbessen, knoflook en peterselie.

Graag jullie mening.
Groeten René

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk

Ik combineer zelf nooit groenten en fruit (anders dan appel) omdat ik de groenten met het vlees meng. En fruit (zeker bessen) gaan in combinatie vaak gisten in de darmen. Ik zou de bessen er dus uit laten. Volgens mij zijn rauwe asperges echt NIET te eten, dus die zou ik of koken, of eruit laten.

Verder ziet het er prima uit hoor!
El Guapo
1-ster

Berichtdoor El Guapo » Zo 21 Feb 2016, 22:25

Oke, bedankt weer voor je reactie!
Dus als ik de asperges en de bessen eruit laat, kan ik alles rauw pureren? Behalve de zoete aardappel dan.
Flamingo
3-sterren

Berichtdoor Flamingo » Ma 22 Feb 2016, 07:25

El Guapo schreef:Oke, bedankt weer voor je reactie!
Dus als ik de asperges en de bessen eruit laat, kan ik alles rauw pureren? Behalve de zoete aardappel dan.

Boontjes ook koken
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 22 Feb 2016, 07:54

Flamingo schreef:Boontjes ook koken

Dat hoeft niet, volgens de nieuwste inzichten. Sperziebonen dan he. Maar dat neemt niet weg dat mijn honden ze rauw niet te knagen vinden dus ik ze ook nog steeds kook.
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Ma 22 Feb 2016, 10:07

Oei moet je zoete aardappel eerst koken? Hier geef ik het altijd rauw eigenlijk.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 22 Feb 2016, 10:30

El Guapo schreef:Oke, bedankt weer voor je reactie!

Gewone aardappelen MOET je eerst koken. Zoete aardappelen (bataat) hoef je niet te koken.
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Ma 22 Feb 2016, 12:08

Lizzy schreef:Gewone aardappelen MOET je eerst koken. Zoete aardappelen (bataat) hoef je niet te koken.

Ze gaan bij mij nooit in de mix, maar puur uit interesse: waarom MOET je ze koken? Het teckeltje dat ik vroeger had kreeg altijd een stukje rauwe aardappel als ik aan het schillen was, daar was ze gek op ...
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 22 Feb 2016, 12:20

pike schreef:Ze gaan bij mij nooit in de mix, maar puur uit interesse: waarom MOET je ze koken? Het teckeltje dat ik vroeger had kreeg altijd een stukje rauwe aardappel als ik aan het schillen was, daar was ze gek op ...

Mij is geleerd dat rauwe aardappelen een stof bevatten die niet gezond is voor honden. Maar, dat kan ondertussen ook weer makkelijk achterhaald zijn. Ik ga ff zoeken.
Fenixjuh
5-sterren

Berichtdoor Fenixjuh » Ma 22 Feb 2016, 14:27

Lizzy schreef:Mij is geleerd dat rauwe aardappelen een stof bevatten die niet gezond is voor honden. Maar, dat kan ondertussen ook weer makkelijk achterhaald zijn. Ik ga ff zoeken.

Zetmeel? Koolhydraten?
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Di 23 Feb 2016, 00:52

Fenixjuh schreef:Zetmeel? Koolhydraten?

Nee zermeel zit ook in bataat. En alle groente bevat wat koolhydraten. Solanine zit onder de schil, is groen en dat kan je weg schillen. Dat wordt dacht ik niet onschadelijk door koken. Verder weet ik het niet.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Vr 04 Mar 2016, 15:06

pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Vr 04 Mar 2016, 15:47

Lizzy schreef:http://www.puppyplaats.nl/giftigvoorhondenpagina/44/Rauwe%20aardappelen-giftig-voor-honden.html

True or false?

Solanine is zonder meer giftig. Hoe schadelijk het voor kleine honden of puppy's is dat weet ik natuurlijk niet. Maar, solanine zit vlak onder de schil. En is herkenbaar aan de groene kleur. Iedereen die wel eens aardappelen schilt heeft die groene kleur ongetwijfeld wel eens gezien. Je schilt het weg (als het goed is) want het is giftig, ook voor mensen. Maar daarbuiten is hij eetbaar.
Ook in onrijpe tomaten zit veel solanine. Tomaten die nog groen zijn van binnen, die zijn groen van de solanine. Alle nachtschades bevatten solanine.
Syrae
3-sterren

Berichtdoor Syrae » Za 05 Mar 2016, 08:07

https://www.salusi.nl/aardappels-schil- ... en-giftig/

Hier een uitgebreid stuk. Solanine raakt ook niet afgebroken door verhitting, dus daarvoor hoef je niet te koken
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Za 05 Mar 2016, 08:45

OK, super bedankt voor het uitzoeken! Ik zou denken "gewoon geen aardappel aan je hond geven". Het is geen hondenvoer. Nou goed, zal een hond van een stukje aardappel niet dood neervallen natuurlijk... Maar als ik dan al die brokjes zie die zichzelf op de borst rammen dat ze geen granen in hun brokkie gebruiken maar er dan wel aardappel in knikkeren, dan denk ik ook "je snapt het niet helemaal of helemaal niet". Hebben we het nog niet eens gehad over al het gif waar niet bio aardappelen mee bespoten worden :-X
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”