electronische identificatie systeem gevonden in pens schaap

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht
Annemarie Rijnveld
5-sterren

electronische identificatie systeem gevonden in pens schaap

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Do 11 Feb 2016, 12:38

Dit is voor het eerst dat ik hier iets over hoor. Een Barfer heeft in pens een capsule van keramiek gevonden, gewicht 50 gr...een andere Barfer heeft keramiek deeltjes gevonden in de gemalen pens :)

Deze dingen worden in de keel geschoten met een ''lanceerapparaat''....afgezien van eventuele fysieke problemen van het dier die een dergelijke behandeling ondergaat (kan ik me zo indenken) wat zijn de consequenties voor onze honden als zij gemalen keramiek (en glas van de transponder) binnenkrijgen?
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Re: electronische identificatie systeem gevonden in pens schaap

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Do 11 Feb 2016, 12:39

symbooltje is verkeerd, moet deze zijn :(
Retrievers
3-sterren

Berichtdoor Retrievers » Do 11 Feb 2016, 16:05

Ik weet hier niks over maar nog nooit wat gevonden en anders ga ik over naar koeien of geitenpens :o
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Do 11 Feb 2016, 21:05

Geiten kunnen ook een zogenaamde maagbolus hebben. Schapen en geiten geboren na 1 januari 2010 moeten naast een visueel identificatiekenmerk (het oormerk) ook een electronisch identificatiekenmerk hebben. Dat kan een maagbolus zijn maar ook een oormerk of een chip.
Wat de gevolgen voor de hond zijn als hij een meegemalen bolus opeet, geen idee, maar ik geloof niet dat ik daar blij mee zou zijn. En wie zit zijn gemalen pens uit te peuteren op zoek naar stukjes keramiek? De meeste zullen het geeneens opmerken vrees ik.
Annemarie Rijnveld
5-sterren

Berichtdoor Annemarie Rijnveld » Do 11 Feb 2016, 23:08

Ik lees net dat de maagbolus in Nederland, Duitsland, GB, en Ierland heel weinig wordt toegepast, gelukkig maar. Italie daarentegen is één van de landen waar het dus wel veel wordt gebruikt :(

De chip zit in een glazen of plastic omhulsel, de capsule is van keramiek....ik weet niet of gemalen keramiek vlijmscherpe stukjes gaat geven...de capsule, daar kan een hond zijn tanden op breken, of het kan een obstructie geven, vermoed ik.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”