Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3189627
Onze inwonende zwerfpoes Moeke gaat niet goed momenteel. Ze eet heel slecht, drinkt al maanden veel, en vanochtend trof ik haar kwijlend aan in haar mandje in de kelder. Ik ga vanmiddag met haar naar de da, maar zijn hier mensen met tips over wat ik moet vragen, waar ik op moet letten, wat ik onder de aandacht van de da moet brengen? Het slechte eten is een week of 1,5-2 begonnen, en de afgelopen dagen is dat steeds slechter geworden. Drinken doet ze al maanden vrij veel (een halve liter per twee dagen, schat ik; dat is dan wat ze bij ons in de kelder drinkt. Ze kan vrij in en uit lopen, dus wie weet hoeveel ze verder nog drinkt). Gisteravond zag ik al dat ze wat nattig om haar bekkie was, en vanochtend zat ze gewoon te kwijlen, en had ook de indruk dat ze wat kokhalsde. Ze laat zich wel aaien, en ik heb haar gisteren voorzichtig geborsteld (haar vacht is vooral tussen halverwege de rug en de staart erg dicht en vettig), en ik kan haar ook onder haar kopje en op haar wangen krabbelen, al wilde ze dat daarnet niet erg lang.

Ik hoop dat het alleen maar haar tanden zijn oid. :(
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 10 mar 2016, 14:21, 5 keer totaal gewijzigd.
#3189643
:( Inderdaad haar nieren. Ik heb geen verstand van diabetes, dus daar kan ik niets over zeggen. Het klinkt alsof ze al enorm misselijk is. In ieder geval is het van belang dat er een bloedbeeld wordt gemaakt.
Het kan zijn dat de dierenarts je een dieetbrok wil verkopen. Maar Moeke eet barf, er is een nierendieet voor barfers en volgens mij ook voor katten met diabetes.
In het geval van nierfalen kun je nog overleggen hoe ver gevorderd het CNI is. Wij konden Pugsley destijds nog om de twee dagen 'spoelen' met een onderhuids infuus waaraan een homeopathisch middel werd toegevoegd. Fortekor was voor Pugsley toen nog niet nodig, volgend de da wordt Fortekor als laatste 'redmiddel' ingezet als er geen andere opties meer zijn. Je zou nog kunnen overleggen Ipakitine aan het voer toe te voegen. Dit is een natuurlijk middel wat de fosfaten in de voeding bindt.

Heel veel sterkte vanmiddag *kus*

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
#3189665
Kwijlen en minder eten lijkt mij ook serieus misselijk. Ik denk ook aan nieren. Klinkt alsof het wel al een tijdje aan het opkomen is, dus ik vrees dat spoelen niet veel zal helpen. Maar met fosforbinders en evt aangepast dieet is er vast nog wel iets aan te doen.
Eerst het bloedonderzoek afwachten. Zeker uitgebreid genoeg zou ik dat laten doen.
#3189684
Anne in Duitsland schreef:Dank allemaal! :-* Ik ga haar zo meteen in een mandje stoppen en dan gaan we op weg. Ik meld me weer als ik meer weet!
Ik heb niks toe te voegen, alles is al gezegd door mijn voorgangers. Ik wil je alleen succes en sterkte wensen en ga duimen dat het toch nog meevalt! :-*
Door Martine-Tom
#3189702
Mowgli schreef::( Inderdaad haar nieren. Ik heb geen verstand van diabetes, dus daar kan ik niets over zeggen. Het klinkt alsof ze al enorm misselijk is. In ieder geval is het van belang dat er een bloedbeeld wordt gemaakt.
Het kan zijn dat de dierenarts je een dieetbrok wil verkopen. Maar Moeke eet barf, er is een nierendieet voor barfers en volgens mij ook voor katten met diabetes.
In het geval van nierfalen kun je nog overleggen hoe ver gevorderd het CNI is. Wij konden Pugsley destijds nog om de twee dagen 'spoelen' met een onderhuids infuus waaraan een homeopathisch middel werd toegevoegd. Fortekor was voor Pugsley toen nog niet nodig, volgend de da wordt Fortekor als laatste 'redmiddel' ingezet als er geen andere opties meer zijn. Je zou nog kunnen overleggen Ipakitine aan het voer toe te voegen. Dit is een natuurlijk middel wat de fosfaten in de voeding bindt.

Heel veel sterkte vanmiddag *kus*

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Voor diabetes geld geen koolhydraten en suiker...dus dat is met barf sowieso al goed :)
#3189716
Nou, deprimerende uitslag. Ze hebben een snelle bloedtest gedaan om de nierwaarden vast te stellen, en de Crea is 'onmeetbaar hoger dan 10', en de urea meer dan 300. Plus, een rij flink ontstoken tanden rechts. Waar ze vanwege de nierwaarden niets aan kunnen doen, want dat moet onder narcose gebeuren en dat zouden haar nieren nu niet trekken. We stonden al op het punt haar te laten inslapen, maar dat vond ik toch nog zo'n moeilijke beslissing (Moeke snorde en spon en purrrde en gaf kopjes en stak d'r kont omhoog als ik haar boven de staart kriebelde; ik kon gewoon nog geen afscheid nemen :-[ ) dat ze nu eerst vloeistof toegediend heeft gekregen, plus een pijnstiller plus een eetlust opwekkend pilletje. Morgen nog een keer naar de da, nog een keer vloeistof toedienen, en dan vrijdag nog een keer, en dan opnieuw een snelle bloedtest om te zien of het enig effect heeft gehad. Zo niet, dan laat ik haar vrijdag gaan. Ze is een buitenkat, heeft altijd in vrijheid geleefd; ik wil haar niet weken- of maandenlang naar de da slepen als de kans op herstel bijna afwezig is.
Eenmaal thuis liep ze meteen naar de waterbak om daaruit te drinken (ze was ook een beetje uitgedroogd, ondanks dat ze zoveel drinkt de laatste tijd), en ik heb van de da een vloeistofje meegekregen dat naar chocolade smaakt en dat veel energie bevat (ze heeft een paar dagen niet of nauwelijks gegeten), en dat slobbert ze nu op met veel smaak. Zo even naar de dsz om wat prakjes te halen waar ze niet op hoeft te kauwen.

Pffff. Ik weet het niet hoor. Ik heb nog nooit een dier laten inslapen; wat vreselijk moeilijk zeg, zo'n beslissing. En dan is dit officieel niet eens onze kat maar een zwervertje. Dat wordt nog wat als mijn eigen dieren een keer aan de beurt zijn. :(
#3189728
Ach Moekje ...
Altijd moeilijke momenten Anne, denk dat ik het ook zo zou hebben gedaan... nog 1 kans grijpen, je weet ook helemaal niks van haar historie he [ja de mama van Sok :) ]
Hopelijk krabbelt ze nog een beetje op

Sterkte met/ voor de dame en jullie
#3189744
Ach hemeltje,dat is heftig :'( ik heb geen idee of tips

Radja was de eerste die wij hebben moeten laten inslapen en ik kan je alleen maar zeggen dat het heftig en vreselijk is,maar wanneer het uit liefde gebeurt dan weet je ook dat het het beste is,ondanks de pijn bij jezelf :'(
#3189747
Hopelijk knapt ze toch nog een beetje op.
Hier hebben we ook een paar keer kwetsbare oudjes met ontstoken tandvlees gehad waar dus niets an gedaan kon worden. Ik gaf dan door het eten Plaqueoff, en had wel de indruk dat dit de ontsteking en de geur uit het bekkie verminderde. Ze kwijlden dan ook minder en konden ook beter eten.
Sterkte en wijsheid toegewenst.
Wij stonden bij Nymphea ook op het punt afscheid te nemen, de dierenarts was al in huis, maar toch besloten we haar nog door te laten gaan. En we kijken echt per moment hoe het met haar gaat. Katten geven echt wel aan wanneer het genoeg is geweest , en soms is het moment er nog niet :-\
#3189808
F*ck... Dat is niet wat je wilde horen :'( :'( :'( Ik hoop dat ze met deze kunstgrepen weer wat opkrabbelt, zodat jullie nog een tijdje van elkaar kunnen genieten.
hamada schreef:Hopelijk knapt ze toch nog een beetje op.
Katten geven echt wel aan wanneer het genoeg is geweest , en soms is het moment er nog niet :-\
Dat klopt als een bus. Pugsley gaf uiteindelijk ook heel duidelijk aan dat hij niet meer wilde. Het lukte niet meer om hem een onderhuids infuus te geven. Eten en drinken deed hij nauwelijks nog, hij nam ook niets meer uit mijn hand, wat hij voorheen nog wel deed. Toen hebben we meteen de Berlijnse dierenambulance gebeld en een da naar huis besteld om hem uit zijn lijden te laten verlossen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door