Abces verzorgen cavia

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Abces verzorgen cavia

Berichtdoor Barfplaats

hannabelgje
5-sterren

Abces verzorgen cavia

Berichtdoor hannabelgje » Vr 08 Jan 2016, 19:48

Geen idee waar ik deze vraag zetten moet. Dus maar even hier. Willen de lieve modjes het verplaatsen als het hier niet goed staat?
Mijn caafje heeft dus een abces. Is gisteren opengesneden en gespoeld bij de da. Hij krijgt ab en heeft injectie metacam gehad. Nu moest ik het nog minimaal twee dagen thuis spoelen maar er komt nu eigenlijk al geen pus meer uit. Ik heb er nu honingzalf in gedaan. Moet ik nu nog blijven spoelen of gewoon paar keer per dag honingzalf erin doen? Het weefsel is wel nog erg gezwollen en hij heeft er ook nog pijn aan.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Mijati
4-sterren

Re: Abces verzorgen cavia

Berichtdoor Mijati » Vr 08 Jan 2016, 20:40

Minimaal een week blijven spoelen, vaak zijn abcessen bij cavia's hardnekkig. De kans is ook groot dat het terug komt.
Honingzalf is op zich niet verkeerd om er in te spuiten, maar zelf gebruik ik liever cafzalf, die is net wat vloeibaarder en komt beter door het hele kapsel (of heeft de dierenarts het abces inclusief kapsel verwijderd?).
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Vr 08 Jan 2016, 21:28

Ik heb hier nog oude cafzalf liggen maar wist niet meer of dat nou wel of niet kon bij cavia's ivm penciline. Maar dat mag dus gewoon? Ik heb de honingzalf verdunt met olie zodat hij makkelijker het gaatje in gaat.
Het is geen kaakabces of zoiets dus ik verwacht niet dat het terugkomt eigenlijk. Waarschijnlijk is een kattennageltje de oorzaak geweest.

hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Di 12 Jan 2016, 16:10

Inmiddels wat dagen verder. Er zit nu nog een bultje maatje erwt. De da denkt dat het littekenweefsel of kapsel is. Ik ga het voor nu zo laten en hopen dat het klaar is nu.

Mijati
4-sterren

Berichtdoor Mijati » Di 12 Jan 2016, 16:42

Het kapsel is dus blijven zitten?
Dan vrees ik voor je dat het heel snel weer terug is. AB kan niet door het kapsel, gezien het nu dicht is, is de kans erg groot dat er opnieuw een abces ontstaat. Zo is mijn ervaring in elk geval
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Di 12 Jan 2016, 18:12

Het kapsel weghalen kan alleen onder narcose. Dat gaan we niet doen als dat niet nodig is. Heb ik in het verleden ook nooit laten doen en heeft nog nooit problemen gegeven. Ook in mijn tijd als dierenartsassistente haalden wij abcessen bijna nooit operatief weg.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”