Groentemix die past in leverdieet *brandnetelvraag*

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

zurca
5-sterren

Berichtdoor zurca » Vr 20 Nov 2015, 10:47

Tous eet KVV (CB diabetes) maar ik wil een groentemix erbij gaan geven die past in een leverbesparend dieet.

Tous heeft een insulinoom en kan daarom niet helemaal over op een leverbesparend dieet omdat daar te veel koolhydraten in zitten. Dat is ook de reden dat hij op de CB diabetes staat, daarin wordt geen rijst oid gebruikt. Tous zijn leverwaardes waren bij de laatste bloedtest te hoog. Met onze complimentair werkend DA zijn we daarmee aan de slag gegaan en hij krijgt nu een aantal homepatische middelen die zijn lever ten goede moeten komen. Nu las ik over groentemixen en dat andijvie en witlof goed zijn voor de lever.
Ik heb van mijn werk wat biologische groente mee kunnen nemen; andijvie, witlof, broccoli, wortels, venkel, paksoy, spinazie en een beetje postelein en rucola.
Ik heb al gelezen dat de broccoli, paksoy, spinazie en postelein met mate geven moeten worden dus beter om dit alles niet bijelkaar in 1 mix te doen....?
Als ik de rekenhulp goed heb gebruikt kom ik voor Tous uit op een mix van 100 gram per dag. (Tous weeg 27 kilo, voedselbehoefte per dag 2.5% en de groentebehoefte op 15% gezet)

Zijn er hier misschien tips voor een groentemix voor Tous? Wat zou ik er nog meer in kunnen doen of wat juist niet?
Laatst gewijzigd door zurca op Ma 29 Feb 2016, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
tt-tjes
5-sterren

Re: Groentemix die past in leverdieet

Berichtdoor tt-tjes » Vr 20 Nov 2015, 11:09

Ik zou het dan gewoon op andijvie, witlof en wortelen houden. Pompoen schijnt ook goed te zijn bij leverproblemen. Ik weet alleen niet of Tous dat mag hebben.
Verder heb ik ook gelezen dat je niet te veel groenten bij elkaar moet doen, maar ik heb dat voor Chendo nu wel gedaan.
Ik heb voor hem een mix gemaakt van andijvie, witlof, boerenkool, broccoli, bloemkool en wortelen. Voor nu nog gekookt, maar over een paar weken ga ik weer over op rauw.
Dan zou je bijvoorbeeld Broccoli of 1 van die andere groenten 1x in de week kunnen geven.
zurca
5-sterren

Berichtdoor zurca » Vr 20 Nov 2015, 11:30

Pompoen is misschien nog wel een goede optie!
Ik zal eens even gaan lezen  ;)
Bedankt voor je input Carole.
In de mix die jij beschrijft, is dat niet te veel koolsoorten bijelkaar?
hannabelgje
5-sterren

Berichtdoor hannabelgje » Vr 20 Nov 2015, 15:48

Ze zeggen toch dat bleekselderij het bloed zuivert? Misschien is dat dan ook een goede aanvulling. Wel bio anders zit er een berg gif op.
tt-tjes
5-sterren

Berichtdoor tt-tjes » Vr 20 Nov 2015, 16:00

zurca schreef:Pompoen is misschien nog wel een goede optie!
Ik zal eens even gaan lezen  ;)
Bedankt voor je input Carole.
In de mix die jij beschrijft, is dat niet te veel koolsoorten bijelkaar?

Chendo heeft nergens last van. Maar je kunt de broccoli en de bloemkool gewoon weglaten. En eventueel een keer apart geven.

Pompoen moet je dan wel koken en pureren.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op Vr 20 Nov 2015, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
zurca
5-sterren

Berichtdoor zurca » Ma 23 Nov 2015, 12:50

hannabelgje schreef:Ze zeggen toch dat bleekselderij het bloed zuivert? Misschien is dat dan ook een goede aanvulling. Wel bio anders zit er een berg gif op.

Bleekselderij, dat vind ik wel een goede tip..Bedankt ;)

tt-tjes schreef:Chendo heeft nergens last van. Maar je kunt de broccoli en de bloemkool gewoon weglaten. En eventueel een keer apart geven.

Pompoen moet je dan wel koken en pureren.

Waarom pompoen koken? Heb even gezocht in de "BARF-handleiding" maar daar ziet ik niets staan over het koken van pompoen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 26 Nov 2015, 07:54

Pompoen kun je rauw geven. Maar ze vinden het beduidend smakelijker als het gekookt is. Als ik het verwerk in de groentenmix, dan geef ik het rauw.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 26 Nov 2015, 08:05

zurca schreef:Tous eet KVV (CB diabetes) maar ik wil een groentemix erbij gaan geven die past in een leverbesparend dieet.

Tous heeft een insulinoom en kan daarom niet helemaal over op een leverbesparend dieet omdat daar te veel koolhydraten in zitten. Dat is ook de reden dat hij op de CB diabetes staat, daarin wordt geen rijst oid gebruikt. Tous zijn leverwaardes waren bij de laatste bloedtest te hoog. Met onze complimentair werkend DA zijn we daarmee aan de slag gegaan en hij krijgt nu een aantal homepatische middelen die zijn lever ten goede moeten komen. Nu las ik over groentemixen en dat andijvie en witlof goed zijn voor de lever.
Ik heb van mijn werk wat biologische groente mee kunnen nemen; andijvie, witlof, broccoli, wortels, venkel, paksoy, spinazie en een beetje postelein en rucola.
Ik heb al gelezen dat de broccoli, paksoy, spinazie en postelein met mate geven moeten worden dus beter om dit alles niet bijelkaar in 1 mix te doen....?
Als ik de rekenhulp goed heb gebruikt kom ik voor Tous uit op een mix van 100 gram per dag. (Tous weeg 27 kilo, voedselbehoefte per dag 2.5% en de groentebehoefte op 15% gezet)

Zijn er hier misschien tips voor een groentemix voor Tous? Wat zou ik er nog meer in kunnen doen of wat juist niet?

Je kunt ook nog bietjes gebruiken. En waterkers. En courgette. En bio komkommer met schil. Avocado (de vrucht, niet de schil of pit). Zoete aardappel maar dan wel de oranje versie. Venkel.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Do 26 Nov 2015, 08:07

zurca schreef:Tous eet KVV (CB diabetes) maar ik wil een groentemix erbij gaan geven die past in een leverbesparend dieet.

Dat ligt er aan hoeveel van elk je in de mix gooit. Paksoy en postelein zijn beide iets rijk aan nitriet. Maar eerlijk gezegd zou ik dit best bij mekaar in 1 mix durven gooien, waarom niet? Maar ik zou er dus zelf nog andere dingen bij doen. Zoals waterkers, venkel, courgette en dergelijke.
zurca
5-sterren

Berichtdoor zurca » Do 26 Nov 2015, 12:31

Lizzy bedankt!
Ik kan aan alles, biologisch, komen. Op mijn werk blijft met regelmaat dingen over die meegenomen kunnen worden.
Zal voor Tous eens wat in elkaar gaan draaien, ben benieuwd of hij het eten wil :)
Diego
4-sterren

Berichtdoor Diego » Do 03 Dec 2015, 12:08

Fijn dat je aan biogische groenten kan komen.
Ik merkte destijds bij Doulé onze hond met insulinoom dat gekookt beter ging dan rauw gepureerde groenten. Dat hij zich daar lekkerder bij voelde qua verteren.
Hoe is het verder met Tous?
petralita
5-sterren

Berichtdoor petralita » Do 03 Dec 2015, 12:59

even uit mijn hoofd:
zorgen wortels, zoete aardappel, bietjes (en pompoen??) niet voor een verhoging van de bloedglucose?
zou je dat in dit geval wel willen geven?
zurca
5-sterren

Berichtdoor zurca » Ma 04 Jan 2016, 15:20

Ik geef Tous nu zo af en toe een groentemixje... Die maffe hond eet de pompoen en de andijvie zo rauw op terwijl ik de mix sta te maken ;D
Een verhoging van glucose zou, als ik simpel bekijk, juist goed zijn bij Tous. Door het insulinoom maakt zijn lichaam te veel insuline aan. Die insuline ontneemt glucose uit het bloed. Door een te laag glucosegehalte heeft hij geen energie meer. Als ik dmv bepaalde groente die glucose omhoog kan brengen zou dat dus juist goed zijn. Of zou ik nu te simpel denken?

@Diego, Het gaat nog steeds best goed met Tous. Als je hem ziet gaan tijdens de wandelingen dan zou je niet denken dat er een erg zieke hond loopt. Het zijn de kleine dingen waar we zelf aan merken dat het toch elke keer iets inleveren is. Maar voor alsnog lijkt hij veel baat te hebben bij de middelen die Angelique hem voorschrijft.
zurca
5-sterren

Berichtdoor zurca » Ma 29 Feb 2016, 21:08

Nieuwe vraag...
Afgelopen zaterdag weer bij de "speciale dierenarts" geweest. Tous houdt vocht vast. dit komt, zeer waarschijnlijk, door de tumor(en) in de lever. Tous krijgt daar nu iets voor en hij heeft acupunctuur gehad om er voor te zorgen dat het vocht blijft circuleren en niet in de buik gaat ophopen.
Afijn ik zou Tous graag wat verder willen ondersteunen en las dat brandnetel ook vochtafdrijvend werkt. Als ik gedroogde brandnetel koop hoe geef ik hem dit dan zo dat hij hier profeit van heeft. Voor menselijk gebruik trekt men er thee van. Zou ik dat voor Tous ook kunnen doen en dan over zijn eten, of de blaadjes zo door zijn eten? Of moet ik het dan eerst pureren?
Lizzy
Moderator

Re: Groentemix die past in leverdieet *brandnetelvraag*

Berichtdoor Lizzy » Ma 29 Feb 2016, 21:26

Ja, je kunt er thee van maken en dat door zijn eten gooien. Of je kunt de brandnetel vers plukken, wassen, koken en door de groentenmix of door het eten gooien. Volgens mij is brandnetel zwak vochtafdrijvend trouwens. Heb je Solidago meegekregen?
Barfplaats
Gesponsord bericht

Re: Groentemix die past in leverdieet *brandnetelvraag*

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”