1-dagsgeitje.. pootjes??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Barfplaats
Gesponsord bericht

1-dagsgeitje.. pootjes??

Berichtdoor Barfplaats

Suzanne
5-sterren

1-dagsgeitje.. pootjes??

Berichtdoor Suzanne » Wo 18 Nov 2015, 14:50

Hoi,
Ik heb incidenteeel zo'n 1-dagsgeitje.. dat voer ik dan dus helemaal aan Rowan. Hij heeft er geen probleem mee, maar ik geef wel pens als ik een pootje geef. Zijn ontlasting is er wat te hard op naar mijn zin.
Begrijp ik nou net in een ander topic dat niet iedereen het hele geitje dan voert maar dat sommigen de pootjes niet geven?

Mijn eendagsgeitjes zijn zonder kop overigens ;-)

Suzanne
Tamara
4-sterren

Re: 1-dagsgeitje.. pootjes??

Berichtdoor Tamara » Wo 18 Nov 2015, 14:57

Ik geef ook de pootjes erbij want hier werd gezegd 'het is zo zacht als boter' dus ben ik ervan uitgegaan dat ik ze helemaal kon geven.  ???
Geldt dit ook voor hele konijnen?
tt-tjes
5-sterren

Berichtdoor tt-tjes » Wo 18 Nov 2015, 15:04

Ik gaf nooit de pootjes, vond ze veel te hard. Ze kregen er echt krijtpoep van, ondanks dat ik er voldoende vlees/orgaan bij deed.
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Wo 18 Nov 2015, 15:07

Tja ik heb de laatste keer de pootjes ook gevoerd, omdat ze echt zacht waren. Ik heb ze alle 4 geknipt met een snoeischaar en ik kwam er echt zonder enige moeite doorheen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 18 Nov 2015, 15:22

Nou ja, als je er met een snoeischaar moeiteloos doorheen komt en ze splinteren niet, dan kun je ze natuurlijk ook voeren.
Neally
5-sterren

Berichtdoor Neally » Wo 18 Nov 2015, 16:03

Hier twee kleine honden. Ik knip de pootjes. *slik* Lekker.  ::)
Als dat niet gaat, dan gaan ze in de bouillon. Voor mij is de kniptest met schaar een heel goede tip.
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 18 Nov 2015, 16:15

Ik voer ze ook gewoon met pootjes. Wel na controler met de snoeischaar, maar ik ben nog nooit een pootje tegengekomen dat daar weerbarstig over deed. :biggrin2:
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Wo 18 Nov 2015, 16:26

Ik doe nooit snoeischaartesten, maar ondanks alle "oh wat zijn ze boterzacht" uitroepen hier vond ik ze ook te hard. Ik heb ze uiteindelijk niet meer opgevoerd.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 18 Nov 2015, 16:31

Kaela schreef:Ik doe nooit snoeischaartesten, maar ondanks alle "oh wat zijn ze boterzacht" uitroepen hier vond ik ze ook te hard. Ik heb ze uiteindelijk niet meer opgevoerd.

Maar hoe bepaalde je dat dan?
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Wo 18 Nov 2015, 17:12

Lizzy schreef:Maar hoe bepaalde je dat dan?

De manier waarop Oscar ze op at. Harder bot kraakt anders en hij moet dan meer moeite doen het goed naar binnen te krijgen.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Wo 18 Nov 2015, 17:54

Kaela schreef:De manier waarop Oscar ze op at. Harder bot kraakt anders en hij moet dan meer moeite doen het goed naar binnen te krijgen.

Aha, OK. Ja, ik zou dat niet prettig vinden om dat te moeten constateren terwijl mijn hond het al ligt te eten, dus vandaar hier de (snoei)schaartest.
Lazy Garfield
5-sterren

Berichtdoor Lazy Garfield » Wo 18 Nov 2015, 17:55

Lizzy schreef:Aha, OK. Ja, ik zou dat niet prettig vinden om dat te moeten constateren terwijl mijn hond het al ligt te eten, dus vandaar hier de (snoei)schaartest.

+1!
Kaela
5-sterren

Berichtdoor Kaela » Wo 18 Nov 2015, 18:22

Lizzy schreef:Aha, OK. Ja, ik zou dat niet prettig vinden om dat te moeten constateren terwijl mijn hond het al ligt te eten, dus vandaar hier de (snoei)schaartest.

Ik ook niet. Ik voer sindsdien gewoon niets meer wat harder kan zijn dan ik wil. Ik hou me lekker bij de beginnersbotten. Gaat prima en is nooit te hard.
M0ppie
1-ster

Berichtdoor M0ppie » Wo 18 Nov 2015, 18:38

Lizzy schreef:Nou ja, als je er met een snoeischaar moeiteloos doorheen komt en ze splinteren niet, dan kun je ze natuurlijk ook voeren.

Hoe zie je dat ze splinteren?
En een bot is toch altijd scherp als zijn hond dat bot met zijn kiezen doorknauwt? Dan is het toch altijd een puntig iets? 
Wil ik wel graag weten
Anne in Duitsland
5-sterren

Berichtdoor Anne in Duitsland » Wo 18 Nov 2015, 19:03

M0ppie schreef:Hoe zie je dat ze splinteren?
En een bot is toch altijd scherp als zijn hond dat bot met zijn kiezen doorknauwt? Dan is het toch altijd een puntig iets? 
Wil ik wel graag weten

In principe is alle bot scherp, inderdaad. Daarom is de slokdarm ook een geweldig elastisch orgaan, zodat die splinters niets kapot kunnen maken onderweg naar de maag. Ik heb een keer mijn vuist in een elandenslokdarm gestoken (klinkt pervers maar ik ben verder best aardig :biggrin2:), en dat ding rekte zich uit van een cm of twee breed tot, eh, vuistbreedte, zeg maar. En dan heb je het over een herbivoor, die geen botsplinters eten.

Maar omdat bot dus in principe altijd scherp is (ook dat van een kippenvleugel of een konijnkarkasje) is, is het wel belangrijk voldoende spiervlees erbij te geven.

Nou zijn we hier op barfplaats wel heel voorzichtig met ons botwerk, hoor, als ik het vergelijk met wat ik in Duitsland zie. Ik heb iemand eens een bevroren, totaal onbevleesde schapenonderpoot aan zijn hond zien geven, zonder spiervlees of pens of wat dan ook. Gewoon: hier, Aaron, lekker hapje. En Aaron (een  Rhodesian Ridgeback) vond het inderdaad lekker. Zelf zou ik er niet over peinzen zoiets aan mijn honden te voeren, maar runderknieën en stukken mergpijp worden hier aangeprezen als heerlijk knabbelplezier. :-X
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”