Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door greto74
#3167251
Ik lees al heel wat jaren mee, en veel nuttige kennis opgedaan, maar nog nooit een bericht geplaatst zag ik.
Wij hebben 2 honden, Caya border collie x labrador van ruim 12 en Happy Australian shepherd kruising van 3.
Vandaag net ontlastingsonderzoek van Happy binnengekregen: spoelwormen +++ en coccidiën ++
3 maanden geleden haakwormen + en verder niets.

Ik heb haar sinds het vorige onderzoek diatomeeënaarde gegeven en probiotica zo hier en daar (Caya krijgt dagelijks probiotica, die loopt niet zoveel meer en ontlasten gaat beter als ze probiotica krijgt)

Happy ziet er stralend uit, is heel levendig, mooie ontlasting, honden krijgen hier KVV.
Wanneer spreek je van een passage van wormen, bij 1 plusje of zou het ook bij meerdere kunnen? Happy vreet van alles, zelfs aan een korte lijn duikt ze soms opeens opzij en sleurt mij gewoon mee richting weet ik veel wat voor eetbaars ...

Advies van het Woud is Procox, maar daar voel ik niet zoveel voor.

Hoe lang mag je diatomeeënaarde achter elkaar geven?
Ik las ook al over propolistinctuur, pompoenpitten ed. Gevalletje door de bomen het bos niet meer zien :biggrin2:
De propolis klinkt goed, ook omdat wij sinds vorig zomer zelf bijen houden, zeer fascinerend!

Een dag of 2 geleden heeft er 1 van de honden overgegeven, maar ik weet niet wie en Happy had het opgegeten voordat ik er een blik op kon werpen. Gezien de 3 plusjes bij van de spoelwormen was ik wel benieuwd of er iets van wormen in het braaksel zaten.

Mijn gevoel zegt: iets meer doen aan weerstand/ontwormen op niet-chemische basis. Maar dat gevoel komt ook grotendeels door de 3 plusjes... :-[
Verstand zegt: effe dimme, hond ziet er goed uit, wel iets doen, maar wat dan: doorgaan met diatomeënaarde, parasietenkuur groen os, propolistinctuur of iets anders.

Ik zal niet vragen: wat zouden jullie doen, maar een antwoord op: hoe lang je de diatomeeënaarde mag gebruiken zou fijn zijn.
Maar ander tips/adviezen/ervaringen lees ik ook graag :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3167312
Welkom op het Forum!  :)

Diatomeeënaarde is volkomen onschuldig.
Ik ontworm Saartje nooit, maar geef eens in de drie maanden een kuurtje van drie weken.
Ik geef dan 1 afgestreken theelepeltje door het voer. Saartje weegt 5,5 kilo.
Ze heeft nog nooit wormen gehad in de twee jaar dat ik het gebruik.
Er zijn hier leden op het forum die er guardia mee onder controle hebben gekregen.
Ik ben er erg tevreden over.
Door Lizzy
#3167329
greto74 schreef: Ik lees al heel wat jaren mee, en veel nuttige kennis opgedaan, maar nog nooit een bericht geplaatst zag ik.
Wij hebben 2 honden, Caya border collie x labrador van ruim 12 en Happy Australian shepherd kruising van 3.
Vandaag net ontlastingsonderzoek van Happy binnengekregen: spoelwormen +++ en coccidiën ++
3 maanden geleden haakwormen + en verder niets.

Ik heb haar sinds het vorige onderzoek diatomeeënaarde gegeven en probiotica zo hier en daar (Caya krijgt dagelijks probiotica, die loopt niet zoveel meer en ontlasten gaat beter als ze probiotica krijgt)

Happy ziet er stralend uit, is heel levendig, mooie ontlasting, honden krijgen hier KVV.
Wanneer spreek je van een passage van wormen, bij 1 plusje of zou het ook bij meerdere kunnen? Happy vreet van alles, zelfs aan een korte lijn duikt ze soms opeens opzij en sleurt mij gewoon mee richting weet ik veel wat voor eetbaars ...

Advies van het Woud is Procox, maar daar voel ik niet zoveel voor.

Hoe lang mag je diatomeeënaarde achter elkaar geven?
Ik las ook al over propolistinctuur, pompoenpitten ed. Gevalletje door de bomen het bos niet meer zien :biggrin2:
De propolis klinkt goed, ook omdat wij sinds vorig zomer zelf bijen houden, zeer fascinerend!

Een dag of 2 geleden heeft er 1 van de honden overgegeven, maar ik weet niet wie en Happy had het opgegeten voordat ik er een blik op kon werpen. Gezien de 3 plusjes bij van de spoelwormen was ik wel benieuwd of er iets van wormen in het braaksel zaten.

Mijn gevoel zegt: iets meer doen aan weerstand/ontwormen op niet-chemische basis. Maar dat gevoel komt ook grotendeels door de 3 plusjes... :-[
Verstand zegt: effe dimme, hond ziet er goed uit, wel iets doen, maar wat dan: doorgaan met diatomeënaarde, parasietenkuur groen os, propolistinctuur of iets anders.

Ik zal niet vragen: wat zouden jullie doen, maar een antwoord op: hoe lang je de diatomeeënaarde mag gebruiken zou fijn zijn.
Maar ander tips/adviezen/ervaringen lees ik ook graag :biggrin2:
Bij mijn hond Linga is er diverse keren coccidiën uit gekomen bij het mest onderzoek van het Woud. Bij een vriendin van me gebeurde dit ook een keer. Ik heb zelf beide keren niks gedaan, mijn vriendin ook niet en beide honden waren de keer erna gewoon coccidiën vrij. Ik ga er vanuit dat dit bij onze honden een passage is geweest.

Maar persoonlijk zou ik bij 3 plusjes spoelwormen wel ontwormen. Dat zijn er (in mijn ogen) gewoon teveel en als je het mij vraagt is hier geen sprake van passage maar van een regelrechte wormbesmetting. Ik zou dan alleen een middel gebruiken dat je bij de dierenarts koopt en waar je gewoon standaard mee ontwormt. Die coccidiën zou ik vooralsnog even vergeten. En als je dat toch perse niet wilt, kun je aan de slag met de dingen die je noemt en over bijv. 1 maand weer mest laten controleren.
Door greto74
#3167363
Bedankt voor de reacties.
De coccidieën lig ik niet zo wakker van, de 3 plusjes van de spoelwormen wel. Nou ja, wakker lig ik er niet van.
Gezien het feit dat er 1 hond heeft overgegeven, dat zat me toen al niet lekker en was tevens de dag dat ik ontlasting heb opgestuurd, ga ik Happy toch ontwormen. Ik heb volgens mij nog iets liggen en anders haal ik wat bij de dierenarts.

Ik zal Happy ook wat vaker probiotica geven, want als een wormbesmetting kans krijgt te ontstaan, is er toch iets niet helemaal oke in de weerstand.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3167392
greto74 schreef: Bedankt voor de reacties.
De coccidieën lig ik niet zo wakker van, de 3 plusjes van de spoelwormen wel. Nou ja, wakker lig ik er niet van.
Gezien het feit dat er 1 hond heeft overgegeven, dat zat me toen al niet lekker en was tevens de dag dat ik ontlasting heb opgestuurd, ga ik Happy toch ontwormen. Ik heb volgens mij nog iets liggen en anders haal ik wat bij de dierenarts.

Ik zal Happy ook wat vaker probiotica geven, want als een wormbesmetting kans krijgt te ontstaan, is er toch iets niet helemaal oke in de weerstand.
Als je nog iets hebt liggen, vergeet dan niet naar de houdbaarheidsdatum te kijken. Anders doet het straks niet wat je denkt.

Ik ging ook ontwormen voor de spoelwormen. Coccidieën heeft Nelson ook eens gehad, niets gedaan en bij het volgende onderzoek had hij ze niet.
Door greto74
#3167479
Houdbaarheidsdatum is het eerste wat ik bekeek, tot eind 2016 houdbaar, dus geen probleem, maar dank voor het meedenken!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door