Darf en Barf

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Darf en Barf

Berichtdoor Barfplaats

Yokeh
1-ster

Darf en Barf

Berichtdoor Yokeh » Do 29 Okt 2015, 10:54

Hallo, Ik ben behoorlijk nieuw in de wereld van Barf en Kvv,
En heb dus heel wat vraagjes waar ik in het bovenste topic al wel heel wat antwoorden op krijg
Ik geef mijn oud duitse herderpup van 15 weken  momenteel 2 x per dag brokken  (van de zak die ik van de fokker meekreeg) en 1 x Darf
En ik ben begonnen met zelf snacks te drogen (hart long kip)
Ik wil zeer binnenkort helemaal overschakelen op kvv  Darfcompleet  en af en toe barfen.
Moet ik ook groente bij gaan geven omdat dit bij darf er niet in zit 
Ik geef nu al 1x per week verse vis (forel/sardines). Ze is er dol op
En 1x per week een eitje met schil
Daarnaast wil ik ook nog af en toe een gepreste brok zonder graan kunnen geven omdat we regelmatig op uitstap zijn (met de trein) en ook om deze te gebruiken in spelletjes en bij training.
Wat is een goede brok (liefst biologisch of op zijn minst diervriendelijk geproduceerd vlees). Ik weet wel dat er houdbare kvv zijn en dat ik ter plaatse ook wel vaak aan kvv of vers vlees kan geraken.
Het belangrijkste is dat ik mijn pup alles gaat geven wat ze nodig heeft dus ik hoor graag van jullie of ik iets beter wel of juist niet moet doen
(met andere woorden is het goed zo wat ik wil gaan doen)

Vast dank Yokeh
Laatst gewijzigd door Yokeh op Do 29 Okt 2015, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
frodo quin
5-sterren

Re: Darf en Barf

Berichtdoor frodo quin » Do 29 Okt 2015, 11:17

Als ik in jouw plaats was zou ik gewoon een compleet (verhoudingen, niet diersoorten) barfmenu maken voor de dagen waarop je barft. Als je bv 2 dagen per week barft zou ik samenstellen over 4 dagen (dus op twee weken). Die dagen afzonderlijk hoeven niet geheel in evenwicht te zijn, maar ik zou er wel voor zorgen dat ze iets of wat in evenwicht zijn en bv nooit enkel vleesbot of orgaan voeren, maar bv de ene keer vleesbot met een orgaansoort, de volgende keer spier met vleesbot,...Hoe minder vaak je barf geeft hoe minder compleet het hoeft te zijn, dus als je een menu hebt dat niet perfect in verhouding is en je barft maar één à twee dagen per week kan het niet echt kwaad. Je kiest indien mogelijk best voor diersoorten die niet of bijna niet in je kvv zitten. Je kan bv gerust lever van één diersoort nemen, maar dan best wel een andere dan in je kvv zit, toch als het daarin maar van één diersoort komt, dat geld ook voor spier en vleesbot.

Hondenbrok weet ik niet veel van af, maar je hebt ook nog ge(vries)droogde "brok", dat kan je dan nog aanmaken met wat water en is compleet voer gemaakt uit gedroogd vlees en toevoegingen. Misschien is dit wel wat voor jou, bijvoorbeeld ziwipeak, K9,...
pluk
Moderator

Berichtdoor pluk » Do 29 Okt 2015, 17:34

Wat je zou kunnen doen is het voeren van kleine karkassen, van een dier dat niet in de kvv zit, denk aan kwartel of konijn. Of wat vleesbot met een goede kwaliteit spiervlees. Darf heeft een vrij laag orgaanpercentage (15%), waarvan slechts 5% pens. Dus om de week zou je ook vleesbot met pens kunnen geven. Als je meer dan 1-2 dagen per week barf gaat geven, dan moet je wel echt goed de percentages in de gaten houden.

Vwb de brok, voor beloningen gebruik ik Orijen of Acana brokken. Dit zijn de betere brokken.
Overigens kun je kvv ook prima drogen (op lage temperatuur!). Hier zou je ook beloningssnoepjes van kunnen maken. Overigens zou ik dan wel een fijnere kvv zoeken dan darf. En gedroogd spiervlees kan natuurlijk ook nog.

Voor onderweg zou ik een koeltasje meenemen met kvv. Als je een goed tasje met koelelement gebruik blijft dit echt de hele dag goed. Een andere alternatief is Ziwipeak of K9 zoals Frodo Quin aangeeft.
Mijati
4-sterren

Berichtdoor Mijati » Do 29 Okt 2015, 17:36

Als ik met mijn pup op stap ga, neem ik een bevroren portie kvv mee en als het dan ongeveer tijd is om te eten, dan zoek ik een rustiger plekje. Kvv uit het bewaarbakje in een bak en eten maar. Klaar? alles in een vuilniszakje, dichtknopen en thuis (of op locatie) schoonmaken.
Ik vind dat dus geen enkel probleem, hebben degenen in de omgeving dat ik voer daar wel een probleem mee, jammer dan. Het is slechts 2 minuten en dan is het op. Voor mijn volwassen hond neem ik nooit mee. Blijf ik te lang weg, dan haal ik in de supermarkt wel een kippenbout voor haar.

Ik gebruik zelfgedroogde stukjes pens om te belonen. Ongeveer een halve bij een halve cm, echt hap slik weg dingetjes.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Vr 30 Okt 2015, 13:02

Voor spelletjes en training zou ik gedroogde vleessnacks gebruiken. DARF heeft die Eko, zonder allerhande anti-bederf en anti-insecten middelen dus. De stukjes runderlong, kippenhartjes en elandvlees zijn bijv. prima geschikt om mee te trainen etc. Hartjes, maagjes e.d. kun je gedroogd mbv een snoeischaar kleiner knippen.
Ik zou geen brok geven, maar liever een koeltasje met koelelement mee nemen waarin je een bakje DARF stopt voor onderweg. Als pup vanaf 6 mnd. naar 2 maaltijden kan kun je gewoon de 2e maaltijd geven als je weer thuis bent.
Ik zou kiezen voor vette vis (forel is niet vet) ivm omega 3. En tav de DARF KVV: lekker afwisselen in de soorten (de Konijn/hert versie afwisselen met de Eko of Kalkoen KVV leidt bijv. al tot 7 diersoorten, als je de Noordzeevis daar aan toe voegt heb je ook nog een variant met magere vis als je dat leuk vindt voor de afwisseling).
De brokjes voerde ik niet op. Zonde misschien, maar je legt nú de basis, dat zou ik liever met verse voeding doen.. Het asiel is zeer geholpen met de brokjes ;)
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”