Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3163677
Vanwege mijn rug problemen zitten we er hard over te denken om mijn Kangootje eerder in wisselen dan gepland (balen :'().

Nou zijn we een beetje rond aan het kijken naar bestelautootjes (Ford Transit Connect, Renault Kangoo, Peugeot Partner, dat soort). Als de auto van een ondernemer is geweest (en dat is eigenlijk altijd het geval) en de auto is jonger dan 5 jaar oud, dan moet de verkoper rest BPM aan de belastingdienst betalen, wat hij altijd verhaalt op de koper. Op ons dus, in dit geval.

Nou probeer ik te achterhalen hoeveel dat is. En ik kom tabellen tegen op Internet waar ik de ballen van begrijp. En ik kom sites tegen die zeggen "jaaa, die calculators werken niet goed". En toen dacht ik "weet je wat, ik bel gewoon de belastingdienst". Die mogen mij het rest BPM bedrag niet vertellen :-X :-X :-X. Dus de verkoper kan tegen mij zeggen "Oh, wil je deze kopen? Rest BPM bedrag is 1700 euro". Terwijl dit maar 1200 is. Bijvoorbeeld. En zo word ik dan voor 500 euro genaaid. Ik zei dat ook tegen de mevrouw van de belastingdienst en die zei me dat ik dan pech heb (fijne instantie toch he! ::)).

Mijn vraag, heeft iemand enig idee hoe dat rest BPM bedrag berekend wordt?
#3163684
Links of rechtsom, als ze je dan willen naaien doen ze het toch. Het is ook een vorm van "aanbiedingstool" net iets goedkoper dan de concurent en met de bpm wordt dat rechtgetrokken, net als dat sommige gooien met bovagkreten, maar als je dan garantie wilt, je ineens €1000,- extra moet betalen, of afleverkosten van €500,- tot wel €1000,- .  Ben bang als de belastingdienst er niets over wil zeggen en de calculators niet werken je overgeleverd bent.
#3163700
Je kan op de website van de belastingdienst een tabel vinden hoe je de rest BPM kan berekenen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... 35f78efe86

Wanneer je naar de site van het RDW gaat ovi.rdw.nl en daar het kenteken invoert kan je vinden hoe hoog de BPM van deze auto is.

Stel de auto is 4 jaar oud en de bruto BPM is €6450,- dan moet jij wanneer je deze auto koopt nog €2160,75 rest BPM betalen.

Volgens de tabel heb je na 3 jaar en 6 maanden 62% afgeschreven en voor iedere maand extra 0,75 totaal dus 66,5 afschrijving.
Dit houdt in dat je nog 33,5% van €6450 rest BPM hebt.
#3163715
Ik heb het even aan mijn mannetje gevraagd voor je, die doet dit voor zijn werk.
Hier is zijn antwoord:

BPM Bedrijfswagen jonger dan 5 jaar bij particulier gebruik, ben je BPM verschuldigd.

Als het een gave auto is (echt als nieuw!) kun je het zelf doen met www.autotelex.nl/import (werkt hetzelfde, deze BPM aangifte en BPM berekening, hou wel de EXACTE technische gegevens en data plus uitrusting/opties bij de hand!.

Zitten er wat lakschades, deuken en andere beschadigingen/schaafplekken en minpunten op, kan ik het normale BPM bedrag mogelijk ook nog flink drukken met een BPM tegenbewijstaxatie. Zie www.marotaxaties.nl (mail gerust voor meer info).
#3163736
Lil schreef: http://www.vwe.nl/

http://www.vwe.nl/Diensten-Producten/Export/Zakelijk/BPM/BPM-calculator-afdracht-bij-doorverkoop.aspx

Is dat niet betrouwbaar? Ze zijn rdw provider.
Als ik hier de gegevens invoer krijg ik:

"Geen rest-BPM bedrag berekening mogelijk voor dit type voertuig. Indien er wel BPM afgedragen is voor dit voertuig, neem dan contact op met de BelastingTelefoon Auto onder 0800 - 0749 voor het rest-BPM bedrag. (F90)".

En aangezien de auto jonger is als 5 jaar, heb ik de belasting telefoon gebeld. En die zeggen dan "zeggen we lekker niet".
#3163738
Nero schreef: Je kan op de website van de belastingdienst een tabel vinden hoe je de rest BPM kan berekenen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... 35f78efe86

Wanneer je naar de site van het RDW gaat ovi.rdw.nl en daar het kenteken invoert kan je vinden hoe hoog de BPM van deze auto is.

Stel de auto is 4 jaar oud en de bruto BPM is €6450,- dan moet jij wanneer je deze auto koopt nog €2160,75 rest BPM betalen.

Volgens de tabel heb je na 3 jaar en 6 maanden 62% afgeschreven en voor iedere maand extra 0,75 totaal dus 66,5 afschrijving.
Dit houdt in dat je nog 33,5% van €6450 rest BPM hebt.
Ah kijk, ik ga hier even mee aan de slag! Een van de auto's die ik wel leuk vond, daarvan is het BPM bedrag € 5717,- en de auto is van 30-1-2012.
#3163764
Lizzy schreef: Als ik het dan goed heb, is het rest bpm bedrag voor deze auto 1786 euro. BTW die ik moet betalen is 1688 euro. Komt die wagen op 12.000 euro :-X

We gaan even verder shoppen :-X

Hee super bedankt voor jullie hulp :-* :-* :-*
Dat soort berekeningen heb ik een jaar of 5 geleden ook zitten maken en toen had ik al besloten dat ik beter een bestelauto kon kopen dat niet van ene bedrijf was geweest. Uiteindelijk is het veranderd in een hele nieuwe hele kleine opdonder van een auto zonder achterbank en met op maat gemaakte rekken, dat was het goedkoopste van alles.
Maar ik herken het wel dat het zich dus niet loont als particulier.

Succes met zoeken!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door