waar is mooie hei in het noorden?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Di 08 Sep 2015, 19:12

Morgen is het mooi weer en dan gaan een vriendin en ik fietsen. Graag willen we genieten van de bloeiende hei.
We willen zo'n 40 tot 50 km fietsen en daarvoor niet te lang in de auto zitten. Dus wie kan ons een goede tip geven voor een mooie tocht in Groningen/Friesland/Drente?
DJ_Doerak_Tucker
5-sterren

Re: waar is mooie hei in het noorden?

Berichtdoor DJ_Doerak_Tucker » Di 08 Sep 2015, 19:17

dinky89
5-sterren

Berichtdoor dinky89 » Di 08 Sep 2015, 19:26

Duurswouderheide vind ik zelf mooi maar is relatief klein tussen de bossen en de heide in de duinen op Terschelling was ook prachtig dit weekend :-D

Wellicht dat je wat hebt aan de site van natuurmonumenten? https://www.natuurmonumenten.nl/routes/ ... r-de-heide
Fioon
4-sterren

Berichtdoor Fioon » Di 08 Sep 2015, 20:50

Fioon
4-sterren

Berichtdoor Fioon » Di 08 Sep 2015, 20:50

Linkje hierboven is over het Fochtelooerveld. Prachtig nu!
Fioon
4-sterren

Berichtdoor Fioon » Di 08 Sep 2015, 20:51

Irish
5-sterren

Berichtdoor Irish » Wo 09 Sep 2015, 08:55

Ja Dwingeloo is prachtig! Afgelopen maart daar geweest met vriendin en de hondjes :)

Al zal er nu meer hei zijn!
charmed
5-sterren

Berichtdoor charmed » Wo 09 Sep 2015, 11:01

Ik hoop niet dat ze alles hebben laten begrazen. Hier in drenthe (omgeving emmen) hebben ze overal schapen op gezet om alle hei weg te laten eten :( Wilden gisteren ook op het molenveld fotograferen, nou zeker 80% is opgegeten door de schapen. Ook in het valtherbos de kleine stukjes hei hebben ze laten begrazen.

Lida. S schreef:Morgen is het mooi weer en dan gaan een vriendin en ik fietsen. Graag willen we genieten van de bloeiende hei.
We willen zo'n 40 tot 50 km fietsen en daarvoor niet te lang in de auto zitten. Dus wie kan ons een goede tip geven voor een mooie tocht in Groningen/Friesland/Drente?
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Wo 09 Sep 2015, 20:28

Bedankt voor de adviezen en tips. We zijn vandaag naar Havelte eo geweest. De hei was schitterend.
Volgende keer gaan we naar het Fochtelooerveen. We hebben al een mooie route uitgezocht. In  Dwingeloo zijn we al diverse keren wezen fietsen. Dat is idd ook een prachtige omgeving.
Lida. S
5-sterren

Berichtdoor Lida. S » Wo 09 Sep 2015, 20:33

charmed schreef:Ik hoop niet dat ze alles hebben laten begrazen. Hier in drenthe (omgeving emmen) hebben ze overal schapen op gezet om alle hei weg te laten eten :( Wilden gisteren ook op het molenveld fotograferen, nou zeker 80% is opgegeten door de schapen. Ook in het valtherbos de kleine stukjes hei hebben ze laten begrazen.

Ik dacht dat de schapen juist het gras ed op aten, zodat de heide beter kan groeien en niet overwoekerd wordt door andere gewassen
pike
5-sterren

Berichtdoor pike » Wo 09 Sep 2015, 20:43

Lida. S schreef:Ik dacht dat de schapen juist het gras ed op aten, zodat de heide beter kan groeien en niet overwoekerd wordt door andere gewassen

Heide is in het verleden ontstaan door begrazing van schapen. Zonder begrazing overwoekert de hei weer en verdwijnt hij dus. Een tegenwoordig veel toegepaste methode om de heide in stand te houden (bij gebrek aan (geld voor) schaapskuddes) is afplaggen. Niet iets om blij mee te zijn. Heide is geen natuurlijk landschap, het is een cultuurlandschap. Heel mooi, dat wel. Maar zonder schapen blijft er niets van over.
smulpaap
5-sterren

Berichtdoor smulpaap » Wo 09 Sep 2015, 23:47

Fioon schreef:Linkje hierboven is over het Fochtelooerveld. Prachtig nu!

Ja , daar is het ook erg mooi .
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”