Pup komt niet genoeg aan

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: pluk

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Pup komt niet genoeg aan

Berichtdoor Barfplaats

Face
1-ster

Pup komt niet genoeg aan

Berichtdoor Face » Ma 07 Sep 2015, 08:16

Goedemorgen!

Ik heb sinds 2 weken een Golden pup. Hij is vandaag 10 weken.
Bij de fokker kreeg hij Royal Canin en wat kippenvlees. Nu staat hij sinds een week op KVV (Carnibest en Carnivoer. Morgen ga ik nog meer merken erbij halen). De eerste week at hij de brokken slecht en was hij maar 2 ons aangekomen.
Nu heeft hij een week heel goed gegeten (50 gr per kg lichaamsgewicht) maar is hij nog steeds maar 4 ons aangekomen ipv de kilo die hij zou moeten aankomen.
Hij weegt nu 7,1 kilo.
Hij groeit wel goed maar je voelt zijn ribben erg duidelijk. Nu begin ik vandaag maar met 60 gr/kg te geven om te kijken of hij dan beter aankomt.
Vanmiddag krijgt hij zijn enting dus kan de dierenarts (groot voorstanders van vers!) ook even kijken.
Wat zijn jullie ervaringen met pups die opgroeien op KVV? Komen zij minder aan? Of is Dodge een uitzondering?

Groetjes,
Joyce
Erna
5-sterren

Re: Pup komt niet genoeg aan

Berichtdoor Erna » Ma 07 Sep 2015, 08:23

Ik kijk nooit naar het aantal grammen maar voer op het oog. Als de pup mager is of wordt krijgt ie gewoon meer. Wordt ie te dik dan krijg ie minder.

Als ik goed reken krijgt jouw pup ongeveer 350 a 400 gram KVV op een dag wat mij erg weinig lijkt. Mijn dalmatenpups eten op de leeftijd van 8 weken al 600 gram per dag weg en zijn niets te dik of te dun.

7.1 voor een Golden van 10 weken lijkt mij inderdaad wat weinig.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 07 Sep 2015, 08:25

[quote="Face"]
Goedemorgen!

Ik heb sinds 2 weken een Golden pup. Hij is vandaag 10 weken.
Bij de fokker kreeg hij Royal Canin en wat kippenvlees. Nu staat hij sinds een week op KVV (Carnibest en Carnivoer. Morgen ga ik nog meer merken erbij halen). De eerste week at hij de brokken slecht en was hij maar 2 ons aangekomen.
Nu heeft hij een week heel goed gegeten (50 gr per kg lichaamsgewicht) maar is hij nog steeds maar 4 ons aangekomen ipv de kilo die hij zou moeten aankomen.
Hij weegt nu 7,1 kilo.
Hij groeit wel goed maar je voelt zijn ribben erg duidelijk. Nu begin ik vandaag maar met 60 gr/kg te geven om te kijken of hij dan beter aankomt.
Vanmiddag krijgt hij zijn enting dus kan de dierenarts (groot voorstanders van vers!) ook even kijken.
Wat zijn jullie ervaringen met pups die opgroeien op KVV? Komen zij minder aan? Of is Dodge een uitzondering?

Groetjes,
Joyce
[/quote]

Hoi Joyce,
Pups komen niet iedere week 960 gram aan (of ieder ander gewicht). De ene week komen ze 400 gram aan, de week erop 1 kg en de week erop misschien zelfs 1200 gram. Je hebt hem ook nog eens overgeschakeld van een "zelfreizendbakmeelvoer" (met heel veel koolhydraat!) naar een echte voeding (met weinig tot geen koolhydraat). En dat moet zich ook even settlen. De komende weken gaat hij echt wel voldoende aankomen als jij hem voldoende voert. En als jij vindt dat hij nu te dun is, voer je hem gewoon meer dan die 60 gram per kg. Want dat is maar gewoon een aanwijzing. Maar voeren doe je op het oog. Bovendien voer je hem de 60 gram van het huidige gewicht. En dat is te laag. Dus kan hij ook meer voeding gebruiken. Ik zou zeggen : ophogen naar 8% of zelfs 9% van zijn huidige gewicht.
Laatst gewijzigd door Lizzy op Ma 07 Sep 2015, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Face
1-ster

Berichtdoor Face » Ma 07 Sep 2015, 08:30

Super! Dank jullie wel!
Ik ga hem dan inderdaad omhoog zetten naar 600 gr per dag. Hij zou 10 kilo moeten/mogen wegen dus dat komt misschien beter in de buurt.
Ik heb mijn vorige hond (Berner) ook KVV gevoerd maar niet van pup af aan dus dit is toch even nieuw.
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Ma 07 Sep 2015, 08:39

Als hij iets meer zou moeten wegen, zou ik hem lekker 700 gram geven. Of zelfs 800.
Mijati
4-sterren

Berichtdoor Mijati » Ma 07 Sep 2015, 11:44

Richtlijnen zijn richtlijnen, dus als hij te mager is, dan lekker meer geven.
Irta
4-sterren

Berichtdoor Irta » Ma 07 Sep 2015, 12:55

Ik geef honden gewoon altijd zoveel ze zelf lusten. Zal niet bij iedere hond kunnen, maar dat merk je snel genoeg ;)
fransbulletje
5-sterren

Berichtdoor fransbulletje » Ma 07 Sep 2015, 13:09

Oliver kreeg bij de fokker RC brokken en heb hem gelijk overgezet naar kvv 70 gram per kilo.
De eerste week groeide hij 0,5 kg , daarna 1 kg per week. Merkte ook echt dat zijn lichaam moest wennen aan het vlees.
Hij ging steeds minder poepen.
Ollie krijgt Carnibest 2/3 als basis en daarbij CarniVoer verschillende smaken, Darf verschillende smaken en af en toe een dagje Farmfood hart/pens compleet.
CarniVoer geef ik altijd wat meer van dan van de andere merken omdat mijn andere bullen daar ook meer van nodig hebben , anders vallen ze af.
Oliver krijgt nu nog maar 40 gram per kilo, soms iets meer soms iets minder net wat ik denk dat hij nodig heeft.
Succes met je pup.
Parelridder
5-sterren

Berichtdoor Parelridder » Di 08 Sep 2015, 08:21

Ik zou niet beoordelen of je hond genoeg groeit op basis van de gewichtstoename of op basis van wat rasgenoten op die leeftijd gemiddeld wegen, maar op basis van of die/jouw hond 'goed op gewicht' is.
Je kunt het gewicht beoordelen op basis van de hoeveelheid vet rond de ribbenkast. Indien de ribben te zien zijn wanneer de hond gewoon recht staat, dan is hij te mager. Voor een verdere beoordeling leg je je handen op de ribbenkast met de duimen op de rug van de hond. Wanneer de ribben makkelijk voelbaar zijn maar niet zichtbaar dan heeft de hond een normaal gewicht. Als je vet voelt tussen de ribben of als de ribben moeilijk voelbaar zijn, is de hond te zwaar. Als je de ribben helemaal niet voelt dan lijdt hij aan vetzucht.

Laat het bijhouden van de groeicurve middels wekelijks wegen vooral niet de porties bepalen. Net als het bij mensen onderling verschilt (n.a.v. van aanleg, aktiviteit, lengte..) hoeveel we nodig hebben om op een gezond gewicht te blijven, zo is dat ook bij honden verschillend. Een richtlijn is er slechts om je een indruk te geven van het gemiddelde, maar het gemiddelde wordt bepaald door de som van de uitersten en alles er tussen in... Voor een gezonde ontwikkeling van jouw maatje (in beide betekenissen :biggrin2:) is het dus belangrijker om vast te stellen wat hij nodig heeft, dan wat de gemiddelde FB-pup groeit/gebruikt.
Face
1-ster

Berichtdoor Face » Di 08 Sep 2015, 08:36

Ik ben gisteren voor zijn enting bij de dierenarts geweest. Nou blijkt mijn weegschaal ook niet helemaal te kloppen....  :o
Hij woog daar gewoon 8 kilo! Ze was erg tevreden over zijn conditie. Ik ga nu wel 600 gram per dag geven en kijken hoeveel hij daarvan deze week aankomt. Uiteraard ga ik hem dan volgende week weer bij de DA wegen!
Dan gaan we kijken of hij op deze hoeveelheid kan blijven of dat we het weer aan moeten passen.
Hij krijgt deze hoeveelheid in ieder geval makkelijk op en lijkt wat meer tevreden te zijn.
Afbeelding
Lizzy
Moderator

Berichtdoor Lizzy » Di 08 Sep 2015, 08:39

Gaat doe goede kant op, perfect!
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”