BPWR: krachtstroommotor ombouwen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Omlaag
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

orinake
5-sterren

Berichtdoor orinake » Ma 10 Aug 2015, 15:52

Iemand een idee hoe je een motor op krachtstroom motor kan ombouwen zodat die wel op het gewone net kan draaien?
OF weet iemand een plaatsje waar ik een krachtstroom motor voor een vriescel kan omruilen voor eentje op gewone stroom :)
TomsBorders
5-sterren

Re: BPWR: krachtstroommotor ombouwen

Berichtdoor TomsBorders » Ma 10 Aug 2015, 17:11

nouja, het feit dat het op krachtstroom staat betekent dat je een 3 fasen systeem moet hebben dus eigenlijk vanuit je meterkast op 3 groepen een draad moet plaatsen (het zijn normaliter 5 aderige kabels, Nul, aarde en 3 fasen). Ombouwen is wat moeilijker en ligt vooral aan het totale vermogen van de motor. Hier wordt erover geschreven (http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html) maar dan heb je wel een frequentieschakelaar nodig die de drie fasen kan activeren en ik weet niet hoeveel je van elektrotechniek weet.
Kaio
5-sterren

Berichtdoor Kaio » Ma 10 Aug 2015, 17:18

Pffff te lang geleden. Maar vlgs mij kan je dat niet zomaar doen, om hetzelfde vermogen te kunnen leveren voor de vriescel.
Maar wat Tom zegt kan ook, van 3 groepen de 3 fases nemen.
orinake
5-sterren

Berichtdoor orinake » Ma 10 Aug 2015, 17:21

TomsBorders schreef:nouja, het feit dat het op krachtstroom staat betekent dat je een 3 fasen systeem moet hebben dus eigenlijk vanuit je meterkast op 3 groepen een draad moet plaatsen (het zijn normaliter 5 aderige kabels, Nul, aarde en 3 fasen). Ombouwen is wat moeilijker en ligt vooral aan het totale vermogen van de motor. Hier wordt erover geschreven (http://people.zeelandnet.nl/cantalou/steinmetz.html) maar dan heb je wel een frequentieschakelaar nodig die de drie fasen kan activeren en ik weet niet hoeveel je van elektrotechniek weet.

ik niks :p maar daarvoor schakel ik Fanne wel in :p
Ik weet al wel dat het theoretisch mogelijk is om ze te laten werken, maar hoe het in de praktijk moet is me een groot vraagteken :)
Hope
5-sterren

Berichtdoor Hope » Di 11 Aug 2015, 08:31

orinake schreef:ik niks :p maar daarvoor schakel ik Fanne wel in :p
Ik weet al wel dat het theoretisch mogelijk is om ze te laten werken, maar hoe het in de praktijk moet is me een groot vraagteken :)

Als je geen ervaring hebt liet ik er een kenner (electricien) naar kijken.
Summerditches
5-sterren

Berichtdoor Summerditches » Di 11 Aug 2015, 09:07

Ik wil je niet ontmoedigen maar..ik heb het ooit eens onderzocht omdat er op MP best veel goed betaalbare krachtstroom gehaktmolens staan..uitgebreid met een collega besproken die in de industriele machines als monteur gewerkt heeft..t is niet onmogelijk maar volgens mij een enorm gedoe. ik denk dat dit dus voor al het ombouwen van krachtstroom naar netstroom geldt...
TomsBorders
5-sterren

Berichtdoor TomsBorders » Di 11 Aug 2015, 10:34

orinake schreef:ik niks :p maar daarvoor schakel ik Fanne wel in :p

Ik weet niet wie Fanne is maar het is best wel een klus om de frequentieschakelaars zo te maken dat ze niet alle 3 tegelijk op hun piek zitten want dan heb je bij iedere start geen stroom meer. Ik weet niet hoe ver je van de meterkast zit maar het makkelijkste is toch om 3 fasen vanuit je meterkast (dus 3 groepen) naar je koelcel te leggen. Het zou ook kunnen vanuit 3 groepsverzamelpunten zoals bij de verlichting maar dat kan ik niet aanraden omdat daar niet altijd de juiste draaddikte op zit. Maar als je goed in het prutsen bent is er wel een oplossing maar ik weet niet welke het goedkooptste is.
Barfplaats
Gesponsord bericht

Berichtdoor Barfplaats

Terug naar “Bar-plaats”